چگونه درآمدهای خود را بهینه مدیریت کنیم؟

چگونه درآمدهای خود را بهینه مدیریت کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

سمت و سوی اقتصادی امروز جامعه به‌گونه‌ای است که بدون داشتن یک برنامه منسجم و منظم برای مدیریت درآمد، تقریباً نمی‌توان از عهده شرایط اقتصادی حاکم بر زندگی برآمد. بدون تردید، ارائه هرگونه راهکار حرفه‌ای برای کنترل اقتصادی یک سازمان یا زندگی شخصی نیازمند یک برنامه‌ریزی درست و منسجم برای صرف هزینه است؛ به همین دلیل در ادامه این مطلب می‌خواهیم در مورد برنامه مدیریت درآمد و هزینه با شما صحبت کنیم.

مدیریت بودجه چیست؟

منظور از مدیریت بودجه، خرج کردن، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و … است. اگر ما از توانایی لازم در این مورد برخوردار نباشیم که بدانیم در چه زمان و چگونه پول خود را مورد سرمایه‌گذاری قرار دهیم یا آن را هزینه کنیم و اولویت‌های هزینه‌ای را به ترتیب در نظر بگیریم، همواره دوران کار و زندگی همراه با استرسی را پشت سر خواهیم گذاشت؛ به همین دلیل با مدیریت بودجه می‌توان بودجه خود را با بالاترین راندمان مورد سرمایه‌گذاری هزینه یا پس‌انداز قرار دهیم.

مدیریت درآمد و هزینه

ما برای مدیریت درآمد و هزینه‌های شما، برنامه سه مرحله‌ای پیشنهاد می‌کنیم. با استفاده از این برنامه می‌توانید هر نوع هزینه‌ای را متناسب با درآمدی که در پایان ماه به دست می‌آورید، کنترل کنید. این برنامه سه مرحله‌ای به این ترتیب است:

1.     تعیین یک جدول بودجه‌ای منظم برای درآمد ماهیانه

تمامی فعالیت‌هایی که در طی ماه قرار است انجام دهید مثل خرید، گردش، تحصیل، مهمانی، هزینه‌های مربوط به ماشین و … را طی یک برنامه منظم یادداشت کنید. البته در این جدول، هزینه‌های ضروری، اجتماعی، سرگرمی و پس‌انداز را به‌صورت جدا از هم قید کنید. بدین ترتیب از انعطاف‌پذیری بالایی برای جایگزینی برخی از هزینه‌های غیرضروری برخوردار خواهید بود.

2.     کم کردن از هزینه‌های اضافی

تا حد امکان برای نجات خود از ورطه خراب اقتصادی از هزینه‌های اضافی کم کنید. برای این منظور توصیه می‌کنیم بدون آن‌که به خود و خانواده‌تان سخت بگیرید، تا حد امکان برخی از هزینه‌های قابل‌چشم‌پوشی را کنار بگذارید.

3.     بهتر است به فکر افزایش درآمد باشید

در کنار فعالیت کسب‌وکاری که هر روزه انجام می‌دهید، به فکر استفاده از سایر استعدادها و مهارت‌های خود در سایر مواقع و اوقات بیکاری هم باشید.

مدیریت جامع درآمد

گاهی اوقات فرد با شرایط خراب اقتصادی مواجه نیست و باری به هر جهت، زندگی خود را کنترل می‌کند. به هر حال برای دستیابی به جایگاه‌های بهتر اقتصادی و افزایش مانور خانواده در سایر ردیف‌های هزینه‌ای، بهتر است به یک سری نکات مهم برای مدیریت درآمد توجه داشته باشد. ما مهم‌ترین رویکرد شکوفایی اقتصادی در زندگی‌های شخصی را به این ترتیب فهرست می‌کنیم:

  • هرگز بی‌گدار به آب نزنید و قبل از هرگونه اقدام اقتصادی به عواقب آن فکر کنید.
  • بین خواسته‌ها (آمال و آرزوها) و نیازهای خود تمایز قائل شوید.
  • روحیه آینده‌نگری را در کودکان و اطرافیان خود تقویت کنید.
  • سعی کنید منابع درآمدی خودتان را متنوع نمایید.
  • سعی کنید به‌صورت خودکار و بر روی تمامی منابع درآمدی ریز و درشت خود سرمایه‌گذاری کنید.
  • با یک بودجه مشخص و از پیش تعیین شده سرمایه‌گذاری کنید.
  • همواره خود را برای شرایط سخت و غیرمترقبه مثل بیماری‌ها و مصیبت‌ها آماده نگه دارید.
  • در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که یک شناخت نسبی از آن داشته باشید.
  • هزینه‌هایی که انجام می‌دهید را به‌شدت کنترل کنید.
  • استاندارد زندگی خود را پایین‌تر از شاخص درآمدی خودتان تعریف کنید.
  • در صرف هزینه و به‌روزرسانی سطح زندگی خود کمی شکیبایی و فداکاری به خرج دهید.
  • خودتان را در دام بدهی و اقساط گرفتار نکنید.
  • از مشاوره‌های مالی افراد خبره استفاده کنید.
  • خودتان را با جدیدترین و رایج‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری زودبازده آشنا کنید.
  • پیش از گرفتن هر نوع تصمیم، آن را از جوانب مختلف ارزیابی کنید.

نکات مهم در مورد مدیریت پول

مدیریت پول نیاز به در نظر گرفتن نکات مهمی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

·        مدیریت دیون و اقساط

اگر چه در بسیاری از موارد، بدهی امری پرهیز ناپذیر در زندگی بشمار می‌رود، در واقع می‌تواند یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های بودجه‌ای در بین خانوارهای ایرانی باشد. لذا در زمان گرفتن وام از بانک یا هر سازمانی، ابتدا میزان اقساط و سودی که بابت آن پرداخت خواهید کرد را در نظر بگیرید.

·        ایجاد یک حساب پشتیبان

برای هزینه‌های غیرمترقبه و ناگهانی مثل بیماری، خرابی خودرو، تعمیر ساختمان و … یک حساب پشتیبان داشته باشید و مدام در حال تقویت آن باشید.

·        بهره‌گیری از افراد مشاور و با تجربه

بدون تردید، سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز زمانی می‌تواند نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد که از یک فرد آگاه و با تجربه بخواهید که مشاوره‌های لازم را به شما ارائه کند.

در واقع آنچه که از میزان درآمد مهم‌تر است، چگونگی مدیریت آن و هدایت منابع مالی به سمت استفاده از بالاترین راندمان در جهت برطرف کردن بدهی‌ها و اقساط است. مدیریت بودجه و درآمد، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی بودجه‌بندی خانوار، میزان توفیق خانواده در پس‌انداز در پایان ماه یا سرمایه‌گذاری موفق مانند سرمایه‌گذاری در زمینه بیمه عمر و سایر جنبه‌های سرمایه‌گذاری است.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx