تأثیر اینترنت اشیا در بهبود بهره‌وری صنایع تولیدی

تأثیر اینترنت اشیا در بهبود بهره‌وری صنایع تولیدی

فهرست مطالب

فهرست

اینترنت اشیا به صنایع تولیدی فرصت ایجاد فناوری‌های نوآورانه و یکپارچه را داده است. به کمک اینترنت اشیا (IoT) صنایع مختلف قادر خواهند بود داده‌های بیشتری را جمع‌آوری نمایند، که بدون شک در جهت افزایش کارایی و بهره‌وری تولید است. IoT یا همان اینترنت اشیا به شرکت‌های تولیدی این امکان را می‌دهد، داده‌های ایمن، قابل اعتماد و از همه مهم‌تر به‌هنگام را جمع‌آوری و به اطلاعات بسیار کارآمد برای کسب و کار تبدیل کنند. این پروسه در نتیجه به کاهش مصرف منابع و افزایش بهره‌وری ختم می‌شود.

اینترنت اشیا در تولید چیست؟

اینترنت اشیا به طور‌کلی یعنی تمام اشیایی کاربردی که به شبکه اینترنت متصل هستند و از طریق گجت‌های نرم‌افزاری چون گوش‌یهای هوشمند، تبلت، لب‌تاپ یا ساعت هوشمند از راه دور کنترل و به نوعی مدیریت می‌شوند.اینترنت اشیا با فراگیرتر شدن شبکه‌های بی سیم، زندگی روزمره و از همه مهم‌تر صنایع تولیدی را گسترش داده است.

اینترنت اشیا در تولید، شامل استقرار حسگرها و دستگاه‌ها در طول فرآیند تولید برای جمع‌آوری و انتقال داده‌ها در زمان واقعی است. این داده‌ها می‌توانند شامل اطلاعاتی در مورد عملکرد ماشین، شرایط محیط و کیفیت محصول باشند. با استفاده از این داده‌ها، تولیدکنندگان اطلاعات ارزشمندی را به دست می‌آورند که تصمیم گیری آگاهانه را هدایت خواهد کرد. به عبارت ساده، تجهیزات متصل به اینترنت اشیا داده‌های بلادرنگ را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌‌دهد این به آن‌ها کمک می‌کند تا در هر زملن و مکانی تصمیمات آگاهانه بگیرند.

در مجموع اینترنت اشیا در صنایع تولیدی از ۳ جهت باعث بهبود بهره‌وری می‌شود:

  1. جمعآوری دادهها: برای تجزیه و تحلیل کلی، باید داده‌های جمع آوری شده از حسگرها و ماشین‌ها ذخیره شود که این کار توسط اینترنت اشیا قابل انجام است.
  2. دید بهبود یافته: شرکت‌های تولیدی باید بینش و اطلاعات خود را نسبت به سرمایه‌های خود بهبود بخشند. اطلاعاتی که به حفاظت و بازگشت سرمایه کارخانه و صنایع تولیدی مورد نظر کمک خواهد کرد.
  3. عملیات هوشمند: مدیریت تجهیزات و ماشین‌‌آلات از راه دور و حتی ارتباط با مشتریان از طریق کاهش فاصله‌ها از  فعالیت‌های صنایع تولیدی با استفاده از اینترنت اشیا است.

Picture1 1 | هلومگ | تأثیر اینترنت اشیا در بهبود بهره‌وری صنایع تولیدی

سیستم اینترنت اشیا شامل چه اجزایی است؟

سیستم‌های اینترنت اشیا از اجزای مختلفی از جمله حسگرها، محرک‌ها، اتصالات، پردازنده‌های داده‌ها و رابط‌های کاربری (گوشی هوشمند، تبلت، لب‌تاپ و…) تشکیل شده‌اند. این اجزا به صورت پشت سر هم کار می‌کنند تا جریان یکپارچه اطلاعات بین دستگاه‌ها و سیستم‌ها را فعال کنند. حسگرها، به ویژه، نقش مهمی در جمع آوری داده‌ها از دنیای فیزیکی در صنایع تولیدی دارند.

عملیات‌های صنایع تولیدی با اینترنت اشیا

در بخش صنایع تولیدی برخی از عملیات‌ها با هدف تولید با کیفیت، با کمک اینترنت اشیا انجام می‌گیرد که از جمله آن‌ها عبارتنداز:

مدیریت و نگهداری دارایی‌های تولید

به عنوان یکی از پرکاربردترین استفاده از اینترنت اشیا در تولید، مدیریت دارایی‌های تولید بوده که با بسیاری از دستگاه‌ها و برنامه‌های کاربردی کار می‌کنند. نظارت کلی و ردیابی ایرادات دارایی‌های تولید (دستگاه‌های تولید) با پارامترهای ویژه که کیفیت، عملکرد، آسیب و خرابی دستگاه‌ها را شناسایی می‌کنند. اینترنت اشیا به ما اجازه می‌دهد تا نظارت بهتر، بهبود عملکرد و بهینه سازی قابلیت‌های عملیاتی دستگاه‌های تولیدی را داشته باشیم.

افزایش نظارت بر تولید

با استفاده از اینترنت اشیا، به صورت موشکافانه‌تر و دقیق‌تر، می‌توان بر فرآیندهای متنوع در صنعت تولید نظارت کرد. به عنوان نمونه، با به کار گیری سیستم‌های هوشمند، به صورت دقیق، قادر خواهید بود، میزان مصرف انرژی و مواد اولیه را در پروسه‌های تولید کنترل نمایید که به نوعی از هدررفت انرژی پیشگیری می‌شود. همچنین، با ورود سیستم‌های هوشمند تحت کنترل اینترنت اشیا، می‌توان به صورت دقیق‌تر، عملکرد کارکنان را تحت نظارت قرار داد و به نوعی بهبود بخشید.

افزایش سرعت عمل در تولید

با به کارگیری اینترنت اشیا، باسرعت عمل بالاتری قادر خواهید بود، فرآیندهای متنوع در صنعت را در راستا تولید محصولات صنعتی انجام دهید. به عنوان مثال، با به کار بستن  سیستم‌های هوشمند تحت اینترنت اشیا، می‌توان به صورت سریع‌تر، محصول مورد نظر را تولید و به بازار ارائه کرد. همچنین، در مدت زمان کوتاه‌تری به نیاز و درخواست‌های مشتریان که سفارش محصولی را داشته‌اند، پاسخ خواهید داد.

بهینه‌سازی انرژی

با به کار بستن اینترنت اشیا در صنایع تولیدی، می‌توان به صورت هوشمندانه، فرآیندهای متنوع در صنعت را تحت کنترل و نظارت بیشتری قرار داد تا بهینه‌سازی انرژی و کاهش هزینه‌ها صورت گیرد. به عنوان مثال، می‌توان با استفاده از سنسورها، چراغ‌ها(سیستم روشنایی)، دما، رطوبت و فشار و رطوبت هوا را در محیط کار تحت نظارت و به نوعی در دست کنترل داشت و با تنظیم دقیق آن‌ها بهینه‌سازی انرژی را انجام داد. همچنین با به گار گیری ابزار‌های هوشمند که با استفاده از اینترنت اشیا کنترل می‌شوند، می‌توان به صورت خودکار، تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را در صورت لزوم خاموش یا روشن کرد که این عمل باعث عدم کاهش طول عمر و تضعیف تجهیزات در دراز مدت می‌شود.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx