از زیراکس تا یاهو؛ چرا شرکت‌های بزرگ فناوری شکست خوردند؟

از زیراکس تا یاهو؛ چرا شرکت‌های بزرگ فناوری شکست خوردند؟

فهرست مطالب

فهرست

 

Picture1 2 | هلومگ | از زیراکس تا یاهو؛ چرا شرکت‌های بزرگ فناوری شکست خوردند؟

۱. نوکیا

خیلی بعید است که سال‌های ورود موبایل به ایران را به یاد داشته باشیم اما اسم برند نوکیا را نشنیده باشیم.
نوکیا (Nokia) از جمله شرکت‌های شکست‌خورده حوزه فناوری است. این شرکت کارش را در فنلاند آغاز کرد و در اواخر دهه 1990 و 2000 میلادی، شرکتی پیشرو در صنعت گوشی‌های همراه در دنیا بود. در سوم سپتامبر ۲۰۱۳ نوکیا و مایکروسافت اعلام کردند که بخش تولید تلفن‌های همراه نوکیا، به ارزش هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو به مایکروسافت واگذار می‌شود. پس از شکست‌های مایکروسافت در رقابت با سایر تولیدکنندگان گوشی هوشمند، با اعلام رسمی این شرکت، تمام جزئیات مربوط به حق استفاده از نام نوکیا تا سال ۲۰۲۷ برای گوشی‌های هوشمند و تبلت به شرکت اچ‌ام‌دی واگذار شد.

 

چرا نوکیا شسکت خورد؟

نوکیا هیچ‌وقت روی نرم‌افزار و یک سیستم‌عامل کامل و جامع برای خود تمرکز نکرد و بیشتر به مباحث سخت‌افزاری پرداخت.

این شرکت بیش از اندازه به قدرت برند خود اطمینان داشت و در نهایت در سال 2008 نوکیا تصمیم گرفت که به رقابت با اندروید بپردازد؛ اما دیگر دیر شده بود و بازی را به رقبای قدرتمند خود باخت و تقریبا سهم خود را از بازار گوشی‌های همراه از دست داد.

Picture2 | هلومگ | از زیراکس تا یاهو؛ چرا شرکت‌های بزرگ فناوری شکست خوردند؟

۲. یاهو

ورشکستگی یاهو درس بزرگی برای حوزه فناوری در دنیاست. همه‌ ما ممکن است اولین ایمیل‌هایمان را در این فضا گرفته باشیم یا اولین چت‌های آنلاین‌مان را با یاهومسنجر تجربه کرده باشیم. این شرکت که تا سال ۲۰۰۵ غول بزرگی بود حتی تا یک قدمی خرید گوگل هم پیش رفت اما مدیر آن، قرارداد نهایی را نپذیرفت، قراردادی که شاید باعث می‌شد امروز ما از یاهو برای جست‌و‌جو استفاده کنیم، اما تصمیمات غلط این شرکت را به شکست رساند.

 

چرا یاهو شکست خورد؟

بی‌توجهی به اهمیت جست‌وجو در فضای آنلاین.

تمرکز بیش از حد به حوزه مدیا و سرچ.

بی‌توجهی به ترندهای مصرف کننده.

عدم توجه به ارتقای سطح تجربه کاربردی.

Picture3 | هلومگ | از زیراکس تا یاهو؛ چرا شرکت‌های بزرگ فناوری شکست خوردند؟

۳. کداک

داستان کداک کمی متفاوت است، برندی خوشنام در حوزه عکاسی و فیلم در طول قرن بیستم که از رقابت با موبایل و تلفن‌های هوشمند جا ماند. استیو ساسون، مهندس شرکت کداک، اولین دوربین دیجیتال دنیا را در سال 1975 اختراع کرد؛ اما از آنجا که این دستگاه بدون فیلم عکاسی می‌کرد، مدیران شرکت واکنش خوبی در برابر آن نداشتند و به او گفتند: «دستگاه بامزه‌ایه! اما درباره‌ اون به  کسی چیزی نگو». مدیران کداک نتوانستند با پیشرفت‌های صنعت دیجیتال همراه شوند و به‌همین دلیل شکست خوردند. کداک در سال 2012 به‌صورت رسمی اعلام ورشکستگی کرد.

 

چرا کداک شکست خورد؟

برخی این شکست را با توجه به تغییر انقلابی فناوری طبیعی می‌دانند.

برخی اما می‌گویند: کداک انقلاب در حوزه عکاسی دیجیتال را نادیده گرفت.

Picture4 | هلومگ | از زیراکس تا یاهو؛ چرا شرکت‌های بزرگ فناوری شکست خوردند؟

۴. زیراکس

زیراکس که در سال ۱۹۰۶ توسط جوزف سی. ویلسون تأسیس شده، دامنه گسترده‌ای از چاپگرهای رنگی و سیاه‌و‌سفید، دستگاه‌های کپی عکس و چاپ دیجیتال را تولید و به فروش می‌رساند. درباره عجیب‌بودن شکست زیراکس(Xerox) همین بس که این شرکت یکی از اولین مخترعان کامپیوترهای خانگی بود اما اغلب ما نام این شرکت‌ را با دستگاه‌های کپی آن می‌شناسیم. از آنجا که زیراکس آینده خود را در همان دستگاه‌های کپی می‌دید به تولید کامپیوترها به‌دلیل هزینه بالا نپرداخت.

 

چرا زیراکس شکست خورد؟

اصرار به تولید یک محصول.

عدم توجه به کاربرد محصول.

بی‌توجهی به ترندهای مصرف کننده و پیشرفت محصولات فناوری.

Picture5 | هلومگ | از زیراکس تا یاهو؛ چرا شرکت‌های بزرگ فناوری شکست خوردند؟

۵.سونی اریکسون

کمپانی مشترک سوئدی‌ها و ژاپنی‌ها شاید تنها برندی بود که توانست بزرگان بازار موبایل را به چالش بکشد. سونی و اریکسون تجارت خود را در مارس ۲۰۰۲ با هم ترکیب کردند. سونی اریکسون در سال ۲۰۰۵ سری Walkman را معرفی کرد. این گوشی‌ها را می‌توان به عنوان اولین گوشی‌های موبایل که محوریت اصلی کاربری آنها موسیقی هستند، معرفی کرد. گوشی‌های سونی اریکسون به کیفیت خوب بدنه و دوربین و رابط کاربری جذاب و امکانات متنوع مشهور بودند. هرچند در نهایت شرکت سونی تمام سهام اریکسون را در سال ۲۰۱۱ خرید اما این کمپانی هم مانند نوکیا در غرور خود غرق شده بود و قافیه را به آیفون تازه وارد باخته بود.

 

چرا سونی اریکسون شکست خورد؟

از دست دادن مزیت‌های رقابتی در مواجه با رقبای تازه نفس.

بی‌توجهی به ترندهای مصرف کننده در سیستم عامل (اندروید و آی‌او‌اس …).

توجه بیش از حد به سخت‌افزار و دست‌ کم‌گرفتن رقبا.

Picture6 | هلومگ | از زیراکس تا یاهو؛ چرا شرکت‌های بزرگ فناوری شکست خوردند؟

 

۶. موتورولا

موتورولا (Motorola) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی آمریکایی در زمینه ساخت سخت‌افزار، ریزپردازنده، تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباطی بود.

این شرکت، به غیر از صنایع مخابراتی، در ساخت پردازنده‌های رایانه‌ای نیز فعالیت داشت. در دهه ۹۰ میلادی، شرکت موتورولا به همراه IBM و اپل خانواده پردازنده‌های معروف ریسک (RISC) پاور پی‌سی (PowerPC) را تولید کردند که استفاده از آنها در رایانه‌های مکینتاش تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت. در سال ۲۰۱۱ شرکت گوگل اعلام کرد که با پرداخت مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار به موتورولا، مالکیت «موتورولا موبیلیتی» را در دست خود می‌گیرد ولی در نهایت گوگل در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴ رسماً اعلام کرد موتورولا را با قیمت ۲٫۹۱ میلیارد دلار به شرکت لنوو فروخته.

 

چرا موتورولا شکست خورد؟

بی‌توجهی به فناوری‌های 3G.

عقب ماندن از رقبا در ساخت گوشی‌هایی با نمایشگر لمسی.

محبوبیت بیشتر گوشی‌های بلک‌بری در آن دوره.

Picture7 | هلومگ | از زیراکس تا یاهو؛ چرا شرکت‌های بزرگ فناوری شکست خوردند؟

۷. توشیبا

توشیبا، شرکت ژاپنی دیگری که زمانی برای خودش غول دنیای فناوری بود و حالا برای بقا مبارزه مي‌کند.

شرکتی که در اواخر قرن بیستم با لپ‌تاپ مدل T1100 به نوعی اولین تولید کننده لپ‌تاپ با تولید انبوه بود ولی با ظهور اینترنت بیشتر بازار خود را از دست داد به این علت که مشتریان ترجیح می‌دادند محصولات دیگر را با قیمت پایین‌تر و آنلاین خریداری کنند. توشیبا در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۷ میلیون دستگاه لپ‌تاپ فروخت؛ اما این تعداد در سال ۲۰۱۷ به ۱.۹ میلیون دستگاه افت کرد. به دنبال این کاهش فروش، شرکت توشیبا در اوت ۲۰۲۰، پس از ۳۵ سال به ساخت لپ‌تاپ و رایانه پایان داد.

 

چرا توشیبا شکست خورد؟

قیمت تمام‌شده بیشتر نسبت به رقبا.

توقف فروش در بازارهای اروپایی به‌دلیل عدم صرفه اقتصادی.

تمرکز بیش از حد به فروش تجهیزات تا تولید یک محصول کامل.

 

 

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx