برندسازی شخصی: چگونه خود را به‌عنوان یک متخصص در صنعت معرفی کنیم؟

برندسازی شخصی: چگونه خود را به‌عنوان یک متخصص در صنعت معرفی کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

برندسازی شخصی (Personal Branding) از موضوعات مهم برای افرادی است که می‌خواهند خود را در یک زمینه خاص به‌عنوان متخصص معرفی کنند. توسعه برند شخصی موجب می‌شود تا موقعیت‌های شغلی و اجتماعی مناسب‌تری را به‌دست آورید و دیدگاه سایر افراد مطرح در صنعت را نسبت به خودتان تغییر دهید. امروزه برندینگ تنها مختص شرکت‌ها نیست؛ بلکه افراد حرفه‌ای، داستان مشخصی را برای گفتن دارند. داستانی که در بردارنده اهداف، مهارت‌ها و تخصص‌شان است.

برندسازی شخصی چیست؟

برند شخصی (Personal Brand) مفهومی مشابه برندینگ در شرکت‌ها دارد. با این تفاوت که در پرسونال برندینگ تلاش می‌کنید تا به معرفی خودتان، ارزش‌ها و روش‌های دستیابی به اهداف کلیدی اشاره کنید. همانطور که یک نام تجاری، شرکتی را از رقبا متمایز کرده و ارزش‌ها را به مشتریان انتقال می‌دهد، یک برند شخصی نیز همین کار را برای افراد انجام می‌دهد و به انتقال هویت منحصربه‌فرد و ارزش‌های واضح شخصی به مخاطبان کمک می‌کند.
باید توجه داشت که کل فرایند برندسازی شخصی، بیان داستان یک فرد و مسیر طی شده (یا در پیش‌رو) او است.

چرا برندسازی شخصی مهم است؟

داستان‌های حرفه‌ای در زمینه تخصص یا شغل، جایگاه هر فردی را در بین رقبا، مخاطبان یا مشتریان بالقوه تقویت می‌کنند. بسیاری از مدیران منابع انسانی برای استخدام پرسنل به برند شخصی افراد توجه می‌کنند. برندسازی شخصی نقاط قوت را تقویت کرده، شهرت ایجاد می‌کند، اعتماد به‌وجود می‌آورد و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به دیگران یادآوری می‌کند.

اگر توسعه برند شخصی به خوبی صورت پذیرد، امکان استخدام، دریافت پروژه، دعوت به سخنرانی، تدریس و… برای افراد ایجاد می‌شود. چنانچه به دنبال تغییر شغل و ورود به حوزه فعالیتی جدیدی هستید، باید به برندسازی شخصی توجه ویژه‌ای داشته باشید. در برندینگ فردی تلاش می‌شود تا مهارت‌ها برای کارفرمایان یا مخاطبان بیان شود تا آن‌ها اعتماد کافی را برای استخدام یا واگذاری پروژه به فرد را به‌دست آورند.

8 گام کلیدی برای برندسازی شخصی

ساخت برند شخصی موضوعی است که در طول زمان اتفاق می‌افتد. یادگیری از اشتباهات و تلاش برای توسعه برند فردی موجب می‌شود تا در یک زمینه خاص مطرح شوید. توجه به نکات کلیدی زیر کمک زیادی به توسعه پرسونال برند افراد می‌کند:

1-    درک درست از اینکه چه کسی هستید

در برندسازی شخصی موفق نمی‌شوید، مگر اینکه به درک درستی از خودتان و توانایی‌های‌تان برسید. برای درک درست از هویت خود لیستی از نقاط ضعف و قوت‌تان جمع‌آوری کنید و به سوالات کلیدی زیر پاسخ دهید:

  • در کدام زمینه‌های کاری برتر هستم؟
  • چه چیزی به من انگیزه می‌دهد؟
  • دیگران به چه ویژگی‌هایی از من اشاره کرده‌اند؟
  • دیگران در کدام پروژه‌ها از چه شیوه اختصاصی مرتبط با من استفاده می‌کنند؟
  • پذیرش چه نقش‌هایی انرژی من را تخلیه می‌کند؟
  • در کدام پروژه‌ها می‌توانم ساعت‌ها بدون احساس خستگی و کاهش انگیزه وقت صرف کنم؟

توجه داشته باشید که پاسخ دقیق به هر کدام از سوالات فوق به شما برای برندسازی شخصی کمک خواهد کرد.

2-    مشخص کنید که با برندسازی شخصی می‌خواهید در چه زمینه‌ای شناخته شوید

برند شخصی چیزی فراتر از آن چیزی است که امروز هستید. در حقیقت در پرسونال برندینگ یک نقشه راه برای خودتان مشخص می‌کنید. درک درست از نقاط قوت و ضعف در کنار تعیین صنعتی که می‌خواهید به آن وارد شوید به شما کمک می‌کند تا دانش و مهارت‌های ضروری را بشناسید و آموزش‌های لازم را دریافت کنید.

3-    مخاطبان خود را بشناسید

قبل از شروع فرایندهای برندسازی به تعریف دقیقی از پرسونای مخاطبان بپردازید. شناخت مخاطب، کمک زیادی به داستان‌سرایی می‌کند. درک درست از مخاطبان در توسعه برند شخصی موجب می‌شود تا اهداف دقیق‌تری را برای خود تعیین کنید.

4-     در فرایند برندسازی شخصی به تحقیقات درباره صنعت موردنظرتان بپردازید

شناخت درست از سایر متخصصان در زمینه‌ای خاص و فعالیت آنان موجب می‌شود تا امکان طراحی مسیر دقیق‌تری را برای توسعه برندتان به‌دست آورید. حتی شاید لازم باشد شبکه‌ای از افراد متخصص را برای ایجاد ارتباطات موثر ایجاد کنید. آموختن از سایر فعالاتن صنعت مدنظرتان نه تنها باعث بهبود برند شخصی‌تان می‌شود بلکه به بیشتر شناخته شدن‌ شما نیز کمک می‌کند.

5-     بسترسازی کنید

برای برندسازی شخصی باید از بسترهایی مانند وبلاگ یا وب‌سایت شخصی، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، ویدیوهای معرفی، آموزش‌های کاربردی، مقالات رایگان، کتاب‌های شخصی و… استفاده کنید. برگزاری رویدادهای آموزشی نیز کمک زیادی به معرفی فرد به دیگران می‌کند. فراموش نکنید برای ایجاد برند شخصی قدرتمند باید در زمینه صنعت‌تان، اطلاعات کافی داشته باشید و همیشه موضوعات جدید و ترند روز را برای ارائه پیدا کنید.

6-     از شیوه‌های اثبات اجتماعی برای برندینگ شخصی استفاده کنید

اثبات اجتماعی (Social Proof) در برندسازی شخصی اهمیت دارد. از دوستان، همکاران سابق یا حتی افراد تاثیرگذار در صنعت‌تان بخواهید تا شما را به دیگران توصیه کنند. تایید مهارت‌های فردی در برندینگ موجب می‌شود تا دیگران به شخص اعتماد کرده و پروژه‌های خود را به وی بسپارند.

7-     برندسازی شخصی تنها از طریق آنلاین اتفاق نمی‌افتد

در توسعه برند شخصی باید به این نکته توجه کنید که تک‌تک رفتارها و برخوردهای یک فرد، برند وی را می‌سازند و تنها استفاده از روابط مجازی باعث توسعه برندتان نمی‌شود. بلکه آن چیزی که در طول زمان در مواجهه با افراد مختلف از خودتان بروز می‌دهید، برندتان را خواهد ساخت.

8-     برند شخصی را بازآفرینی کنید

جهان امروزی به شدت در حال تغییر است. همانگونه که فناوری‌های تغییر می‌کنند یا شیوه‌های مدیریتی به‌روز می‌شوند، لازم است تا فرایندهای پرسونال برندینگ نیز متحول شوند تا برند شخصی بهبود یابد.

برندسازی شخصی از موضوعات مهم برای کارآفرینان، کارفرمایان، اساتید دانشگاهی، افراد تاثیرگذار و… است که می‌خواهند در یک صنعت خاص، خود را به‌عنوان پیشتاز معرفی کنند. توسعه برند شخصی دارای مراحل کلیدی است که توجه به آن‌ها، هزینه‌های مالی و زمانی را به شدت کاهش داده و برند رشد بهتری می‌یابد.

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx