الگوریتم­‌های گوگل

معرفی الگوریتم‌های مهم گوگل به زبان ساده

الگوریتم­‌های گوگل

معرفی الگوریتم‌های مهم گوگل به زبان ساده

فهرست مطالب

فهرست

الگوریتم­‌های گوگل سیستم‌­های بسیار پیچیده‌­ای هستند که برای بازیابی داده‌­ها از صفحه­‌های ایندکس‌شده و ارائه‌­ی نتایج به مخاطب در کم‌ترین زمان ممکن استفاده می‌شوند. موتورهای جست‌وجو از الگوریتم­‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند و برای اینکه سایتی را در صفحه‌ی اول نتایج پیشنهاد دهند فاکتورهای زیادی را در نظر می‌گیرند.

در سال­‌های اولیه گوگل فقط تعداد کمی از الگتوریتم‌­های خود را به­‌روزرسانی کرد ولی امروزه هر سال هزاران تغییر در الگوریتم­‌های خود ایجاد می‌کند. بسیاری از این تغییرات بسیار جزئی هستند و به چشم نمی‌آیند ولی بعضی از تغییرات اساسی هستند به‌طوری که بر صفحه‌ی نتایج گوگل تاثیر می‌گذارند. در ادامه چندتا از مهم‌ترین الگوریتم­‌های گوگل شرح داده می­شوند. پس با هلومگ همراه باشید.

الگوریتم Fred

الگوریتم فِرد همزمان با آپدیت اولیه خود، ترافیک بعضی از سایت‌ها را تا نود درصد کاهش داد. این الگوریتم سایت‌هایی که از محتوای تبلیغاتی زیادی استفاده کرده­اند را از صفحه اول نتایج حذف کرد. موتور جست‌وجوی گوگل برای بهبود تجربه کاربران همواره الگوریتم­های خود را به­روزرسانی می‌کند، ولی برای اینکه وب­سایت در رتبه­های بالاتر قرار گیرد یک سری اصول ثابت هستند که هر وب­مستری باید آنها را لحاظ کند. یکی از مطرح­‌ترین الگوریتم­های گوگل، فِرد (Fred) است که در اواسط سال 2017 شروع به کار کرد. از آن زمان این الگوریتم تاثیرات بسیار زیادی بر صفحه‌ی اول نتایج گوگل داشته است.

تعریف گوگل از الگوریتم فِرد

الگوریتم فرد با تکنیک­های کلاه سیاه سئو که برای اهداف درآمد­زایی ایجاد شده­اند، مقابله می­کند. الگوریتم فرد دنبال سایت‌های دارای تبلیغات سنگین، محتوای ضعیف و سایت‌هایی می‌گردد که منافع کمتری برای کاربران دارند. سایت‌هایی که فقط هدف درآمدزایی دارند و به مخاطبان ارزشی ارائه نمی‌کنند، توسط الگوریتم فِرد جریمه می‌شوند.

هرچند که موتور جست‌وجوی گوگل در مورد نحوه کار الگوریتم­ها اطلاعاتی منتشر نمی‌کند اما از نتایج و پیامدهایی که این الگوریتم­ها دارند می‌توان به نحوه­ی عملکرد آنها پی برد. با بررسی پیامدهای الگوریتم فِرد به احتمال پنجاه الی نود درصد، سایت‌های زیر بیشتر از سایر سایت‌ها تحت تاثیر این الگوریتم هستند:

  • سایت‌هایی که به صورت تهاجمی بر درآمد تمرکز دارند
  • سایت‌هایی که پخش تبلیغات بسیار زیاد دارند
  • سایت‌هایی که تبلیغاتی منتشر می‌کند که مخاطب مجبور است روی آنها کلیک کند
  • سایت‌های پر از لینک‌های افلیت با محتوای بی‌کیفیت
  • سایت‌هایی که دارای وبلاگ با دامنه موضوعات گسترده هستند که به هر نحوی برای بالا بردن سئو ساخته شده‌اند.
  • سایت‌های دارای رابط کاربری بد
  • سایت‌های ناسازگار با موبایل
  • سایت‌های دارای محتوای کم‌ارزش

الگوریتم­ مرغ مگس­خوار (hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس‌خوار برعکس الگوریتم‌هایی مانند پاندا و پنگوئن که به صورت add-on به هسته اصلی موتور جست‌وجو متصل هستند، حاصل به‌روزرسانی در هسته مرکزی گوگل است. هدف از الگوریتم مرغ مگس‌خوار فهم نیت و قصد کاربر از سرچ است به‌طوری که بهترین نتایج را به کاربر ارائه دهد.

این الگوریتم در 26 سپتامبر سال 2013 ارائه شد. برخلاف سایر الگوریتم‌ها که هنگام رونمایی بر ترافیک سایت‌ها تاثیرگذار بودند، الگوریتم مرغ مگس‌خوار تغییر چندانی ایجاد نکرد. این الگوریتم بر اساس ایجاد گراف دانش در پایگاه داده گوگل به ایجاد جست‌وجوی معنایی کمک می‌کند. موتور جست‌وجو با استفاده از این الگوریتم بین کلمات کلیدی سرچ‌شده ارتباط معنایی برقرار می‌کند و به همین دلیل می‌تواند به قصد و نیت جملات جست‌وجو‌شده توسط مخاطب پی ببرد. استفاده از چگالی کلمات کلیدی زیاد و سعی در فریب گوگل از هر طریقی، دیگر جواب نمی‌دهد چون موتورهای جست‌وجو قصد کاربر را می‌فهمند و بین کلمات کلیدی ارتباط معنایی برقرار می‌کنند.

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنگ برین هوش مصنوعی و یکی از هسته‌های اصلی گوگل است. هدف اصلی این الگوریتم این است که بهترین نتیجه جست‌وجو را به مخاطب ارائه دهد. رنگ برین دستگاه، موقعیت مکانی، سوابق جست‌وجو، اطلاعات کاربر و … را در نظر می‌گیرد و متناسب با هر کاربر نتیجه‌ای که مطلوب اوست را نشان می‌دهد. رنک برین برای سئوکارها بسیار اهمیت دارد زیرا حدود پانزده درصد از پیشنهادات گوگل تحت تاثیر این الگوریتم هستند.

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا یکی دیگر از الگوریتم­‌های گوگل است که با محتوای ضعیف و بی‌کیفیت مبارزه می‌کند. این الگوریتم محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد را شناسایی می‌کند و به جایگاه‌های بهتر می‌رساند.

اولین نسخه از الگوریتم گوگل در 23 فوریه 2011 معرفی شد. قبل از فعالیت به کار این الگوریتم، وب‌سایت‌ها پر از محتوای اسپم و بی‌کیفیت برای مقاصد بازاریابی و تبلیغاتی بودند. به همین دلیل هنگام شروع به کار این الگوریتم، ترافیک بسیاری از سایت‌ها کاهش پیدا کرد.

پیشنهاد می‌شود که از تبلیغات آزارهنده، تکرار کردن بیش از حد کلمات کلیدی در صفحه، عدم رعایت اصول نگارشی، طراحی نامناسب، محتوای کپی‌شده و بی‌ارزش خودداری کنید وگرنه از طرف الگوریتم پاندا جریمه خواهید شد.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن با سایت‌هایی که قصد لینک‌سازی غیرطبیعی دارند، مقابله می‌کند. این الگوریتم در مدت زمان‌های مشخصی به سایت‌ها سر می‌زند و در صورتی که تشخیص دهد که لینک‌سازی غیرطبیعی انجام شده است، آن سایت را جریمه می‌کند. این الگوریتم در 26 مارس 2012 منتشر شد.

 

راهنمای جامع بهینه سازی موتورهای جستجو(SEO)

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx