سلامت روان در عصر دیجیتال؛ مدیریت استرس و اضطراب با کمک تکنولوژی

سلامت روان در عصر دیجیتال؛ مدیریت استرس و اضطراب با کمک تکنولوژی

فهرست مطالب

فهرست

بر کسی پوشیده نیست که عصر امروز، عصر دیجیتال است. از اقتصاد گرفته تا علم و فناوری و حتی تفریح انسآن‌ها، تا حد زیادی در فضای دیجیتال سپری می‌شود. این فضا با وجو فواید زیادی که برای زندگی بشری به ارمغان آورده است، معایبی نیز دارد. یکی از این معایب، استرس و اضطراب بسیار زیاد است. فضای دیجیتال خواه ناخواه باعث شده است که سرعت همه چیز زیاد شود. گاهی اوقات، سرعت انسان و سرعت کارهای او به سرعت دنیای دیجیتال نمی‌رسد! همین موضوع باعث به وجود آمدن استرس و اضطراب زیاد می‌شود. با این توضیح، سلامت روان در عصر دیجیتال اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چرا که همان طور که سرعت بالا برای به پیش رفتن کارهای ما اهمیت دارد، سلامت روان نیز برای زندگی خوب مهم است.

نکته اینجاست که برای حفظ سلامت روان در عصر دیجیتال، می‌توانیم از خود تکنولوژی کمک بگیریم! در واقع ابزار و روش‌هایی هستند که به ما کمک می‌کنند تا استرس و اضطراب خود را تا حد خیلی زیادی کنترل کنیم! بسیاری از این ابزارها، خود توسط تکنولوژی به وجود آمده‌اند! با ما همراه باشید تا درمورد این‌که چطور با استفاده از تکنولوژی، سلامت روان خود را حفظ کنید، اطلاعاتی به دست بیاورید.

Picture5 | هلومگ | سلامت روان در عصر دیجیتال؛ مدیریت استرس و اضطراب با کمک تکنولوژی

روش‌های استفاده از تکنولوژی برای مدیریت استرس

برای حفظ سلامت روان در عصر دیجیتال، راه‌های زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها از راه تکنولوژی به واقعیت متصل می شوند. از آن جا که بسیاری از ما به تکنولوژی پیوند خورده‌ایم، منطقی است که ضرر آن را نیز با استفاده از خودش دفع کنیم. برخی از روش‌های مدیریت سلامت روان در عصر دیجیتال با تکنولوژی را در ادامه شرح می‌دهیم.

استفاده از اپلیکیشن‌های تمرکز

یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند استرس خود را کمتر کنید، استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که به شما کمک می‌کنند تمرکز کنید. این اپلیکیشن‌ها که تکنیک‌های مختلف از جمله پومودورو را اجرا می‌کنند، می توانند به شما کمک کنند استرستان را کم کنید. هم چنین برخی از اپلیکیشن‌ها به مدیریت زمان توسط شما کمک می‌کنند. این موارد به کمتر شدن استرس شما کمک زیادی می‌کنند.

گوش دادن به پادکست های آرامشبخش

پادکست‌های آرامشبخش نیز در کنترل استرس کمک زیادی می‌کنند. این پادکست ها می‌توانند باکلام یا بی کلام باشند. نواها و موسیقی های این پادکست ها به شما کمک می‌کنند که استرس کمتری داشته باشید و عضلات خود را آرام کنید. پادکست‌هایی که باکلام هستند نیز می توانند با حرف‌های آرامشبخش و امیدوارکننده، احساسات بد نظیر اضطراب را از شما دور کنند.

استفاده از روانشناس آنلاین

از بهترین روش‌های کاهش استرس و اضطراب، استفاده از روانشناس است. ممکن است که دلایل مختلفی برای عدم رجوع به روانشناس داشته باشید. هزینه‌ی زیاد، در دسترس نبودن، ترس از مواجهه حضوری و تابو دانستن رجوع به روانشناس در میان خانواده و اطرافیان، می‌توانند از این دلایل باشند. یکی از روش‌هایی که می‌توانید بدون این مشکلات به روانشناس مراجعه کنید، استفاده از تکنولوژی است.

در اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف، روش‌های متفاوت از جمله پیامکی، تلفنی و حتی تماس تصویری، هر کدام که بخواهید، برای مراجعه به روانشناس در دسترس است. شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه ی زیاد و یا رفت و آمد طولانی، در این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به روانشناس دسترسی پیدا کنید. او کمک خواهد کرد که استرس و اضطراب خود را از روش‌های مختلف کاهش دهید.

دوری از فضای دیجیتال و محدود کردن آن

با این که فضای دیجیتال خوبی‌ها و فواید زیادی دارد، اما نباید تمام یا بیشتر ساعات زندگی ما در آن سپری شود. یکی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری و یا درمان استرس و اضطراب در فضای مجازی، محدود کردن تایم استفاده از آن است. باید در ساعاتی نظیر شب‌ها، از فضای دیجیتال دوری کنید. می‌توانید از برخی اپلیکیشن‌ها که تلفن شما را برای مثال از ساعت 10 شب به بعد محدود می‌کنند نیز استفاده کنید. هم چنین در زمانی که می خوابید، صدای گوشی خود را ببندید. با این روش می‌توانید آرام بخوابید و خواب آرام، از بهترین راه‌های سلامت روان است.

عصر امروز، عصر دیجیتال است. لوازم و ابزار دیجیتالی ما را محاصره کرده‌اند و بسیاری از کارهای ما در این فضا پیش می‌روند. با این حال، سرعت بالا و اطلاعات زیاد در فضای دیجیتال، باعث افزایش استرس و اضطراب ما نیز شده‌اند. مهم است که همین‌طور که برای رفاه بیشتر، از فضای دیجیتال استفاده می‌کنیم، برای آرامش روان و سلامت روح خود نیز اهمیت قائل شویم. در این مقاله برخی روش‌ها برای حفظ سلامت روان در عصر دیجیتال را ذکر کردیم. برای مثال، استفاده از اپلیکیشن‌های تقویت تمرکز و مدیریت زمان، گوش دادن به پادکست‌ها و موسیقی‌های آرامش‌بخش، مراجعه به روانشناس آنلاین و دوری از فضای آنلاین در ساعات خاص، از جمله این روش‌ها هستند. امیدواریم با پیروی از این موارد رفاه و آرامش بیشتری را در زندگی تجربه کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx