برای راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی چکار کنیم؟

برای راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی چکار کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی از جمله مشاغل حساس و سودآور محسوب می­شود، به شرط آنکه اصول کار از نخستین گام مراعات شده و پروسه راه­اندازی این صنف، با توجه به قوانین و پیش­نیازهای آن پیش برود.

در این مطلب شما را با مراحل کار و اصول راه اندازی این صنف آشنا می­کنیم.

Picture2 | هلومگ | برای راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی چکار کنیم؟

راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی در ۶ گام

راه اندازی مصالح فروشی می‌تواند یک کسب و کار سودآور باشد، به شرط آن که مراحل انجام آن به درستی برنامه­ریزی و اجرا شود. امروزه و با توجه به ساخت و سازهای فراوان و نیاز مبرم به این مصالح، بازار رقابت در این صنف بالا گکرفته است. موردی که لزوم انجام بهینه مراحل کار و عرضه مصالح ساختمانی مرغوب و باکیفیت به مشتریان به شکل اصولی را بیش از پیش مطرح می­کند. برای این منظور لازم است ابتدا به صنف مصالح ساختمانی وارد شویم.

مراحل راه‌اندازی صنف مصالح فروشی عبارتند از:

1.      برنامه ریزی و تدوین طرح تجاری:

اصولا برنامه ریزی و تدوین طرح­های­ تجاری گامی مهم در راه اندازی کسب­وکارها به­شمار می­آید. در مورد صنف مصالح فروشی نیز این مورد بسیار مهم بوده و شامل مراحل زیر است:

·        تعیین اهداف و چشم اندازها

این مرحله شامل پاسخ به سوالاتی از این قبیل است که چه نوع مصالحی می‌خواهید به فروش برسانید و چه قشری از مشتریان خریدار این مصالح خواهند بود. همچنین این مورد که در چه بازه زمانی به اهداف خود می­رسید باید در بخش چشم­انداز کار بررسی شود.

·         تحقیقات بازار و بررسی رقبا:

اینکه چه نیازی در بازار وجود دارد که شما می‌توانید آن را پاسخ دهید و رقبای شما در این مسیر چه کسانی هستند و نیز نقاط قوت و ضعف آنها چیست از دیگر موارد مهمی است که در قالب تحقیقات بازار باید به آن پرداخت. اطلاع از قیمت مصالح در بازار و بررسی آن نیز از موارد کلیدی در راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی است.

·        تهیه لیست کاملی از مصالح:

برای این منظور لازم است ابتدا به این موارد بپردازیم که چه نوع مصالحی پرفروش‌تر بوده و برای تهیه آنها به چه منابعی نیاز دارید؟ همچنین این مورد که به چه مقدار فضای انبار برای ذخیره این مصالح نیاز است

·        برآورد هزینه‌های راه اندازی و عملیاتی شامل:

  • هزینه اجاره یا خرید مکان
  • هزینه خرید تجهیزات و دکوراسیون
  • هزینه خرید مصالح
  • هزینه حقوق و دستمزد
  • هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات

·        تدوین استراتژی بازاریابی و فروش:

این که چگونه می‌خواهید محصولات خود را به مشتریان معرفی کنید و از چه روش‌هایی برای جذب آنها استفاده خواهید کرد از اصلی­ترین مواردی هستند که در راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی و در بخش تدوین استراتژی باید به آن بپردازید. به­علاوه در این مرحله میزان و نوع تخفیفاتی در نظر گرفته شده برای مشتریان بررسی می­شود.

2.      دریافت مجوزهای لازم از اتحادیه صنف مصالح فروشان

از مهمترین گام­ها در راه‌اندازی صنف مصالح و لوازم ساختمانی، دریافت پروانه کسب از این صنف است که برای انجام آن باید مراحل اخذ کد مالیاتی، دریافت جواز تاسیس و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه را طی کنید.

3.      انتخاب مکان مناسب

مرحله انتخاب مکان مناسب پیش روی شماست. مکان انتخابی باید در منطقه‌ای پر تردد و با دسترسی بوده و فضای کافی برای انبار کردن مصالح داشته باشد. همچنین دارای امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی باشد.

4.      تجهیز فروشگاه مصالح ساختمانی

گام بعدی راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی تجهیز فروشگاه است که شامل خرید قفسه، ویترین و سایر تجهیزات مورد نیاز و نیز انجام دکوراسیون داخلی فروشگاه است.

5.      تامین مصالح مورد نیاز

پس از تجهیز و دکوراسیون فروشگاه، باید به تامین مصالح پرداخته و آنها را از کارخانه‌ها، معادن یا عمده فروشان خریداری کنید. در ابتدای کار، نیازی به خرید حجم زیاد مصالح و صرف سرمایه بالا در این بخش نیست و می‌توانید با توجه به نیاز مشتریان، مصالح را به صورت تدریجی خریداری کنید.

6.      بازاریابی و فروش:

برای معرفی فروشگاه خود به مشتریان، از روش‌های مختلف بازاریابی مانند تبلیغات، بازاریابی دیجیتال و… استفاده کنید. در کنار این موارد، لازم است به ارائه خدمات با کیفیت و قیمت مناسب به مشتریان توجه داشته و با مشتریان خود تعامل داشته باشید و از نظرات آنها نیز برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.

مزایای راه اندازی مصالح فروشی

امروزه راه­اندازی یک کسب و کار پرسود و درآمدزا نیازمند قبول ریسک بالا و دغدغه زیادی همراه است. موردی که انجام این کار را با استرس و چالش­های فراوانی روبرو می­کند. برای مثال فروش مصالح یک کسب و کار رقابتی بوده و نیاز به سرمایه اولیه نسبتا بالایی دارد. همچنین باید انجام آن باید فضای کافی برای انبار کردن مصالح داشته باشید. ضمن آنکه جابجایی مصالح می‌تواند دشوار و خطرناک باشد. با این وجود مزایای فراوان راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی بر جذابیت­های آن افزوده است.

از مزایای راه‌اندازی آن که ارزش پذیرش این چالش­ها را دارد می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقاضای دائمی برای مصالح ساختمانی وجود دارد.
  • راه‌اندازی صنف مصالح فروشی یک کسب و کار نسبتاً پایدار است.
  • مصالح فروشی سود خوبی دارد.
  • در این نوع کسب و کار می‌توانید با طیف گسترده‌ای از مشتریان معامله کنید.

نرم افزار حسابداری مصالح فروشی: سرعت و دقت در یک قاب

در صورتی که قصد راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی را دارید، انتخاب و استفاده از یک نرم افزار حسابداری مناسب می‌تواند به شما در مدیریت بهتر کسب و کارتان کمک کند. به این ترتیب با استفاده از دانش روز دنیا محاسبات این کار را در کمترین زمان و با دقت بالا انجام داده و نتایج بهینه از آن به دست می­آورید.

راه‌اندازی صنف مصالح ساختمانی در صورتی ک به درستی و به شکل اصولی صورت گیرد گامی بلند در مسیر موفقیت خواهد بود. با برنامه‌ریزی دقیق، تحقیقات بازار و ارائه خدمات با کیفیت، می‌توانید در این کسب و کار به سودآوری برسید. فراموش نکنید که رقابت در این حوزه بالا است و ارائه خدمات متمایز و قیمت مناسب می‌تواند شما را از رقبایتان متمایز کند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx