ده راه حل کلیدی برای تفکیک زباله‌ها

ده راه حل کلیدی برای تفکیک زباله‌ها

فهرست مطالب

فهرست

تفکیک زباله فرایندی ساده است که به واسطه آن زباله‌های تر و خشک، کارتن، کاغذ، پلاستیک و شیشه از هم جدا می‌شوند تا بتوانیم اقدامات لازم برای بازیافت را انجام داد و از محیط زیست مراقبت نماییم.در این مطلب قصد داریم ده راه حل کلیدی برای تفکیک زباله را به شما معرفی کنیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

1.     استفاده از دو سطل زباله تر و خشک

یکی از اقدامات مهمی که برای جداسازی زباله باید انجام دهید، جدا کردن سطل زباله است. در منزل یا محل کار دو سطل زباله داشته باشید؛ در سطل زباله تر باید باقیمانده غذا و استخوان‌های گوشت و مرغ، پوست میوه و تخم مرغ، تفاله چای و قهوه را بریزید و به هیچ وجه آن‌ها را با زباله خشک مخلوط نکنید.

2.     جدا کردن زباله‌های خشک قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت

برای تفکیک صحیح و اصولی زباله باید به این نکته دقت داشته باشید که زباله‌های خشک هم دو نوع هستند؛ برخی از آن‌ها قابل بازیافت و برخی دیگر غیر قابل بازیافت هستند. به طور مثال دستمال کاغذی، ظروف نگهدارنده غذا که در ترکیبات آن‌ها مواد شیمیایی به کار رفته است قابل بازیافت نیستند. اما بطری‌های آب معدنی، شیشه نوشابه و آبمیوه، کیسه‌های پلاستیکی، روزنامه، ظروف یک بار مصرف، پلاستیک و مقوا با فرایندهای ویژه‌ای قابل بازیافت هستند.

3.     جدا کردن زباله‌های خطرناک از زباله‌های تر و خشک

یکی دیگر از راه‌حل‌های کلیدی برای تفکیک زباله‌ها این است که زباله‌های بیمارستانی یا خطرناک را از زباله‌های خشک و تر جدا کنید. زیرا زباله‌های بیمارستانی، زباله‌هایی نظیر باتری یک بار مصرف باید با اصول بهداشتی و ایمنی دفع شوند تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.

4.     عدم استفاده از کیسه زباله‌های پلاستیکی

یکی از ساده‌ترین اقدامات برای محافظت از محیط زیست، جدا کردن زباله‌ها در مبدا است. شما می‌توانید در منزل، محل کار یا فروشگاه‌ها  زباله‌های خشک و تر را از هم جدا کنید. البته بهتر است برای جدا کردن زباله‌ها از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنید. زیرا کیسه‌های پلاستیکی هم به محیط زیست آسیب زیادی وارد می‌کنند.

5.     فرهنگ‌سازی تفکیک زباله

یکی از گام‌های موثر برای جداسازی زباله‌های تر و خشک و حفاظت از محیط زیست، فرهنگ‌سازی است. بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای مدیریت سیستم بازیافت زباله از مردم می‌خواهند برای تفکیک زباله مسئولانه اقدام کنند. یکی از کارهای هوشمندانه برای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله این است که معلمان اصول جداسازی زباله را در مدرسه به کودکان آموزش دهند و سطل‌های مخصوصی برای این کار در نظر بگیرند. همچنین می‌توان در رسانه‌های عمومی برنامه‌هایی برای آموزش جدا کردن زباله‌ها و فواید آن پخش نمود.

6.     فشرده‌سازی زباله‌ها در مبدا

برای اینکه زباله‌های تر و خشک جای کمی اشغال کنند و بتوانید حجم بیشتری از زباله‌ها را داخل سطل بریزید، بهتر است آن‌ها را فشرده کنید.

7.     تفکیک زباله با دستگاه‌های نیمه خودکار

با اینکه جدا سازی زباله به شیوه دستی اقدام کم‌هزینه‌ای است، اما در صورت تمایل می‌توانید از دستگاه‌های نیمه خودکار هم برای جدا کردن زباله‌ها استفاده کنید. برای استفاده از این دستگاه‌‌ها لازم است از نیروی انسانی هم کمک بگیرید، اما سرعت و بازدهی آن نسبت به روش دستی بیشتر است.

8.     تفکیک زباله با دستگاه‌های اتوماتیک

در صورتی که دنبال روشی آسان و سریع برای جدا سازی زباله در مقصد هستید، بهتر است از دستگاه‌های تمام اتوماتیک استفاده کنید. این راه‌حل فوری است و بازدهی بالایی دارد. زیرا برای استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک نیازی به نیروی انسانی نداریم و تمام اقدامات به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

9.     استفاده از دستگاه زباله خرد کن

یکی دیگر از روش‌های جداسازی زباله در مبدا استفاده از دستگاهی به نام زباله خرد کن است. دستگاه زباله خرد کن در منزل، رستوران، هتل، مجتمع‌های فرهنگی، تفریحی و اقامتی قابل استفاده است و قابلیت خرد کردن تمام زباله‌های تر را دارد. به این ترتیب با خرد کردن و از بین بردن زباله‌های تر، فقط زباله‌های قابل بازیافت باقی می‌مانند.

10.   استفاده از دستگاه شوتینگ

دستگاه شوتینگ یا کامپکتور یکی از تجهیزات مدرنی است که این روزها در اکثر آپارتمان‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده‌ از این دستگاه نیازی به بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا استفاده از آسانسور برای بردن زباله نیست. بلکه می‌توان زباله را از همان طبقه داخل دستگاه شوتینگ رها کرد.

نکته مهم این است که سیستم‌های دفع زباله شوتینگ، چند مکان مختلف برای جدا کردن زباله در مبدا دارند. همچنین دستگاه‌های جدید قابلیت فشرده کردن زباله و جدا کردن شیرابه زباله را هم دارند.

تفکیک زباله باعث می‌شود میزان زباله کمتری به محل دفن زباله برسد و آسیب‌های محیط زیستی کاهش پیدا کند. همچنین با جدا کردن زباله هزینه‌های دفع آن هم کاهش پیدا می‌کند. در این مطلب سعی کردیم 10 اقدام موثر برای نفکیک و جداسازی زباله‌ها در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم با انجام این اقدامات از بروز آسیب‌های اقتصادی و بهداشتی جلوگیری نمایید.

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx