۵ راه برای تحمل راحت‌تر گرما

۵ راه برای تحمل راحت‌تر گرما

فهرست مطالب

فهرست

کولر در دسترس‌تان نیست یا دیگر کفاف نمی‌دهد؟ با ۵ راه برای تحمل راحت‌تر گرما خنک شوید. این روزها گرما طاقت بسیاری از افراد را طاق کرده و دیگر توانی در بدن باقی نمانده است. خبر خوب آنکه با بعضی از ترفندهای خاص می‌توانید تحمل این گرما را برای خود و خانواده و فرزندان‌تان آسان‌تر کنید. با ما همراه باشید تا این روش‌ها را برای شما شرح دهیم.

 

۵ ترفند برای تحمل گرما

برای خنک کردن بدن پرحرارت و آزرده خود از شدت گرما تنها به کولر نیاز ندارید. با این ترفندها می‌توانید هر روز و در هر جایی خنک باشید. ترفندهای خنک شدن به این ترتیب هستند:

1.      پاهای خود را خنک کنید.

در گرمای بسیار زیاد پاها احساس آتش گرفتن و حرارت زیادی را القا می‌کنند. با کمی آب خنک و سرد وضعیت آن‌ها را بهتر کنید. درست لحظه‌ای که پاها خنک شوند، بدن هم احساس بهتری پیدا خواهد کرد. نیازی به آب یخ نیست. آب یخ می‌تواند باعث ایجاد درد در پاها و حتی بدتر شدن شرایط شود. آب خنک با دمای مطلوبی را امتحان کنید.

در صورت امکان حتی سایر قسمت‌های بدن از جمله گردن، گوش‌ها، دست‌ها و پیشانی را هم با کمک آب کمی خنک کنید. در صورتی که در منزل هستید، دوش‌های کوتاه مدت و مرتب با آب سرد را هم امتحان کنید. البته تعداد این دوش گرفتن‌ها نباید بیشتر از یک بار در روز شود و باید با آب خنک آن را انجام دهید. برای جلوگیری از خشک شدن پوست می‌توانید شوینده‌ها و صابون‌های بدن کرمی و مرطوب‌کننده را امتحان کنید. در ضمن سعی کنید خودتان را به دوش گرفتن در به ۵ الی ۱۰ دقیقه عادت دهید.

 

2.      نوشیدنی‌های یخی بنوشید.

اگر می‌خواهید به خرید یا برای انجام کاری به بیرون از منزل بروید، سعی کنید در ساعات خنک‌تر روز این کارها را انجام دهید. در غیر این صورت، اگر مجبور به ترک منزل هستید و می‌خواهید به سرکار، مدرسه و یا دانشگاه بروید، حتماً نوشیدنی خنک به همراه داشته باشید.

شربت آبلیمو می‌تواند انتخابی عالی باشد چراکه این شربت نه تنها عطش شدید را برطرف می‌کند، بلکه با خاصیت ضدالتهابی باعث آرامتر شدن بدن در روزهای طاقت‌فرسا می‌شود. به دلخواه و ذائقه خود می‌توانید خاکشیر یا تخم شربتی هم در آن بریزید. سپس بطری نوشیدنی را قبل از بیرون رفتن در فریزر بگذارید تا کمی یخی و خنک شود. زمانی که تحمل حرارت و گرمای هوا برای شما دشوار شد، این نوشیدنی خنک را نوش جان کنید تا جانی تازه بگیرید.

 

3.      لباس‌های نخی بپوشید.

افراد کمی به این مسئله دقت می‌کنند اما انتخاب جنس و پارچه لباس تأثیر چشمگیری بر وضعیت پوست، سلامتی و احساس خنکی در روزهای گرم خواهد گذاشت. در منزل سعی کنید تاپ، تی‌شرت یا رکابی‌های خنک و نخی را به همراه شلوارک یا زیرشلواری آزاد بپوشید.

برای بیرون از منزل هم انواع مانتوها و پیراهن‌های نخی بهترین دوست شما خواهند بود. جنس نخ پنبه به شکلی است که هوا از میان تار و پود آن جریان پیدا می‌کند و باعث تنفس پوست شما می‌شود. به این ترتیب احساس گر گرفتی و گرمای کمتری خواهید داشت.

 

4.      آب بیشتر، خنکی بیشتر است.

جالب است بدانید که بدن می‌تواند دما را تنظیم کند و شما را خنک کند. به همین دلیل است که اگر در زمان گرما در یک جا بنشینید و یا دراز بکشید پس از چند لحظه دمای بدن پایین‌تر خواهد آمد. اما برای این کار به آب نیاز دارد! البته بدن برای هر کاری و حتی کوچکترین فعالیت‌ها هم به آب کافی نیاز دارد.

در تابستان هم به همین ترتیب به نوشیدن آب فراوان نیاز است. در واقع عرق و تعریق همان تلاش بدن برای خنک کردن خود است و زمانی که دهیدراته یا کم‌آب باشید، سیستم بدنی شما توانایی خنک شدن را نخواهد داشت. به همین دلیل تأکید می‌کنیم که بطری آب خنک خود را در طول روز در هر جایی به همراه داشته باشید. نوشیدن آب بهترین روش خنک شدن در تابستان است.

 

5.      رخت‌خواب خود را خنک کنید.

از پارچه‌های مناسب برای روتختی و روبالشی خود استفاده کنید. جنس ساتن جنس مناسبی به حساب می‌آید. اگر قبل از خوابیدن آن را خنک کنید، خواب بهتری را هم تجربه خواهید کرد.

در مجموع اگر می‌خواهید شب‌ها از شدت گرمای زیاد از خواب نپرید و کمتر اذیت شوید، قبل از خواب رخت‌خواب خود را خنک کنید. می‌توانید یک پنکه در مقابل آن قرار دهید. یا روتختی و روبالشی را در نزدیکترین محل به کولر قرار دهید.

علاوه‌بر این، حتی می‌توانید این روبالشی و روتختی را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و در یخچال یا فریزر قرار دهید تا قبل از خواب کاملاً خنک و آماده شوند. به این شکل در خنک‌ترین حالت ممکن به خواب خوشی فرو خواهید رفت.

 

در نهایت سعی کنید تا حد ممکن ذهن خود را به سمت دیگری سوق دهید. به این معنا که مدام به گرم بودن بدن و وضعیت هوا فکر نکنید. در صورت امکان با چیز دیگری خود را سرگرم کنید تا کم‌کم بدن‌تان با آب و نوشیدنی خنک شروع به خنک کردن خود کند.

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx