کدام در کاهش وزن موثرتر است؛ مانجارو یا اوزمپیک؟

کدام در کاهش وزن موثرتر است؛ مانجارو یا اوزمپیک؟

فهرست مطالب

فهرست

درکنار ورزش و رژیم غذایی، مصرف برخی از دارو‌ها زیر نظر پزشک برای کاهش وزن و مقابله با چاقی مفرط توصیه می‌شود. یکی از انواع دارو‌های کنترل دیابت نوع دو مانجارو و اوزمپیک هستند که تاثیر بسزایی در کاهش وزن نیز دارند. اما سوالی که مطرح است این بوده که کدام یک از آن‌ها اثر بالاتری در کاهش وزن بدون عوارض دارند. سوالی که باعث شده آزمایشات و تحقیقات زیادی در این رابطه انجام گیرد.

 

Picture3 1 | هلومگ | کدام در کاهش وزن موثرتر است؛ مانجارو یا اوزمپیک؟

مانجارو چیست؟

آمپول مانجارو Mounjaro از طرف FDA سازمان غذا و داروی آمریکا، دارویی برای کنترل و به نوعی درمان دیابت نوع ۲ بزرگسالان معرفی کرده است. در کنار رعایت رژیم غذایی و ورزش از آمپول مانجارو  برای کنترل دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید، مانجارو برای دیابت نوع اول هیچگونه مصرفی ندارد‌.

تاثیر گذاری مانجارو برای لاغری:

همچنین برحسب مطالعات صورت گرفته آمپول مانجارو  دارای ماده موثره فعال به نام تیرزپاتید (tirzepatide) است و به کاهش وزن بزرگسالان که دچار چاقی مفرط هستند در صورت مصرف به مدت ۷۲ هفته کمک ویژه‌ای خواهد کرد. به طور کلی این دارو حاوی مکانیزم اثربخشی مثبت در روند لاغری است که در مطالعات انجام شده نیز این موضوع اثبات شده است.

اوزمپیک چیست؟

داروی (سماگلوتید) یکی از دارو‌های تولید شده توسط شرکت داروسازی آمریکایی با نام تجاری اوزمپیک است که جهت بهبود سطح قند خون در بزرگسالان دارای بیماری دیابت نوع ۲ مصرف می‌شود. این دارو  نیز همانند مانجارو در کنار رعایت رژیم غذایی سالم و تحرک روزمره بالا، نتیجه مثبتی در سلامتی بیماری نشان خواهد داد. این دارو به دو شکل دارویی؛ آمپول و قرص تولید و به فروش می‌رسد که نوع قرص آن بیشتر برای لاغری مصرف دارد.

تاثیری گذاری اوزمپیک برای لاغری:

اوزمپیک به نوعی هضم را بهبود می‌بخشد و سرعت خروج غذا از معده را کم می‌کند و مواد موثره موجود در آن باعث کاهش سطح A۱C و قند خون می‌شود. احتمال دارد این دارو با کاهش سطح قند خون روند کاهش اشتها نیز به بیمار القا کند که در نتیجه باعث کاهش وزن در فرد می‌شود. از طرفی کم شدن سرعت خروج مواد غذایی از معده موجب می‌شود فرد کمتر در طول روز احساس گرسنگی کند.

مانجارو یا اوزمپیک؛ کدام در کاهش وزن اثر گذارتر است؟

طبق نتایج حاصل از اولین کارآزمایی مقایسه‌ای یک‌ به‌ یک که در اواسط سال ۲۰۲۲ تا اواسط ۲۰۲۳ انجام  گرفت:  دارو مانجارو محصولی از شرکت «الی لیلی» و داروی «اوزمپیک» محصول کمپانی داروسازی نوو نوردیسک از نظر اثر بخشی بر روی لاغری مقایسه شدند. در این پروسه کارآزمایی دو گروه از بیماران دیابتی که از این دو دارو مصرف می‌کردند، مورد مقایسه قرار گرفتند که کاهش وزن افرادی که از داروی اوزمپیک تولید شرکت نوو نوردیسک مصرف می‌کردند، کمتر از گروهی بودند که داروی مانجارو را مصرف می‌کردند. پس می‌توان گفت از لحاظ علمی و آزمایشی اثر بخشی مانجارو در کاهش وزن بیشتر از اوزمپیک است.

در نظر داشته باشید این نتیجه در حالی است که اثر گذاری هر دو دارو بر بیماری دیابت نوع ۲ و حتی عوارض آن‌ها کاملا مشابه و یکسان گزارش شده است و نمی توان اینگونه برداشت کرد که با تاثیر گذاری بیشتر مانجارو در روند کاهش وزن، پس الزاماً عوارض آن بیشتر خواهد بود‌.

هر دو این داروها در گروهی دارویی «جی‌ال‌پی‌ــ‌۱»  دسته بندی می‌شوند. این گروه دارو‌ها در کنار کاهش قند خون اثر مطلوبی در کاهش وزن دارند. اما به طور کلی علاوه بر این عملکرد هر دو دارو، داروی مانجارو دارای ماده موثره تیرزپاتاید است که احتمالا تاثیر گذاری آن را در روند لاغری و کاهش وزن بیشتر کرده است.

چرا داروی مانجارو و اوزمپیک مصرف کمی در جهان دارد؟

با وجود اثرگذاری مثبت در کنترل دیابت نوع ۲ و کاهش وزن، افرادی که برای لاغری دارو‌هایی جی ال پی ۱ را به عنوان داروهایی کاهش وزن برگزیده‌اند کمتر از مانجارو و اوزمپیک استفاده می‌کنند. اما دلیل این موضوع چیست:

  1. مهم‌ترین علت کاهش استفاده از داروی مانجارو و اوزمپیک، دسترسی کم آن در سطح جهان است که این موضوع در مورد داروی مانجارو بیشتر به چشم می‌خورد.
  2. داشتن عوارض جانبی هر چند کم و الزام برای پیروی از یک برنامه منظم برای مصرف دارو و روند مصرف با شروع دوز‌های پایین و کاهش دوز دارو با ایجاد عوارض در مصرف دوز‌های بالا از جمله عوامل دردسر ساز است که مصرف کنندگان را برای عدم مصرف این دارو‌ها جهت لاغری ترغیب می‌کند.
  3. قیمت بسیار بالای این دو دارو از دیگر مهم‌ترین عوامل برای کاهش مصرف آن در جهان است. به طور معمول برای مصرف ماهانه هر کدام از دارو‌های مانجارو یا اوزمپیک در دوز‌های بالا، نیاز به هزینه بالغ بر ۱۰۰۰ دلار خواهید داشت.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx