چگونه با هوش مصنوعی زندگی خود را آسان‌تر کنیم؟

چگونه با هوش مصنوعی زندگی خود را آسان‌تر کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

اگر چه هوش مصنوعی هنوز به دوران بلوغ و شکوفایی خود نرسیده، ولی در هر حال تمام جوانب زندگی بشر را درنوردیده و در حال توسعه روزافزون است. یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت و گسترش روزافزون هوش مصنوعی، استفاده گسترده از آن در تمام جوانب زندگی است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که بشر چگونه می‌تواند از هوش مصنوعی برای آسان‌تر شدن زندگی خود استفاده کند. البته در این گفتمان نمی‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که آیا هوش مصنوعی می‌تواند در چشم‌انداز آینده خود برای انسان خطرآفرین باشد یا نه!

کاربردهای هوش مصنوعی برای آسان‌سازی زندگی

در این قسمت می‌خواهیم به چند نمونه از کاربردهای واقعی و محقق شده در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای آسان‌تر شدن زندگی اشاره کنیم.

·        کاستن مصرف انرژی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی استفاده از آن برای فیوزهای هوشمند است. فیوز هوشمند با تشخیص میزان نیاز به مصرف انرژی می‌تواند مقدار تأمین انرژی را به‌صورت هوشمندانه تنظیم کند. امروزه پریزهای هوشمند، ترموستات‌های هوشمند و بسیاری از کلیدهای قطع و وصل جریان که از عملکرد هوشمندانه‌ای برخوردارند. این دستگاه‌ها باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی در بخش‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی شدند و صرفه‌جویی گسترده‌ای در مصرف انرژی و آب به همراه آوردند.

·        افزایش ضریب ایمنی در خانه

اگر در خانه، پذیرای افراد سالمند، ناتوان، معلول، نوزاد و … هستید، باز هم هوش مصنوعی کمک شایانی به شما خواهد کرد. یکی از بهترین گزینه‌ها برای پایش محیط خانه و اعلام گزارش‌های لحظه‌ای در مورد وضعیت داخلی خانه، استفاده از هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی با کمک تجهیزات دوربین امنیتی و دید در شب، هرگونه جنبش و فعالیت افراد مشکوک در اطراف و داخل خانه را رصد می‌کند. از این گذشته، تشخیص چهره و ثبت اثر انگشت افراد ناشناس در داخل خانه را نیز در اختیار نهادهای امنیتی قرار می‌دهد. بدین ترتیب، نیاز به مراقبت شبانه‌روزی و استفاده از یک نفر نیروی ثابت برای پایش وضعیت داخل خانه و رسیدگی به افراد ساکن در داخل خانه نخواهد بود.

·        نظافت محیط خانه با استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در قالب ربات‌های خانگی می‌تواند به‌عنوان یک پیش‌خدمت رایگان در خدمت تمیزکاری و زیباسازی منازل باشد. جاروبرقی‌های هوشمند، شیشه‌پاک‌کن‌های هوشمند، ماشین‌های چمن‌زنی و ربات‌های کار در ارتفاع از جمله بارزترین ادوات مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که خدمات زیادی را به خانه ارائه می‌دهند.

این تجهیزات، موانع را به‌خوبی بر سر راه خود تشخیص داده و مسیر راه خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که هیچ‌گونه برخوردی با آن‌ها نداشته باشند. از این گذشته، زمانی که شارژ آن‌ها رو به اتمام باشد، خود را به شارژر رسانده و به آن وصل می‌شوند.

امروزه ماشین‌های هوشمند، یکی از مهم‌ترین عرصه‌های رقابت بین شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه هوش مصنوعی هستند. بدین ترتیب در غیاب شما در خانه، میز آشپزخانه شما تمیز می‌شود، سطح زیر و جلوی کاناپه‌ها پاکیزه می‌شود، شیشه‌های خانه برق می‌افتند و فضای خانه برای میزبانی از مهمان‌های مختلف آماده می‌شود.

·        ایجاد زیرساخت‌های ورزش حرفه‌ای در خانه

شاید بهتر باشد این‌طور بیان کنیم که هوش مصنوعی می‌تواند یک باشگاه ورزشی حرفه‌ای کوچک را در خانه شما ایجاد کند. این سامانه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شدند که می‌توانند با توجه به وضعیت اندام و ویژگی‌های فیزیکی شما، یک برنامه‌ریزی منظم و منسجم برای فرم گرفتن بدن ایجاد کنند.

ویژگی جالب‌توجه دیگری که این قبیل دستگاه‌ها دارند این است که با توجه به میزان موفقیت یا عدم موفقیت شما در اجرای حرکات ورزشی و استفاده از وزنه‌های پیشنهاد شده طبق برنامه، می‌تواند از انعطاف لازم برای بهینه‌سازی برنامه برخوردار باشد.

دستگاه‌های بدن‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی به‌صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی منظم، وضعیت فیزیکی بدن را با شاخص‌های مرتبط با خود شما مقایسه می‌کنند؛ همچنین در صورت نیاز به هرگونه تغییر، نسبت به انجام آن اقدام می‌کنند.

·        اجاق گاز و فر هوشمند

صرف‌نظر از آن‌که یک آشپز حرفه‌ای باشید یا یک نفر آشپز آماتور، می‌توانید بدون آن‌که کار خاصی انجام دهید از هوش مصنوعی استفاده کنید. پخت غذا برای چندین نفر مهمان، گرم کردن غذاهای منجمد به‌وسیله مایکروویو، و بسیاری دیگر از فعالیت‌های آشپزی را به هوش مصنوعی واگذار کنید.

این کار خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. در واقع این قبیل تجهیزات هوشمند با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی می‌توانند غذاهای گوناگون را طبق ذائقه و طبع شما آماده کنند. شما نیز به‌عنوان اپراتور می‌توانید از طریق یک دستیار صوتی با دستگاه در ارتباط باشید و نکات مربوط به آشپزی را به وی گوشزد کنید.

آنچه که از هوش مصنوعی برمی‌آید این است که بنیان‌گذاران این فناوری نوین تمام تلاش خود را بر آسان‌سازی زندگی معطوف کردند. از ابداع و گسترش هوش مصنوعی مدت زمان زیادی نمی‌گذرد؛ ولی در عین حال امروزه شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه نفوذ هوش مصنوعی به جنبه‌های مختلف زندگی انسانی هستیم. هوش مصنوعی به‌صورت شبانه‌روزی در حال توسعه است و تقریباً روزی نیست که اخبار مربوط به یکی از دستاوردهای جدید هوش مصنوعی به گوش ما نرسد.

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx