با این روش‌ها از شر حساسیت‌های فصلی راحت شوید

با این روش‌ها از شر حساسیت‌های فصلی راحت شوید

فهرست مطالب

فهرست

حساسیت فصلی وضعیت آزادهنده‌ای است که موجب پاسخ سیستم ایمنی بدن به عامل خارجی می‌شود. این وضعیت طبیعی است و برای اغلب افراد پیش می‌آید. اما با توجه به اینکه کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، لازم است با راهکارهای موثر برای کاهش حساسیت‌های فصلی آشنا شویم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با بهترین راهکارها آشنا شوید.

نشانه‌های حساسیت فصلی چیست؟

پیش از آنکه به بررسی راهکارهای مقابله با آلرژی‌های فصلی بپردازیم لازم است نشانه‌های آن را بشناسیم. بهتر است بدانید بروز علائمی نظیر عطسه، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی، قرمز شدن چشم‌ها، خارش و قرمزی گوش و ریزش اشک از چشم از شایع‌ترین نشانه‌های حساسیت فصلی هستند.

راهکارهای کاهش حساسیت‌های فصلی

حساسیت فصلی با ترشح هیستامین و مواد شیمیایی دیگر در خون و با فعال شدن سیستم ایمنی بدن شروع می‌شود. آلرژن‌ها در تمام فصول موجب بروز حساسیت می‌شوند. اما بهترین اقدامات برای مقابله با حساسیت‌های فصلی شامل موارد زیر است:

استفاده از داروهای بدون نسخه

رایج‌ترین راه خلاص شدن از شر آلرژی‌های فصلی استفاده از داروهای بدون نسخه است. داروهای آنتی‌هیستامین بهترین داروها برای کاهش پاسخ سیستم ایمنی و کم کردن ترشح هیستامین در بدن افراد مبتلا است. کسانی که درگیر حساسیت فصلی هستند باید چند هفته پیش از شروع علائم، داروهایی نظیر لوراتادین یا سیتیریزین را شروع کنند. همچنین اسپری‌های ایمونوتراپی یا اسپری‌های کورتونی هم در کاهش التهاب و نشانه‌های آلرژی موثر هستند.

البته لازم است بدانید این داروها با عارضه‌هایی نظیر خواب‌آلودگی و سرگیجه همراه هستند که لازم است فرد بعد از مصرف دارو از انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارد یا رانندگی پرهیز کند.

درمان حساسیت فصلی با طب سنتی

اگر دنبال یک راه ساده و ارزان برای کنترل علائم آلرژی هستید بهتر است استفاده از دمنوش‌های گیاهی را هم امتحان کنید. تهیه دمنوش خار مریم، بومادران، دمنوش گزنه و شبدر قرمز از مناسب‌ترین اقدامات برای کاهش التهاب و آلرژی است.

متخصصان طبی سنتی برای کاهش علائم حساسیت و بهبود وضعیت افراد مبتلا استفاده از روغن بنفشه را هم توصیه می‌کنند.

ریختن روزانه دو قطره روغن بنفشه داخل بینی از اقدامات موثری است که شدت علائم حساسیت‌های فصلی را کاهش می‌دهد. البته می‌توانید به جای ریختن روغن بنفشه داخل بینی، آن را روی شقیقه چند دقیقه ماساژ دهید.

Picture5 | هلومگ | با این روش‌ها از شر حساسیت‌های فصلی راحت شوید

کنترل رژیم غذایی

یک راه دیگر برای کاهش علائم و نشانه‌های حساسیت‌های فصلی داشتن رژیم غذایی خاص و متعادل است. کسانی که آلرژی دارند بهتر است مصرف ادویه‌ها را کنار بگذارند. زیرا ترکیبات ادویه‌ها باعث فعال شدن سیستم ایمنی و بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن می‌شود.

همچنین گنجاندن میوه و سبزی فراوان، ماهی و روغن زیتون، غلات کامل و لوبیا در رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل علائم و نشانه‌های آلرژی دارد. به خاطر داشته باشید ماست سرشار از پروبیوتیک است که باعث می‌شود افراد مبتلا به حساسیت کمتر تحت تاثیر آلرژن‌های محیط قرار بگیرند.

کنترل وزن

شاید کمی برایتان عجیب بیاید، اما واقعیت این است که کنترل وزن در کاهش علائم و نشانه‌های آلرژی فصلی تاثیر دارد. چاقی یکی از عواملی است که موجب آزار و تشدید علائم حساسیت فصلی و آسم می‌شود. بنابراین کسانی که اضافه وزن دارند برای کنترل نشانه‌های آلرژی می‌توانند رژیم غذایی متعادلی داشته باشند، ورزش کنند تا وزن خود را کاهش دهند و به بهبود علائم کمک کنند.

تغییر سبک زندگی

سبک زندگی از عوامل مهمی است که در کنترل علائم آلرژی تاثیرگذار است. حذف دخانیات از زندگی موجب بهبود علائم حساسیت فصلی می‌شود و میزان آسیب و ناراحتی را کمتر می‌کند. همچنین افرادی که آلرژی دارند بهتر است هنگام تشدید علائم برای حضور بیرون از منزل از ماسک استفاده کنند و در فصل بهار و تابستان درب و پنجره‌ها را باز نگذارند. ورود گرد و غبار و گرده گل و گیاهان به منزل یا محیط کار موجب تشدید علائم آلرژی می‌شود.

نکته دیگری که برای تغییر سبک زندگی افراد درگیر با حساسیت فصلی باید بدانید این است که نگهداری از حیوانات خانگی ممکن است علائم حساسیت را تشدید کند. بنابراین توصیه می‌کنیم افراد مبتلا از نگهداری سگ، گربه، خرگوش اجتناب کنند.

حتی استفاده از شوینده‌های خانگی حاوی مواد اسیدی مانند وایتکس، جرم‌گیر یا حشره‌کش هم ممکن است شدت علائم آلرژی را تشدید کند. پس اگر درگیر آلرژی هستید تا حدامکان از این شوینده‌ها استفاده نکنید یا در صورت ضرورت حتما از ماسک استفاده کنید.

اقدامات خانگی برای کاهش علائم حساسیت‌های فصلی

کسانی که دنبال راهکارهای خانگی برای کاهش نشانه‌های حساسیت هستند می‌توانند با اقداماتی ساده نظیر شستشوی مجاری بینی با آب گرم و نمک، خارش و قرمزی مجاری تنفسی را کاهش دهند. همچنین دوش گرفتن قبل از رفتن به رختخواب و شستشوی ملافه‌ها هر هفته یک بار به کاهش علائم و نشانه‌های حساسیت‌های فصلی کمک می‌کند.

آلرژی از عارضه‌های آزادهنده است که ممکن است همه افراد در هر سن و سالی را مبتلا کند. در این مطلب سعی کردیم راهنمای کاملی درباره راه‌های کنترل حساسیت‌های فصلی در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این راهکارها برای شما موثر باشد و بتوانید علائم آزاردهنده آلرژی را کنترل نمایید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx