چگونه از شکرک‌زدن مربای خانگی جلوگیری کنیم؟

چگونه از شکرک‌زدن مربای خانگی جلوگیری کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

شکرک‌زدن مربا از جمله مشکلاتی بوده که با پخت مربای خانگی ممکن است با آن مواجه شوید. اما راهکار‌های مختلفی وجود دارد که با به کار بستن آن‌ها می‌توانید از شکرک‌زدن مربا جلوگیری کنید.

 

Picture1 1 | هلومگ | چگونه از شکرک‌زدن مربای خانگی جلوگیری کنیم؟

 

 

راهکار‌های جلوگیری از شکرک‌زدن مربا

از جمله روش‌های جلوگیری از شکرک‌زدن مربا شامل موارد زیر است:

استفاده از آبلیمو یا جوهر لیمو

یکی از رو‌ش‌هایی که می‌توانید با آن از شکرک و متبلور شدن مربا جلوگیری کنید استفاده از جوهر لیمو یا آبلیمو است. آبلیمو حالت اسیدی مربا شما را بیشتر می‌کند که این کار مانع شکرک‌زدن مربا خواهد شد. در نظر داشته باشید اگر میوه‌ای که استفاده می‌ کنید شیرین است سعی کنید مقدار آبلیمو یا جوهر لیمو را بیشتر کنید. به عنوان مثال مربا آلبالو نیاز به جوهر لیمو بیشتری از مربای سیب یا زردآلو خواهد داشت. پس تعادل در مقدار آبلیمو یا جوهرلیمو را در پخت مربا رعایت کنید. فراموش نکنید که می‌توانید آب نارنج، یا آب غوره را نیز جایگزین جوهر لیمو یا آبلیمو کنید.

استفاده از شعله ملایم ویکنواخت

یکی دیگر از راهکار هایی که از شکرک‌زدن مربا خانگی جلوگیری میکند استفاده از شعله ملایم و یکنواخت در زمان پخت مربا است. اگر شعله پخت مربا تند باشد و زود به زود حرارت را افزایش و کاهش دهید، احتمال دارد مربای شما در مدت زمان کوتاهی شکرک بزند.

توجه به قوام مربا

از دیگر عواملی که باعث شکرک‌زدن مربا می‌شود، رقیق و به نوعی آبکی بودن مربا است. آب از جمله فاکتور‌هایی است که می‌تواند باعث تشدید متبلور شدن شکر‌شود پس قوام مربا  بعد از خنک شدن آن نباید زیاد رقیق باشد. همچنین اگر غلظت مربا بیش از حد غلیظ شود، باعث سفت شدن مربا می‌شود که به این مورد نیز باید توجه کنید. می‌توانید در حین پخت چند قطره مربا را در یک ظرف ریخته و آن را کج کنید اگر به کندی قطره‌ های مربا سرازیر شد، قوام مربایتان مناسب است.

استفاده از ظروف شیشه‌ای تمیز

برای اینکه مربای خانگی شکرک نزند بعد از پخت آن بهتر است آن را در ظروف شیشه‌ای تمیز در یخچال نگهداری کنید. ظروف شیشه ای را شستشو داده و بگذارید کاملا خشک شود سپس مربا را در آنها ریخته و در آن را محکم ببندید.

حل شدن کامل شکر

فراموش نکنید برای جلوگیری از شکرک‌زدن مربا باید شکری که به آن اضافه می‌کنید حتما در آن حل شود؛ با توجه به این نکته از اضافه‌کردن شکر در فواصل مختلف زمانی در حین پخت پرهیز کنید. اگر شکر در مرحله آخر اضافه شود قطعا به طور کامل در مربا حل نمی‌شود که این موضوع سبب شکرک‌زدن مربا می‌شود.

عدم استفاده از افزودنی‌های دیگر

اگر می‌خواهید مربای بدون شکرک داشته باشد حتما به روش مادربزرگ‌ها عمل کنید و از افزودن مواد و طعم‌دهند‌های دیگر اجتناب کنید. برخی از افراد برای افزایش عطر و طعم از افزودنی‌هایی مثل پودر هل، وانیل، تارتار، میخک و … استفاده می‌کنند که این کار زمینه را برای شکرک‌زدن مربا در مدت زمان کوتاه فراهم می‌کند.

استفاده از قاشق تمیز

یکی از مواردی که باعث شکرک‌زدن مربا می‌شود این است که شما در زمان استفاده از آن از قاشق نمدار و یا کثیف استفاده می‌کند. برای اینکه از شکرک‌زدن مربا به این دلیل جلوگیری کنید حتما در زمان برداشتن مربا از ظرف اصلی آن از قاشق کاملا خشک، تمیز و بدون روغن استفاده کنید.

 استفاده از میوه‌های  سالم و بدون کرم‌خوردگی

استفاده از میوه‌های سالم و بدون کرم‌خوردگی قطعا باعث می‌شوند یک مربا خوشمزه و بدون شکرک داشته باشید. میوه‌های ناسالم و کپک زده باعث می‌شوند مربا به صورت زودهنگام کپک و شکرک بزنند. پس سعی کنید از میوه‌‌هایی استفاده کنید که سالم و بدون کپک و کرم خوردگی باشند.

نحوه از بین بردن شکرک مربا

حال که متوجه شده‌اید چه مواردی باعث جلوگیری از شکرک‌زدن مربا می‌شود، بهتر است آن‌ها را در زمان پخت و بعد از آن رعایت کنید. اما اگر بنا به دلایلی مربا شما شکرک زده است نباید آن را دور بریزید. با چند روش ساده می‌توانید شکرک مربا را از بین ببرید و دوباره یک مربا خوشمزه و بدون شکرک داشته باشید.

  1. در مرحله اول مقداری آب را به جوش درآورید.
  2. آب جوش را با مقداری آب لیمو یا جوهر لیمو مخلوط کنید.
  3. مربا شکرک زده را درون قابلمه‌ای ریخته و ترکیب آبلیمو و آب جوش را به مربا اضافه کنید.
  4. مربا را روی حرارت به جوش درآورید تا به غلظت مناسب برسد.

نکته: در نظر بگیرد مقدار آب جوش و آبلیمو با توجه به مقدار مربای شما، متفاوت خواهد بود.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx