نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی

فهرست مطالب

فهرست

مالیات یکی از منابع اصلی درآمدی دولت است که سازمان امور مالیاتی وظیفه وصول آن را برعهده دارد. اظهارنامه مالیاتی نیز عبارت از کارنامه مالی یک سال فعالیت یک شخص حقیقی یا حقوقی است که به منظور محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود. از سال مالی 1390 نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی از شیوه سنتی کاغذی به الکترونیکی تغییر کرد. در این مطلب به بررسی روش تسلیم اظهارنامه مالیاتی می‌پردازیم.

ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

قبل از هر چیز شما باید در سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir ثبت نام نمایید. این فرایند به طور خلاصه شامل مراحل زیر است:

  1. پیش ثبت نام الکترونیک: در این مرحله اطلاعات اولیه و پایه را وارد کرده و روی دکمه تایید نهایی کلیک می‌‌کنید.
  2. صحت‌‌سنجی اطلاعات: این مرحله شامل اعتبارسنجی اطلاعات وارد شده با استعلام از سازمان‌های مختلف است و اگر مغایرتی وجود داشته باشد از طریق پیامک به شما اطلاع داده می‌شود تا نسبت به اصلاح اطلاعات وارد شده در مرحله پیش ثبت نام اقدام نمایید.
  3. تولید و ارسال اطلاعات: در صورت تایید اطلاعات پیش ثبت نام از طرف سازمان امور مالیاتی، نام کاربری و رمز عبور برای شما ایجاد شده و از طریق پیامک به شما ارسال می‌شود.
  4. ثبت نام الکترونیک: بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه می‌شوید و اطلاعات تکمیلی درباره بنگاه اقتصادی خود را در فرم‌های مشخص شده، وارد می‌کنید و در نهایت روی دکمه تایید نهایی کیک می‌کنید.

با طی مراحل فوق ثبت نام الکترونیکی شما در نظام مالیاتی تکمیل می‌شود و حالا می‌توانید نسبت به ثبت و ارائه اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایید.

نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی

مودیان مالیاتی حقیقی یا حقوقی پس از ثبت نام الکترونیکی در سامانه سازمان امور مالیاتی و ایجاد پرونده مالیاتی در سامانه، باید پس از مراجعه به سامانه دریافت اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی مربوط به خود و تکمیل آن، نسبت به ارسال آن از طریق سامانه اقدام نمایند.

در ادامه نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی را برای مودیان حقیقی و حقوقی به طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

روش ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اظهارنامه اشخاص حقیقی به دو صورت اظهارنامه انفرادی و مشارکتی قابل ارسال است. اگر مراحل ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی را به درستی انجام داده باشید، اطلاعات مرتبط شامل اطلاعات هویتی، واحد کسبی، حساب‌‌های بانکی، مجوزهای فعالیت و سایر اطلاعات مربوط به شخص حقیقی از سامانه ثبت نام دریافت و در اظهارنامه نمایش داده خواهد شد.

برای ثبت و ارسال اظهارنامه الکترونیکی اشخاص حقیقی مراحل زیر را طی نمایید:

  • اگر تاکنون پرونده مالیاتی تشکیل نداده‌اید، لازم است که با مراجعه به وبسایت خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir ثبت نام کرده و اطلاعات درخواست شده را تکمیل نمایید.
  • در سامانه tax.gov.ir به قسمت فهرست پرونده‌های مالیاتی به منظور ایجاد پرونده جدید یا ویرایش پرونده‌های قبلی مراجعه نمایید.
  • با مراجعه به بخش جزئیات پرونده به بخش سامانه اظهارنامه مشاغل (اشخاص حقیقی) وارد شوید.
  • یکی از گزینه‌های ثبت اظهارنامه الکترونیک و یا درخواست توافق تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم (ق.م.م.) را انتخاب نمایید.
  • فرم‌ها و جداول اطلاعاتی را به طور دقیق کامل نمایید.
  • پیش نویس اظهارنامه و یا فرم ماده 100 را بررسی و در صورت نیاز اصلاح و ویرایش نمایید.
  • اظهارنامه (و یا فرم تبصره ماده 100) را تایید نهایی و شماره رهگیری را دریافت نمایید.
  • نحوه پرداخت مالیاتی ابرازی و یا تقسیط آن را انتخاب نمایید.
  • قبض علی‌الحساب را تا قبل از موعد قانونی پرداخت نمایید.
  • در صورت تقسیط، اقساط سررسیدهای مشخص شده را پرداخت نمایید.

پیشنهاد می‌گردد که قبل از تایید نهایی و ارسال اظهارنامه، نسخه پیش نویس تکمیل شده را به طور دقیق بررسی نمایید تا بتوانید قبل از اتمام موعد قانونی ارائه اظهارنامه، آن را ویرایش نمایید. به یاد داشته باشید که ارسال الکترونیکی اظهارنامه به منزله تسلیم قانونی اظهارنامه بوده و لزومی به ارائه اظهارنامه کاغذی و چاپ شده به اداره امور مالیاتی نیست.

نحوه ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی نیز پس از طی مراحل ثبت نام الکترونیکی باید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور دریافتی، نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات عملکرد سال مالی خود در سامانه my.tax.gov.ir اقدام نمایند.

برای ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی مراحل زیر را طی نمایید:

  • با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور به پروفایل خود در سامانه tax.gov.ir وارد شوید.
  • ثبت اظهارنامه را در سامانه انجام داده و از طریق گزینه مشاهده به محتوای آن وارد شوید.
  • جداول مالی و ترازنامه مودیان حقوقی را به دقت تکمیل نمایید.
  • نسخه پیش نویس اظهارنامه را چاپ کرده و بررسی نمایید.
  • پس از بررسی نسخه پیش نویس و ویرایش در صورت نیاز، تایید نهایی اطلاعات را انجام دهید.
  • کد رهگیری را دریافت نمایید.
  • قبوض الکترونیکی مالیاتی را دریافت نمایید.
  • قبض الکترونیکی را پرداخت نمایید.

مودیان مالیاتی حقوقی پس از تایید نهایی اطلاعات مندرج در اظهارنامه، می‌توانند نسبت به صدور و دریافت قبوض مالیاتی و پس از پرینت، نسبت به پرداخت آن از طریق بانک یا درگاه‌‌های الکترونیکی بانک ملی اقدام نمایند.

ثبت و ارسال اظهارنامه الکترونیکی فقط با استفاده از اطلاعات ارائه شده در ثبت نام اولیه امکان‌پذیر است. به همین دلیل، ضرورت دارد که مودیان ابتدا نسبت به تکمیل اطلاعات ثبت نام و رفع نواقص احتمالی پرونده خود اقدام نمایند زیرا اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت نام در فرم‌های سامانه اظهارنامه الکترونیکی قابل ویرایش نمی‌‌باشد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx