مدیریت خواب در فصل مدرسه: چرا تنظیم ساعت خواب برای موفقیت تحصیلی مهم است؟

مدیریت خواب در فصل مدرسه: چرا تنظیم ساعت خواب برای موفقیت تحصیلی مهم است؟

فهرست مطالب

فهرست

با شروع فصل مدرسه، بیشتر والدین با یک چالش مشترک رو به رو می‌شوند و آن، چالش مدیریت خواب در فصل مدرسه است. راهی کردن فرزندان کوچک شاید کار سختی باشد اما نوجوانان به دلیل وابستگی شدید به تلفن همراه و دیر خوابیدن، گاهی حتی دیرتر از کودکان بیدار می‌شوند. البته مشکل دیر بیدار شدن نوجوانان نه تنها موجب کسل و بی‌حال شدن آن‌ها می‌شود، بلکه بعد از مدتی دلزدگی و خستگی از مدرسه را به همراه خواهد داشت. به طوری که بسیاری از نوجوانان، مدرسه را مقصر می‌دانند و خودشان را از انجام وظایف، مبرا می‌کنند! والدین همیشه برای حل این مشکل با نوجوانان درگیر هستند. در صورتی که شما هم در ابتدای سال تحصیلی با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوید، بهتر است با ما همراه شوید تا در ادامه در مورد اهمیت مدیریت خواب در فصل مدرسه و راهکارهای آن صحبت کنیم.

 

اهمیت تنظیم ساعت خواب برای موفقیت تحصیلی

اهمیت تنظیم ساعت خواب در فصل مدرسه چیست؟ حتما این ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که می‌گویند: سحرخیز باش تا کامروا باشی! اهمیت مدیریت خواب در فصل مدرسه هم دقیقا به این موضوع بر می‌گردد. به طور کلی، دانش‌آموزان سحرخیز همیشه موفق‌تر و شاداب‌تر از دانش‌آموزان دیگر هستند. مهم‌ترین دلایل تنظیم ساعت خواب برای موفقیت تحصیلی عبارتند از:

 

 بهبود عملکرد مغز

تحقیقات زیادی در مورد تاثیر خواب بر بهبود عملکرد مغز انجام شده است. خواب انسان به صورت یک چرخه طبیعی است که مراجل مختلف این چرخه برای بازسازی قسمتی از عملکرد مغز طراحی شده است. به عبارت دیگر، اگر خواب کافی نداشته باشید، مغز شما به عملکرد مطلوب خود نمی‌رسد و روز سختی خواهید داشت. چرا که خواب کافی، لازمه یادگیری در روز است و خواب بر تمام جنبه‌های شناختی مغز تاثیر می‌گذارد.

افزایش تمرکز

 

تغییر خلق و خو

کیفیت خواب بر خلق و خوی شما تاثیر می‌گذارد. بی‌خوابی می‌تواند شما را عصبی و ناراحت کند. بی‌خوابی یا بدخوابی بر عملکرد مغز شما تاثیر گذاشته و تغییرات هورمونی ایجاد می‌کند. اگر فکر می‌کنید با بی‌خوابی می‌توانید در امتحانات آخر فصل موفق شوید یا در کنکور رتبه خوبی به دست آورید، سخت در اشتباه هستید. بهتر است بدانید تاثیر بی‌خوابی بر روح و روان به اندازه‌ای اهمیت دارد که حتی در طول تاریخ از آن به عنوان یک ابزار شکنجه استفاده شده است!

تقویت سیستم ایمنی

خواب کافی، بدن شما را سالم نگه می‌دارد. در حالی که بی‌خوابی باعث تصعیف سیستم ایمنی می‌شود. جالب است بدانید که بی‌خوابی موجب افزایش خطر چاقی، سرماخوردگی و بسیاری از بیماری‌های روحی مانند افسردگی می‌شود. بر اساس تحقیقات بسیاری از ناراحتی‌های گوارشی و حمله‌های عصبی در بی‌خوابی ریشه دارند.

 

راهکارهای مدیریت خواب در فصل مدرسه

حال که با فواید مدیریت خواب در فصل مدرسه آشنا شدیم، بهتر است به سراغ راهکارهای مدیریت خواب در فصل مدرسه برویم. چگونه می‌توان ساعت خواب را تنظیم کرد؟ چه کنیم تا فرزندانمان خواب مفید و خوبی داشته باشند و با انرژی مثبت سر کلاس درس حاضر شوند؟ برای این کار بهتر است به نکات کلیدی زیر توجه کنید.

  • اگر عادت دارید 12 شب بخوابید، به یک باره نمی‌توانید زمان خواب خود را به 10 شب انتقال دهید. برای این کار بهتر است سعی کنید خواب ظهر خود را کمتر کنید یا در طول روز بیشتر جنب و جوش کنید تا شب زودتر به رخت خواب بروید. به طور کلی، تغییر ساعات خواب و بیداری باید به مرور زمان و 10 دقیقه 10 دقیقه انجام شود.
  • سعی کنید یک برنامه ورزش کوتاه صبحگاهی داشته باشید. هشدار بیدارباش گوشی یا ساعت را جدی بگیرید و در رخت خواب نمانید. بیدار شوید و با شستن دست و صورت و یک ورزش 10 دقیقه‌ای خود را آماده مدرسه کنید.
  • سعی کنید کارهای متفرقه مانند آماده کردن لباس و وسایل مدرسه را شب قبل از خواب انجام دهید تا صبح، استرس آن را نداشته باشید. یک آهنگ شاد باز کنید و با حرکات نرمشی، خود را برای شروع یک روز پرانرژی آماده کنید.
  • یک محیط آرام برای خواب انتخاب کنید و از رنگ‌های پرانرژی مانند قرمز در پرده و دیوار اتاق خواب استفاده نکنید.
  • حتما صبحانه بخورید! خوردن صبحانه در ابتدای روز برای تثبیت انرژی و کم شدن خواب‌آلودگی ضروری است.

 

بهترین ساعت خواب در فصل مدرسه

نوجوانان باید 7 الی 10 ساعت خواب باکیفیت داشته باشند. برای مدیریت خواب در فصل مدرسه، بهترین ساعت خواب از 10 الی 11 شب است.

مدیریت خواب در فصل مدرسه یکی از مسائل مهمی است که بر سلامتی جسمی و روحی فرد تاثیر می‌گذارد. خواب کافی یکی از عواملی است که بر کیفیت یادگیری و علمکرد مغز تاثیر می‌گذارد. داشتن معدل بالا و تمرکز کافی برای یادگیری، بدون خواب کافی دست یافتنی نخواهد بود. بنابراین، قبل از هر چیز بهتر است به کیفیت خواب دانش‌آموزان، ورزش صبحگاهی، وعده صبحانه و محل خواب آن‌ها توجه کرد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx