نگاه منتقدان به سریال جنگل آسفالت

نگاه منتقدان به سریال جنگل آسفالت

فهرست مطالب

فهرست

سریال جنگل آسفالت سریالی است که از همان ابتدای زمان پخش، سیلی از نظرات مثبت و منفی را به‌سوی خود روانه کرد و بحث‌های داغی میان مخاطبان و منتقدان به راه انداخت. این سریال داستانی پرپیچ‌وخم در دل تاریکی‌های شهری بزرگ تعریف می‌کند و روایتگر سرنوشت چند خانواده‌ای بود که درگیر چالش‌ها و معضلات مختلفی هستند.

در این مقاله به بررسی نظرات منتقدان دررابطه‌با این سریال می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را از نگاه صاحب‌نظران واکاوی می‌کنیم.

بررسی اجمالی داستان سریال جنگل آسفالت

جنگل آسفالت سریالی در ژانر درام اجتماعی به کارگردانی پژمان تیمورتاش و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه است. 12 قسمت از آن تا به امروز منتشر شده و فصل اول آن که ازقرارمعلوم ۲۰ قسمت است، در نوروز در سال ۱۴۰۳ از طریق پلتفرم نماوا منتشر شد.

سریال جنگل آسفالت اثر پژمان تیمورتاش، داستان شهری است که آدمهای آن به هم رحم نمی‌کنند. مادر به فرزند، مرد به زن، خواهر و برادر به هم و… . در داستان این سریال، این پول است که حرف اول را می‌زند و اگرچه داستان، داستانی تکراری باشد اما اینجا هم پول است که برای همه تصمیم‌گیری می‌کند. در میان این گیرودار، عشق‌هایی هم وجود دارند که تنها نقاط روشن موجود در یک جنگل بی‌رحم هستند.

بی‎شک جنگل آسفالت، یکی از بهترین سریال‌های ایرانی ساخته شده تا به امروز است که توانسته با خلق شخصیت‌هایی به‌یادماندنی و روایت داستانی جذاب، نظر مثبت مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کند. منتقدان کارگردانی، فیلمنامه، بازی‌ها و فضاسازی این سریال را ستودند و مخاطبان نیز از داستان پرکشش و غیرقابل‌پیش‌بینی آن لذت بردند.

 نقد و بررسی بازی‌ها در سریال جنگل آسفالت

در سریال جنگل آسفالت نیز به سیاق سایر سریال‌های شبکه نمایش خانگی، از یک گروه بزرگ بازیگران استفاده شده است. این گروه بازیگران که به‌خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند، نقطه قوت سریال هستند.

امیر جعفری ستارۀ این سریال است. او با بازی در نقش مردی بنام ایرج که یک کلاهبردار تمام‌عیار است و حالا زندگی‌اش روی دور بدشانسی افتاده است، به بهترین شکل ممکن یک شخصیت خاکستری را به نمایش می‌کشد. شخصیتی که سال‌ها پیش، مشابه آن را با موفقیت در سریال میوه ممنوعه به نمایش گذاشته بود.

ریما رامین فر، بازیگر دیگر این سریال است. او که تابه‌حال اغلب در نقش مادران دلسوز، دانا و فداکار ظاهر شده و این تیپ شخصیتی برای او به‌صورت یک تیپ غالب درآمده است، حالا در نقشی خاکستری ظاهر می‌شود و در کمال ناباوری به‌خوبی از عهدۀ این کار برمی‌آید.

قرارگرفتن ریما رامین فر و امیر جعفری در کنار یکدیگر، تأثیر زیادی در واقعی به‌نظرآمدن سکانس‌های احساسی داشته و یکی از تصمیمات خوب در انتخاب بازیگر بوده است.

در این سریال، مریلا زارعی نیز نقش‌آفرینی زیبایی دارد. این بازیگر زن که در دورۀ میان‌سالی قرار دارد بازی خوبی در کنار بازیگران جوان این سریال ارائه می‌دهد.

اما شخصیت‌های اصلی این سریال را زوج سینمایی دیگری برعهده دارند؛ نوید محمدزاده و فرشته حسینی که در نقش پاشا و هنگامه ایفای نقش می‌کنند. محمدزاده پس از مدت‌ها گیرافتادن در یک لوپ بازی نقش‌های مشابه، حالا نقشی اندکی متفاوت‌تر در سریال جنگل آسفالت بازی می‌کند. نقشی خاکستری روشن که به گفتۀ منتقدان نتوانسته از پس آن بربیاید و بازی تصنعی او خصوصاً هنگام گفتن دیالوگ‌ها حسابی توی ذوق می‌زند.

در مقابل فرشته حسینی تمام توان بازیگری‌اش را برای نمایش نقش عاصی و سرخوردۀ هنگامه خرج می‌کند و چنان در ایفای این نقش خوب ظاهر می‌شود که بعید نیست پس از پایان سریال جنگل آسفالت، بتواند آن را به یکی از درخشان‌ترین نقاط کارنامۀ هنری خود تبدیل کند.

مرجان اتفاقیان، علیرضا جعفری، معین شاه چراغی، امین میری و… از دیگر بازیگران جوان دیگر این سریال هستند.

نقاط قوت و ضعف سریال جنگل آسفالت چیست؟

از نظر مخاطبان و منتقدان، اصلی‌ترین نقطه قوت این سریال داستان جذاب و پرکشش آن است. این قصه آن‌چنان خوب نوشته شده است که مخاطب را تا پایان کنجکاو نگه داشته و او را وادار می‌کند سریال را تا پایان تماشا کرده و منتظر قسمت جدید آن بماند. در هر قسمت از این سریال رازهای تازه‌ای فاش می‌شود هر سکانس غافلگیری جذابی برای مخاطب دارد.

فضاسازی مناسب و واقع‌گرایانه، موسیقی متن متناسب و باکیفیت، شخصیت‌پردازی قوی و پیچیده و در نهایت بازی‌های باورپذیر از دیگر نقاط قوت سریال جنگل آسفالت هستند.

اما این سریال خالی از نقطه‌ضعف نیز نیست. در برخی از قسمت‌ها، اصطلاحاً سریال از ریتم می‌افتد و کشش خود را از دست می‌دهد. در این قسمت‌ها ممکن است ادامه تماشای سریال برای مخاط خسته‌کننده باشد.

در ضمن ضعف در پرداخت شخصیت‌های فرعی و وجود برخی از کلیشه‌ها از کیفیت سریال کاسته است و در مواردی مانع از ارتباط‌گیری مخاطب با شخصیت‌ها و کل داستان می‌شود.

مخاطبان و منتقدان نظر واحدی دررابطه‌با سریال جنگل آسفالت ندارند. بااین‌حال تلاش کردیم در این مقاله جمع‌بندی تقریباً کاملی از آنچه مخاطبان و منتقدان دررابطه‌با این سریال گفته‌اند ارائه دهیم.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx