رمزارزها در دنیای مالیات: فرصت‌ها و چالش‌ها

رمزارزها در دنیای مالیات: فرصت‌ها و چالش‌ها

فهرست مطالب

فهرست

سیاست مالی در مورد مالیات بر ارزهای دیجیتال در کشورهای سراسر جهان به نحوه تفسیر قانون آن‌ها از مفهوم پول مجازی بستگی دارد: در ایالات متحده این دارایی است، در بریتانیا دارایی سرمایه‌ای است، ایتالیا آن را به عنوان ارز خارجی در نظر می‌گیرد. در مالت، السالوادور، مالزی و سنگاپور، هیچ مالیاتی برای ارزهای دیجیتال وجود ندارد، یا در صورت رعایت شرایط خاص، می‌توان از آن اجتناب کرد. این متن راهنمای سیاست‌های مالی بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در سراسر جهان است.

مقررات مالیاتی ارزهای دیجیتال

در ابتدا، معاملات ارزهای دیجیتال به عنوان یک فرآیند کاملاً ایمن و ناشناس قرار داشت و ویژگی‌های آن به مقامات مالی اجازه نمی‌داد تراکنش‌های مشمول مالیات را ردیابی کنند. این امر تا حدی پیامدهای منفی هم برای شهروندان عادی داشت و همچنین: اگر ارز رمزنگاری شده کاربر به سرقت می‌رفت، فرد نمی‌توانست به پلیس مراجعه کند و از مجرمان شکایت بنویسد، زیرا معامله بدون افشای هویت شرکت‌کنندگان و واسطه گری بانک‌ها در سطح کشور انجام شده بود. استفاده از پول مجازی به این واقعیت منجر شد که پرداخت مالیات کاهش یافت. برای جلوگیری از توسعه کلاهبرداری در دنیای دارایی‌های دیجیتال، بسیاری از کشورها شروع به تدوین مقرراتی کرده اند که نیاز به جمع آوری و افشای داده‌های معاملات مشمول مالیات دارد. به طور خاص، اتحادیه اروپا مقررات مربوط به بازارهای دارایی‌های رمزنگاری و قوانین شفافیت مالیاتی را که برای مبادلات ارزهای دیجیتال قابل اعمال است، تدوین کرد.

Picture1 2 | هلومگ | رمزارزها در دنیای مالیات: فرصت‌ها و چالش‌ها

چه زمانی تراکنش‌های رمزنگاری مشمول مالیات می‌شوند؟

برای اهداف مالیاتی فدرال، تراکنش‌های رایج ارز دیجیتال مشمول مالیات عبارت‌اند از:

فروش ارز رمزنگاری شده ویا NFT برای پول نقد (نقد کردن):

این در واقع برداشت ارز رمزنگاری شده با مبادله فیات است و اگر چنین معامله‌ای ثروت فرد را افزایش دهد، مثلاً در ایالات متحده آمریکا باید برای آن به عنوان سود سرمایه مالیات بپردازد.

مبادله یک ارز دیجیتال و یا NFT با یک ارز دیجیتال دیگر (یا NFT):

اگر شخصی مبادله‌ای انجام دهد، از نظر فنی، فروش سکه‌ها در مرحله بینابینی وجود دارد. و اگر قیمت فروش بیت کوین گران‌تر از قیمت خرید باشد، مالک باید بر میزان سود حاصله مالیات بپردازد. مالیات معاملات ارزهای دیجیتال به همین ترتیب پرداخت می‌شود زیرا کارگزار به طور هدفمند دارایی‌های مجازی را برای کسب درآمد معامله می‌کند.

خرج کردن ارز دیجیتال برای کالاها یا خدمات:

در کشورهایی که می توان از ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت استفاده کرد، قوانین شهروندان را ملزم به پرداخت هزینه برای استفاده از آن‌ها می‌کند. از این گذشته، یک شخص قبل از خرید یک کالا یا خدمات، ارز دیجیتال را به صورت فنی می‌فروشد،  از آنجایی که دارایی‌های دیجیتال اغلب به عنوان دارایی در نظر گرفته می‌شوند، صاحبان آن‌ها باید هزینه افزایش سرمایه بپردازند.

کسب درآمد رمزنگاری شده از طریق شرط بندی، استخراج، پاداش یا دستمزد:

اگر یک صرافی ارز دیجیتال برای یک اقدام خاص (مثلا دعوت از یک دوست از طریق پیوند ارجاع) مقدار مشخصی سکه در اختیار کاربر قرار داده باشد، سیستم مالیاتی با آنها به عنوان درآمد برخورد می‌کند و بر این اساس، شخص باید پرداخت مالیات. ارز دیجیتال به عنوان درآمد مشمول مالیات می‌شود، به این معنی که اگر شخصی معاملات را انجام دهد، مالیات بر درآمد اعمال می‌شود.

تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مانند اهدا به خیریه، دادن یا دریافت وجه به عنوان هدیه، یا انتقال دارایی به خودتان از یک کیف پول به کیف دیگر مشمول مالیات نیستند.

خرید ارز دیجیتال:

اگر شخصی دارایی‌های دیجیتال را به مبلغ معینی خریداری کند (مثلاً در آلمان – از 600 یورو)، باید برای سال اول هزینه ذخیره سازی بپردازد. اما شهروندان این کشور که بیش از 12 ماه ارز دیجیتال را در اختیار دارند، مجبور به پرداخت هزینه نیستند. اگر شخصی دارایی‌های رمزنگاری شده را برای پول فیات خریداری کند، در بیشتر موارد مالیات اعمال نمی‌شود.

دریافت یک ارز دیجیتال جدید در نتیجه هارد فورک یا ایردراپ

مالیات بر عایدی سرمایه در مقابل مالیات بر درآمد عادی

درآمدهای ارزهای رمزنگاری شده (سهم بندی، استخراج، پاداش و…) و دریافتی از طریق هارد فورک و ایردراپ مشمول مالیات بر درآمد عادی فدرال است.

 

چالش‌های انطباق برای متخصصان مالیاتی

چندین چالش وجود دارد که متخصصان مالیاتی هنگام گزارش تراکنش‌های ارزهای دیجیتال با آن مواجه هستند.

عدم گزارش دهی 1099-B

به جز چند کارگزار مانند Robinhood، CashApp، Etoro و PayPal، اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال ایالات متحده هیچ 1099-Bs برای مالیات دهندگان صادر نمی‌کنند. علاوه بر این، گزارش سود و زیان سالانه تقریباً در صرافی‌های ارزهای دیجیتال خارج از کشور و صرافی‌های غیرمتمرکز وجود ندارد. این امر بار نگهداری سوابق و محاسبه سود و زیان سالانه را به عهده متخصصان مالیاتی قرار می‌دهد.

لایحه زیرساخت، صرافی‌های ارزهای دیجیتال را ملزم می‌کرد تا درآمدها و اطلاعات مبنای هزینه را به سازمان امور مالیاتی گزارش دهند که در سال مالیاتی 2023 اعمال می‌شود. با این حال، اطلاعیه اخیر IRS 2-2023 تاریخ لازم الاجرا شدن این تعهد گزارش را به تاخیر انداخت. این احتمال وجود دارد که این قانون برای سال مالیاتی 2024 اجرایی شود.

کیف پول‌های متعدد و ردیابی بر اساس هزینه

اگر مالیات دهندگان دارای چندین کیف پول و حساب‌های مبادله‌ای با نقل و انتقالات بین آن‌ها هستند (که طبق نظرسنجی انجام شده توسط CoinTracker در رمزارز بسیار رایج است)، مدیریت روش حسابداری برای دفع (FIFO، LIFO یا شناسه خاص) بسیار چالش برانگیز است. مبنای هزینه هر توکن و تراکنش را پیگیری کنید. با استفاده از CoinTracker می‌توان بر چالش‌های انطباق فوق غلبه کرد. CoinTracker یک ابزار جمع‌آوری داده است که با صرافی‌ها و کیف پول‌های ارزهای رمزنگاری شده مشتریان شما ارتباط برقرار می‌کند و گزارش‌های سود/زیان را برای اهداف مالیاتی ایجاد می‌کند. بدون ابزاری مانند CoinTracker، تطبیق تراکنش‌های ارز مجازی و تولید گزارش‌های دقیق سود/زیان عملاً غیرممکن است. متخصصان مالیاتی باید از اهمیت روزافزون ارزهای دیجیتال در دنیای مالی آگاه باشند. این شامل درک اصول ارزهای دیجیتال، آشنایی با پیشرفت‌های جدید مانند NFTs و DeFi، و به‌روز ماندن در قوانین و دستورالعمل‌های مالیاتی است.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx