چند وقت یک بار خودمان را وزن کنیم؟

چند وقت یک بار خودمان را وزن کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

اگر تصمیم گرفته‌اید که وزن کم کنید، وزن کردن منظم ممکن است به شما کمک کند پیشرفت خود را به طور دقیق بررسی کنید.  اما موضوعی که مطرح است این بوده که چند وقت یکبار خودمان را وزن کنیم؟ بازه‌های زمانی هفتگی و روزانه و حتی ماهانه برای وزن کردن مورد استفاده است که در این بین وزن کشی هفتگی و روزانه بیشتر از همه مورد بحث و تاکید است.

 

انواع وزن کردن برحسب زمان

شما می‌توانید برای مدیریت وزن خود وزن کردن هفتگی و روزانه را در پیش گیرید. البته برای کسانی که شاخص بدنی برای آن‌ها اهمیت چندانی ندارد این بازه زمانی می‌تواند به ماهانه تغییر کند.

وزن کردن هفتگی

فواید وزن کردن با وزن کشی هفتگی  منظم شروع می شود. اگر حداقل یک بار در هفته خود را وزن کنید، ممکن است نسبت به کسانی که کمتر با ترازو وزن خود را بررسی می‌کنند، در کاهش وزن موفقیت بیشتری کسب کنید. ‌

با وزن کردن یک بار در هفته، می‌توانید نه تنها به وزن کلی  بلکه به تغییرات چربی بدن خود نیز پی ببرید. با شمارش گرم‌های از دست رفته، تفاوت هایی را در سایز بدنی خود مشاهده خواهید کرد.

وزن کردن روزانه

اگر واقعاً متعهد به کاهش وزن هستید، وزن کردن هر روز می تواند بسیار مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که هر روز خود را وزن می‌کنند، نسبت به افرادی که هفته‌ای یک بار وزن می‌کنند، موفقیت بیشتری در کاهش وزن دارند. یکی از بزرگترین مزایای وزن کردن روزانه ممکن است این باشد که می‌توانید تغییرات وزنی هر چند کوچک خود در روز را بفهمید.

معایب وزن کردن روزانه

گرچه وزن کردن روزانه همان طور که اشاره شد یک مزیت بزرگ دارد و آن هم پی بردن به جزئیات دقیق توده و شاخص بدنی است اما این روش معایب بالایی دارد.

درواقع دلیل اینکه وزن کردن روزانه زیاد توصیه نشده بر حسب مسائل روحی و انگیزشی است. بیشتر تغییرات وزنی در اثر هفته و ماه‌ها اتفاق می‌افتد و ممکن است با وزن کردن روزانه و عدم مشاهده نتیجه مطلوب دچار یاس و نامیدی شوید و حتی رژیم و وزن کردن را رها کنید.

 زمان مناسب برای وزن کردن

نکته‌ای که در مورد وزن کردن چه به صورت هفتگی یا روزانه بسیار مهم است، این است که چه زمانی باید خود را وزن کنیم؟ اکثر محققان موافقند که بهتر است اول صبح خود را وزن کنید.

وزن کردن خود در صبح بدون صبحانه و بعد از رفتن به سرویس بهداشتی به نشان دادن وزن خالص شما می‌کند. به طور کلی این موارد را برای اطلاع دقیق وزن دقیق خود باید رعایت کنید:

  • وزن خود را در ساعت یکسان از روز وزن کنید.
  • قبل از وزن کردن از دستشویی استفاده کنید و مثانه و روده‌های خود را خالی کنید.
  • زمانی که وزن می‌کنید تا حد امکان کمتر لباس بپوشید و سعی کنید هر بار که وزن می‌کنید لباس یکسان یا مشابه بپوشید.
  • ترازو خود را روی یک سطح سخت و صاف قرار دهید، زیرا ترازو روی سطح ناهموار به درستی خوانده نمی‌شود.
  • پای برهنه روی ترازو بایستید و وزنتان به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم شود.

نکات وزن کشی

  • اگر هفتگی خود را وزن می‌کنید، به یاد داشته باشید که این کار را هر هفته در همان روز انجام دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین روز برای وزن کردن آخر هفته است. شاید در آخر هفته دچار پرخوری شده‌اید.
  • استفاده از رژیم‌های غذایی که دائما آن را رعایت می‌کنید ممکن است روزانه و حتی هفتگی وزن شما را کم نکنید از این جهت سعی کنید وزن کشی را به صورت دوره‌ای که پزشک تغذیه بر آن تاکید کرده است موکول کنید.
  • به هیچ وجه به جهت افزایش وزنی که در یک روز بر رویترازوی خود مشاهده کردید، ناراحت و ناامید نشوید. وزن شما احتمال دارد به جهت تغییرات طبیعی در آب بدن و دیگر فاکتور‌های مختلف در طول هفته یا روز، متفاوت در ترازو دیده شود.
  • بهتر است برای وزن کردنتان در هر بار شرایط یکسانی در نظر داشته باشید. به عنوان مثال یک مکان و یک لباس یکسان را در روند وزن کشی انتخاب کنید. این موضوع باعث می‌شود خطاهای وزن کشی کاهش پیدا کند.

اگر می‌خواهید نتایج مطلوبی در کاهش وزن با رویکرد بدون استرس و بدون یاس داشته باشید، سعی کنید وزن کشی را هفته‌ای یا نهایت دو هفته یک بار انجام دهید. وزن کشی روزانه قطعا استرس و اضطراب شما را افزایش داده و انگیزش شما را  برای کاهش وزن کمتر می‌کند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx