رژیم یخ، راهی برای کاهش وزن؟

رژیم یخ، راهی برای کاهش وزن؟

فهرست مطالب

فهرست

آرزوی کاهش وزن، آرزویی نیست که بخواهید آن را با خودتان به گور ببرید. با رعایت رژیم غذایی و داشتن سبک زندگی سالم، می‌توانید شاهد کاهش وزن و لاغری و رسیدن به تناسب اندام باشید. یکی از رژیم‌های نوین که توانسته در کنار عجیب بودن، راهی موثر برای کاهش وزن و لاغری شناخته شود؛ رژیم یخ است. در حالی که ادعاهای مختلفی در مورد تاثیر یخ روی لاغری و کاهش وزن وجود دارند؛ اما همچنان هیچ فایده اثبات شده‌ای در مورد این ترکیب برای کاهش وزن وجود ندارد! در واقع این رژیم بیشتر از هر چیزی، یک فرضیه‌ای است که هنوز حقیقت آن اثبات نشده است. اما بررسی‌های آماری و پژوهش‌های مرتبط نشان می‌دهند که رژیم یخ تاثیر خوبی روی کاهش وزن، چربی سوزی بیشتر و لاغری دارد.

رژیم یخ، راهی برای کاهش وزن؟

رژیم یخ برای لاغری چگونه عمل می‌کند؟

رژیم یخ راهی برای کاهش وزن سریع و لاغری است و می‌تواند از دو روش موضعی و خوراکی به این موضوع کمک کند. با مصرف یخ، دمای بدن کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا بدن برای گرم کردن خود به چربی‌های موجود در بافت‌های داخلی متوسل شود. این چربی‌ها می‌سوزند و منجر به کاهش وزن موضعی و چربی سوزی سریع‌تر می‌شوند. بنابراین، افرادی که بتوانند هر روز به ویژه قبل از خواب مقداری یخ و یا آب یخ میل کنند، متوجه چربی سوزی بیشتری در بدن خودشان خواهند بود.

به غیر از این موضوع، استفاده موضعی از یخ نیز می‌تواند برای کاهش وزن و لاغری موثر باشد. به گونه‌ای که توصیه شده افرادی که قصد کاهش وزن دارند، یک کیسه پر از یخ را روی ناحیه کمر و پهلوهای خودشان به مدت 30 دقیقه قرار دهند تا متوجه چربی سوزی بیشتر باشند. به عقیده بسیاری از افراد، سرمای یخ باعث افزایش روند چربی سوزی و تبدیل شدن چربی‌های شل به چربی‌های سفت می‌شود.

رژیم یخ چند روزه است؟

هیچ قانون نوشته شده‌ای در مورد اینکه رژیم یخ باید چند روز رعایت شود تا تاثیر مثبتی روی کاهش وزن داشته باشد، وجود ندارد. بسته به سبک زندگی، رعایت رژیم غذایی و میزان فعالیت جسمانی، مدت زمان رژیم یخ می‌تواند از چند روز تا چند هفته متفاوت باشد. افرادی که در کنار رعایت این رژیم، فعالیت خود را افزایش می‌دهند و از مصرف مواد غذایی پرچرب و پرکالری خودداری می‌کنند، می‌توانند شاهد کاهش وزن و لاغری بسیار عالی در خود باشند.

کلیک کنید:تأثیر رژیم غذایی گیاهی بر سلامت و محیط زیست: آیا باید تغییر کنیم؟

مزایای رژیم یخ برای کاهش وزن

برای رسیدن به تناسب اندام و کاهش وزن، باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. رژیم یخ نیز به عنوان یک رژیم نوین و کارآمد، می‌تواند تاثیر زیادی روی کاهش وزن داشته باشد و باعث کاهش التهاب و تورم و حفظ سلامت عمومی بدن نیز شود. از جمله مهم‌ترین مزایای این رژیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش چربی سوزی: چربی سوزی موضعی با رژیم یخ افزایش پیدا می‌کند. چرا که بسیاری از چربی‌های سفید به چربی‌های قهوه‌ای که بدن برای تولید گرما به آن‌ها نیاز دارد، تبدیل می‌شوند.
• کاهش التهاب در بدن: یخ یک ضد التهاب قوی است و می‌تواند التهاب و تورم ناشی از اضافه وزن را تا حد زیادی از بین ببرد.
• افزایش سوخت و ساز: رژیم یخ برای کاهش وزن مفید است، چون باعث افزایش سوخت و ساز می‌شود. این رژیم به بدن این احساس را می‌دهد تا برای گرم نگه داشتن خود باید تلاش بیشتری بکند.

عوارض رژیم یخ برای بدن

اگرچه شاید رژیم یخ به عنوان یک رژیم لاغری کم عارضه شناخته شود؛ اما پیروی از آن برای طولانی‌مدت مضر بوده و ممکن است روی سلامت گوارش، حلق و گلو و سیستم ایمنی بدن شما تاثیرگذار باشد. از جمله عوارض رژیم یخ برای بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
• مشکلات حلق و گلو: خوردن آب یخ و جویدن یخ باعث ایجاد گلودرد شده و ممکن است منجر به گرفتگی صدا نیز شود.
• دندان درد و آسیب به دندان‌ها: جویدن یخ آن هم به صورت منظم باعث افزایش حساسیت دندان‌ها و خرابی آن‌ها خواهد شد.
• مشکلات گوارشی: رژیم یخ ممکن است باعث افزایش مشکلات گوارشی و معده درد شود. افرادی که معده حساسی دارند، باید با احتیاط بیشتری از یخ در رژیم غذایی خود استفاده کنند.
• افزایش حساسیت به سرما: مصرف منظم آب یخ و یخ باعث افزایش حساسیت بدن به سرما شده و این موضوع در نهایت منجر به افزایش احتمال سرماخوردگی می‌شود.

 

رژیم یخ برای چه کسانی مناسب است؟

رژیم یخ برای لاغری یک رژیم اثبات شده و مورد تایید اعلام پزشکی نیست؛ اما با توجه به عوارض محدود می‌توان برای مدت زمان خاصی از آن پیروی کرد و اگر از آن نتیجه داد، آن را ادامه داد. اگر رژیم یخ واقعا موثر باشد، به تنهایی یک معجزه نیست. باید از سایر روش‌های چربی سوزی و لاغری نیز در کنار این رژیم استفاده کنید تا شاهد کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام باشید. بنابراین، این ادعاهای دروغین که رژیم یخ به تنهایی ک معجزه است و به شما برای رسیدن به کاهش وزن کمک می‌کند را دور بیندازید.

 

رژیم یخ برای لاغری و کاهش وزن مفید است؛ به شرطی که در کنار رژیم غذایی مناسب و تحرک قابل قبول باشد. این رژیم باعث افزایش متابولیسم و چربی سوزی شده و چربی‌های سفید و شل را به چربی‌های قهوه‌ای تبدیل می‌کند. اگر قصد رعایت و دنبال کردن این رژیم را دارید، حتما مراقب سلامت خودتان باشید و در صورت نیاز با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx