با صبحانه‌ پروتئینی، روز خود را بسازید

با صبحانه‌ پروتئینی، روز خود را بسازید

فهرست مطالب

فهرست

پروتئین به عنوان یک اسید آمینه حیاتی برای بدن است. پروتئین‌ها در عملکرد عضلات، ایجاد آنزیم و هورمون‌ها، تامین انرژی، ذخیره املاح معدنی و تقویت ایمنی بدن نقش موثری دارند. از طرفی مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین در وعده‌های اصلی بخصوص در وعده صبحانه بسیار توصیه شده است چراکه مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین در اول صبح، انرژی را افزایش داده و باعث می‌شود در طول روز احساس سیری بیشتری کرده و از خوردن زیاد اجتناب کنید.

صبحانه | هلومگ | با صبحانه‌ پروتئینی، روز خود را بسازید

انواع صبحانه پروتئینی

در ادامه این مقاله به معرفی چند صبحانه پروتئینی خواهیم پرداخت که مصرف آن‌ها در اول صبح به عنوان وعده‌های غذایی سالم و پر‌انرژی پیشنهاد می‌شود.

اوتمیل

اوتمیل را می‌توانیم یک صبحانه پروتئینی فوق‌العاده معرفی کنیم. این محصول از جودوسر کامل، شیر یا آب تشکیل شده است. برای درست کردن اوتمیل، شیر را با مقداری جودوسر روی حرارت بپزید تا به حالت پوره درآید و در آخر برای افزایش طعم و مزه و صد البته خواص آن، شیرین‌کننده طبیعی مثل عسل یا شیره خرما، دانه‌های روغنی و میوه‌‌جات خشک یا تازه اضافه کرده و میل نمایید. جودوسر از جمله غلاتی است که سرشار از پروتئین بوده و پخت آن با شیر طبیعتا میزان پروتئین آن را افزایش می‌دهد.

املت

تخم‌مرغ را می‌توانیم به عنوان منبع پروتئین بدانیم. می‌توانید یک صبحانه پروتئینی پرانرژی با تخم‌مرغ داشته باشید. پیشنهاد ما انواع املت است. برای تهیه املت می‌توانید تخم مرغ را با هر نوع مواد دیگری به خصوص سبزیجاتی چون گوجه فرنگی، اسفناج، پیازچه، فلفل دلمه‌ای و.. مخلوط کرده و آن را درون روغن گیاهی مثل روغن زیتون و یا کنجد سرخ کرده و میل نمایید.

خوراک لوبیا

حبوبات از دیگر منابع حاوی پروتئین هستند. در این میان لوبیا قرمز از جمله حبوباتی است که درصد پروتئین آن با گوشت قرمز برابری می‌کند. خوراک لوبیا یک وعده صبحانه سرشار از پروتئین است که نباید در طول هفته یک یا دوبار خوردن آن را در وعده صبحانه فراموش کرد. لوبیا قرمز را حدود ۱۲ ساعت بخیسانید سپس آن را با مقداری آب کاملا بپزید. در آخر می‌توانید مقداری گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و قارچ خرد شده و انواع ادویه جات دلخواه و نمک را به خوراک لوبیا خود اضافه کرده و یک ساعت دیگر اجازه دهید تا کاملا جا بیفتد.

لقمه نان و پتیر و انواع آجیل

لبنیاتی چون خامه و پنیر به عنوان منابع پروتئین هستند. انواع دانه‌های روغنی و آجیل‌ها چون گردو، پسته، بادام، تخم کدو حلوایی، فندق و… نیز حاوی مقادیر بالایی از پروتئین در نظر گرفته می‌شوند. برای داشتن یک صبحانه پروتئینی، ترکیب دانه‌های روغنی و پنیر را فراموش نکنید. می‌توانید مقداری پنیر فتا را با پودر گردو، پسته و یا هر نوع آجیل دیگر مخلوط کرده و آن را روی نان سبوس‌دار مالیده و به عنوان لقمه پروتئینی در وعده صبحانه مصرف کنید.

ماست میوه‌ای

ماست گرچه می‌تواند یک صبحانه ساده به نظر برسد اما حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است. بهتر است ماست یونانی استفاده کنید که درصد پروتئین بالاتری نسبت به ماست‌های معمولی دارد. برای افزایش طعم و مزه و فواید ماست، می‌توانید آن را با میوه خرد شده یا حتی آجیل و کمی نان تست خرد و  برشته شده مخلوط کرده و در وعده صبحانه مصرف کنید.

ماهی سالمون کبابی

ماهی بدون اغراق یکی از منابع سرشار از پروتئین است. سالمون از جمله ماهی‌های است که درصد پروتئین بیشتری داشته و سالم‌ترین نوع ماهی از نظر کمی جیوه است. چند تکه فیله سالمون را به مقداری روغن زیتون آغشته کرده و آن را روی حرارت مستقیم در منقل یا داخل تابه بپزید. نیاز نیست ماهی سالمون کاملا مغز پخت شود. می‌توانید ماهی سالمون پخته شده خود را با مقداری خامه و یا سس خردل سرو نموده و به عنوان صبحانه پروتئینی مصرف کنید.

خامه، عسل و کنجد

اگر می‌خواهید یک صبحانه پروتئینی ساده و در عین حال سریع آماده کنید، پیشنهاد ما به شما ترکیب عسل، خامه و کنجد است. می‌توانید به جای کنجد از تخم کدو نیز استفاده کنید. ترکیب عسل، خامه و کنجد را روی نان بزنید و میل کنید. بهتر است از نان‌هایی استفاده نمایید که از غلات کامل و سبوس دار درست شده باشند. خامه و کنجد به عنوان منابع پروتئین این صبحانه هستند.

گرانولا

گرانولا درواقع جودوسر پرک برشته شده است که می‌توانید با شیر یا آب میوه و حتی ماست مخلوط کرده و آن را به عنوان صبحانه پروتئینی مصرف کنید. جودوسر پرک را با کمی روغن زیتون مخلوط کرده و آن را درون سینی فر پخش کرده و به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه‌سانتی‌گراد گریل کنید. سپس جودوسر پرک‌های برشته شده را می‌توانید با هر ماده‌ی نرم‌کننده‌ای (شیر، آب‌ میوه و ماست) و طعم‌دهنده‌ای (عسل، میوه، آجیل) مخلوط کرده و میل نمایید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx