تأثیر تکنولوژی بلاک‌چین در حسابرسی مالی

تأثیر تکنولوژی بلاک‌چین در حسابرسی مالی

فهرست مطالب

فهرست

تکنولوژی بلاکچین در حوزه مالی تغییرات اثرگذار و در عین حال مثبتی را به وجود آورده است. افزایش شفافیت، اعتبار و  حفظ حریم خصوصی و محاسبات محلی از جمله تاثیر مثبت فناوری بلاکچین در حسابرسی مالی است. با توجه به ماهیت بلاکچین که طبیعت عمومی و همگانی دارد و  قابل دسترس همه است، حسابداری مالی باید با در نظر گیری این اصول انجام شود تا به نوعی اطلاعات مالی صحیح ارائه شده و به نوعی اعتماد عمومی حفظ شود. در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا با تاثیر تکنولوژی بلاکچین بر حسابرسی مالی بیشتر آشنا شویم.

تکنولوژی بلاکچین چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تاثیرات فناوری بلاکچین بر حوزه حسابرسی مالی رویم بهتر است کمی با تکنولوژی بلاکچین و کارکرد آن آشنا شویم.

بلاکچین (Blockchain) شبکه‌ای بوده که با استفاده از فناوری‌های رمزنگاری و غیرمتمرکز (Decentralized)، تاریخچه تمام تراکنش‌های مالی انجام شده را بدون کم و کاست در یک دفتر کل دیجیتال و همگانی نگهداری و به نوعی ذخیره می‌کند. در نظر بگیرید، امکان هیچ گونه تغییر در داده‌های ذخیره شده در بلاکچین وجود نداشته و تمام اطلاعات ذخیره شده به صورت کاملا شفاف در اختیار عموم قرار می‌گیرد. شبکه بلاکچین همان چیزی است که امنیت و شفافیت دارایی‌های مالی را تضمین می‌کند.

Picture6 | هلومگ | تأثیر تکنولوژی بلاک‌چین در حسابرسی مالی

مزایا بلاکچین در حوزه حسابرسی مالی

تکنولوژی بلاکچین بدون شک در حوزه حسابرسی مالی مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها به شرح زیر است:

مقابله با تقلب و جعل اطلاعات حسابرسی

یکی از مزیت‌های مهم تکنولوژی بلاکچین در بخش حسابداری، مبارزه و به نوعی مقابله با جعل و تقلب در اطلاعات حسابرسی است. با طراحی منحصر به فرد شبکه بلاکچین بر اصول الگوریتم‌های رمزنگاری و استفاده از امضا دیجیتال در این شبکه، بدون شک اطلاعات و داده‌های مالی در بلاکچین کاملا قابل اعتماد و غیرقابل تغییر نگهداری می‌شوند.

پیروی بهتر از قوانین

رخ دادن خطا در جمع‌آوری و تدوین اسناد مالی همواره ممکن است، رخ دهد. اگر تیم حسابداری شما یک گروه حرفه‌‌ای باشد باز هم احتمال دارد که در تدوین برخی عملیات مالی خطا و اشتباه ایجاد شود. یک کاربرد بلاکچین در حسابرسی مالی پیشگیری از وقوع چنین خطا‌ها و اشتباهات است.

کاهش مدت زمان حسابرسی

با استفاده از بلاکچین به دلیل داشتن قابلیت‌های اتوماسیون و همچنین ایجاد قراردادهای کاملا هوشمند، پروسه حسابرسی با کاهش نیاز زمانی همراه خواهد شد. با توجه به این موضوع کارمندان حسابرسی دیگر روز‌ها و حتی هفته‌ها زمان برای تدوین و تعیین دقیق اسناد حسابداری صرف نمی‌کنند.  این مسئله حتی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های مالی مورد احتیاج برای حسابرسی نیز شود.

امکان ایجاد قراردادهای هوشمند

ایجاد قرارداد‌های هوشمند از جمله قابلیت‌ها و کاربردهای مهم بلاکچین در حوزه حسابرسی مالی است. درواقع یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) یک برنامه تنظیم و نوشته شده خواهد بود. به عنوان مثال در صورتی که یک محصول را برای شرکت خود خریداری کرده‌اید باید هزینه و فاکتور خرید آن توسط یک تیم و یا یک نفر کارمند حسابرس ثبت و ضبط شود. با داشتن قرارد‌های هوشمند دیگر چنین وظایفی برای پرسنل وجود نخواهد داشت.

قرارداد هوشمند قادر است طبق برنامه‌ای که شما برای آن مشخص نموده‌اید، این وظایف حسابرسی را کاهش دهد. هر بار که شرایط برآورده شد، قرارداد هوشمند قادر خواهد بود هزینه‌ها را دریافت و یا حتی پرداخت نماید.

افزایش کارآفرینی و دسترسی به منابع مالی

بلاکچین به عنوان یک تکنولوژی خلاقانه، امکانات ویژه و نوآورانه‌ای را برای شرکت‌های نوپا و کارآفرینان جدید فعال در حوزه منابع مالی ممکن کرده است. به طور کلی، دسترسی به منابع مالی برای برخی از پروژه‌های استارتاپی و کوچک با استفاده از قرارداد‌ها و توکن‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین بسیار آسان‌تر شده است.

افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های کلی

با ورود تکنولوژی بلاکچین به حوزه حسابرسی مالی بدون شک انتظار در این است که تیم‌های انسانی فعال در این حوزه کوچک‌تر شوند. این موضوع طبیعتا به معنای کاهش هزینه کارمندان حسابرسی و افزایش درآمدزایی و بهره‌وری شرکت است. بدون شک کاهش نیروی انسانی و توجه به فناوری‌های نوین همواره با افزایش سوددهی در هر کسب‌وکاری همراه می‌شود.

فناوری بلاکچین در چندین سال اخیر توانایی خود را در توسعه صنایع مختلف نشان داده است. تاثیر این نوع فناوری تنها روی حوزه حسابرسی مالی نیست، بلاکچین قادر است بر روی پروژه‌های سیاسی، شبکه‌های اینترنت، رسانه‌ها و از همه مهم‌تر تمام سیستم‌های مالی جهان موثر واقع شود. هم اکنون، اکثر افراد تکنولوژی بلاکچین را به دلیل تاثیر‌گذاری به ارز‌های دیجیتال می‌دانند. به طور کلی بلاکچین در حال حاضر مانند کودک نوپا در حال رشد است و همچون بسیاری از فناوری‌هایی که در این حوزه قرار داشتند، همچنان شناخت کافی از امکانات و به نوعی پتانسیل آن در حوزه‌های کسب‌وکار بخصوص بخش حسابداری نداریم.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx