نگاهی به مینی سریال بچه گوزن؛ داستان یا واقعیت؟

نگاهی به مینی سریال بچه گوزن؛ داستان یا واقعیت؟

فهرست مطالب

فهرست

سریال بچه گوزن (Baby Reindeer) پس از انتشار در 11 آوریل 2024 به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت و به سرعت تبدیل به یکی از پربیننده‌ترین مینی سریال‌های نتفلیکس شد. این سریال که به‌شدت موردپسند منتقدان نیز قرار گرفت در 30 آوریل 2024 نام خود را در لیست 10 سریال پربازدیدترین تاریخ نتفلیکس ثبت کرد.

سریال بچه گوزن یک مینی سریال هفت قسمتی و در ژانر کمدی سیاه بریتانیایی، درام و هیجان‌انگیز است که توسط ریچارد گَد (Richard Gadd) ساخته شده است.

بچه گوزن داستان یک مرد جوان بدبخت است که به‌طرز ظالمانه‌ای توسط یک زن مسن‌تر از خود که مبتلا به بیماری روانی است و ظاهراً سابقه کیفری نیز دارد، تحت تعقیب مداوم قرار می‌گیرد و… نکته‌ای که باعث می‌شود این مینی سریال امتیاز ۹۷ درصدی در Rotten Tomatoes را کسب کند، این است که این یک داستان واقعی و براساس سرگذشت زندگی‌نامه خود کارگردان یعنی ریچارد گد است.

علاوه بر واقعی بودن سریال، بچه گوزن به دلایل مختلفی دیگری نیز مورد توجه قرار گرفت که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

مینی سریال بچه گوزن و داستان سرایی ظریف  و پر احساس

یکی از دلایلی که سریال بچه گوزن را به یک موفقیت تبدیل کرد؛ داستان‌سرایی ظریف آن است که از محدوده روایت‌های سیاه و سفید فراتر می‌رود و مخاطب را مجذوب خود می‌سازد.

در واقع این سریال در یک منطقه‌ی خاکستری وجود دارد که در آن حقایق پیچیده درهم تنیده شده‌اند و در میان این حقایق دانی دان (با بازی ریچارد گَد) و مارتا اسکات (با بازی جسیکا گانینگ) قرار گرفته‌اند که به آینه‌هایی تبدیل شد‌ه‌اند که مسائل پیچیده را منعکس می‌کنند و باعث تقویت همدلی و شفقت تماشاگر با خود می‌شوند.

این در حالی است که سریال بچه گوزن از طنز سیاه برای به تصویر کشیدن افکار درونی دانی استفاده می‌کند و نتیجه‌گیری آن بر دوگانگی شخصیت عاطفی او، که ترسیم دقیقی از تروما و بیماری روانی است، تاکید می‌کند.

Baby Reindeer در هسته‌ی خود به پیچیدگی‌های پویایی قدرت، هویت و خطوط مبهم بین واقعیت و تخیل می‌پردازد. در سریال دراماتیزه شده نتفلیکس، ریچارد گاد نویسنده و خالق نقش دانی، کمدینی با حس شوخ طبعی منحصربه‌فرد است که از ورود به عرصه‌های نمایشی ناامید شده و قربانی تجاوز و تعقیب می‌شود. این درهم آمیختگی زندگی دان ترکیبی از واقعیت و تخیل است در قالب تصویر و دیالوگ‌های موثر به موضوعات قدرت، رضایت از زندگی، قربانی کامل و تجاوز جنسی به مرد می‌پردازد.

این‌ها موضوعات ظریفی هستند که به ندرت بررسی می‌شوند، اما ریچارد گَد در قالب یک سریال واقعیت زندگی خود را به تصویر می‌کشد تا بتواند آن‌چه را که سال‌ها آزارش می‌دهد را بیان کند.

همچنین از لحظه‌ای که دانی را ملاقات می‌کنیم، گد او را به‌عنوان یک فرد عجیب و غریب معرفی می‌کند که شوخی‌هایش هرگز به گوش نمی‌رسد. دانی مانند عناصر متفاوت زندگی شخصی‌اش که یک کمدین و یک بارمن است و با زنان ترنس قرار می‌گذارد، تروماهای روحی‌اش را، که سال‌های طولانی مدفون شده، تقسیم‌بندی شده به نمایش می‌گذارد.

بچه گوزن برگرفته از داستان واقعی

یکی عوامل محبوبیت سریال بچه گوزن واقعی بودن آن است. در این سریال ریچارد گاد خود را به تصویر می‌کشد اما نامش را به دانی دان تغییر می‌دهد. همچنین در دوره‌های تبلیغاتی سریال گفته است که از نظر احساسی این سریال 100 درصد واقعیت دارد. علاوه بر این گاد در این مصاحبه فاش کرده است که مارتا در طول مدتی که او را تعقیب می‌کرده بیش از 41000ایمیل برای او ارسال کرده و بیش از 350 پیام صوتی برای او گذاشته است!

عصر رسانه‌های اجتماعی و کاراگاه‌های اینترنتی

سریال Baby Reindeer براساس رویدادهای واقعی است؛ اما کارگردان برای محافظت از هویت افراد جزئیات را تغییر داده است؛ اما امروزه در عصر رسانه‌های اجتماعی و فعالیت کاراگاه‌های اینترنتی تلاش زیادی برای شناسایی عناصر داستان واقعی صورت گرفت. در نتیجه سروکله مارتای واقعی پیدا شد! در واقع یکی از عوامل محبوبیت این سریال را هیجان این فعالیت اینترنتی برای پیدا کردن مارتا دانست!

مصاحبه پیر مورگان با مارتا واقعی بچه گوزن

فیونا هاروی (Fiona Harvey) قبل از اینکه خود را به عنوان «مارتا واقعی» در برنامه پیر مورگان بدون سانسور نشان دهد، در 26 آوریل با دیلی‌میل مصاحبه کرد. در آن زمان، هاروی ناشناس به این نشریه گفته بود که در حال انجام شکایت علیه ریچارد گد است؛ زیرا از طرفداران این کارگردان پیام‌های تهدید به مرگ و سوءاستفاده دریافت می‌کند.

هاروی در مصاحبه 9 می خود با پیر مورگان بر شکایت از ریچارد گد تاکید کرد و گفت قصد دارد که از نتفلیکس نیز شکایت کند. این در حالی است که هاروی در مصاحبه با  Daily Record نیز گفته است از مبلغی (250 پوند) که پیر مورگان برای مصاحبه بدون سانسور به او پیشنهاد  داده ناراضی است و او به دنبال چیزهای بیشتری از این مصاحبه است! در واقع هاروی منکر ارسال 41000 ایمیل، پیام صوتی و تعقیب مداوم شده و از گد خواسته است که یک مصاحبه رودرو با او داشته باشد و به این شایعات که باعث بهم‌ ریختن زندگی او شده، پایان دهد!

این در حالی است که نمایندگان نتفلیکس در این باره این شکایت گفته‌اند: «ما تمام اقدامات احتیاطی منطقی را برای پنهان کردن هویت واقعی افراد در این سریال انجام داده‌ایم!» و شکایت هاروی را زیر سوال بردند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx