یک راهنمای کامل و دقیق درباره حسابداری مالیاتی

 یک راهنمای کامل و دقیق درباره حسابداری مالیاتی

فهرست مطالب

فهرست

حسابداران موظفند اطلاعات کامل و دقیقی درباره رویدادهای مالی شرکت یا سازمان ثبت کنند تا میزان مالیات تعلق گرفته به درآمد یک دوره زمانی قابل ارزیابی و محاسبه باشد. در این مطلب قصد داریم به تمام سوالات شما درباره حسابداری مالیاتی و وظایف حسابداران مالیاتی پاسخ دهیم و اطلاعات کاملی به شما ارائه کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری مالیاتی یا Tax Accounting شاخه‌ای از حسابداری است که فقط به بررسی مسائل مالیاتی می‌پردازد. حسابداران این رشته به خوبی با مفاهیم مالیاتی آشنایی دارند و میزان خطا و اشتباه را به حداقل می‌رسانند.

دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی قوانین متعددی را وضع کرده است. به طور مثال تمام مودیان حقیقی و حقوقی موظف‌اند اطلاعات مالی خود یا شرکت را در سامانه مودیان به طور دقیق ثبت کنند تا بررسی مالیات آسان‌تر شود و زمینه فرار مالیاتی فراهم نباشد.

با توجه به اهمیت کاری که حسابدار مالیاتی انجام می‌دهد لازم است این مسئولیت به فردی باتجربه و ماهر سپرده شود که بتواند بدون خطا کار خود را انجام دهد. زیرا بی‌توجهی به قوانین مالیاتی و عدم تنظیم صحیح گزارشات مالیاتی موجب صدور جریمه برای صاحبان مشاغل می‌شود. حسابداری مالیاتی شامل اقداماتی نظیر تنظیم اظهارنامه مالیاتی، تنظیم گزارشات فصلی، تعیین میزان مالیات بر درآمد کارکنان، پیگیری رویدادها و مشکلات مالیاتی و پرونده‌های دادرسی است.

 

حسابدار مالیاتی چه توانایی‌هایی باید داشته باشد؟

حسابداری که مسئولیت رسیدگی به امور مالیاتی و ثبت اطلاعات مالی را به عهده می‌گیرد باید با قوانین مالیاتی آشنا باشد تا بتواند در مواقع ضرورت مطابق آن‌ها عمل کند. از طرف دیگر اطلاعات حسابدار مالیاتی از قوانین باید به‌روز باشد تا مشکلی پیش نیاد.

همچنین حسابدار موفق کسی است که با بهترین شیوه‌های حسابداری آشنا باشد و بتواند به‌سادگی حساب‌ها و گزارشات را تجزیه و تحلیل کند، گزارشات مالی را بررسی نماید و میزان مالیات بر درآمد، حقوق و دستمزد را محاسبه کند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که با توجه به الکترونیکی شدن فرایندهای حسابداری لازم است حسابداری مالیاتی با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری مختلف انجام شود. حسابداران وظیفه دارند به طور دقیق و کامل با نرم‌افزارهای تخصصی و مبتنی بر ابر آشنا باشند تا بتوانند تمام رویدادهای مالی را ثبت و گزارش کنند.

مواردی که بیان کردیم تنها وظایف یک حسابدار موفق نیست؛ بلکه حسابداری که مسئولیت ثبت امور مالیاتی را به عهده دارد باید در مدیریت زمان و دارایی‌ها هم توانمند باشد. بنابراین یک حسابدار موفق باید بتواند با مدیریت استراتژیک اموال و دارایی‌ها میزان بدهی مالیاتی را کاهش دهد و در اوقاتی از سال که باید گزارشات مالیاتی را تنظیم کند با کمبود وقت مواجه نشود. به این نکته هم توجه داشته باشید که حسابدار باید با مشتریان در تعامل باشد تا جزئیات مالی را به‌طور دقیق و شفاف بررسی نماید.

 

مهم‌ترین قوانین در حسابداری مالیاتی کدام است؟

یک حسابدار موفق برای رسیدگی به امور مالیاتی مختلف باید با قوانین مالیاتی نظیر نحوه تشکیل پرونده برای مودیان حقیقی و حقوقی و تکالیف مالیاتی آشنا باشد. همچنین باید بتواند اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر عملکرد را به شیوه صحیح تنظیم کند و مدارک را به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید.

در نهایت فردی که مسئول حسابداری امور مالیاتی است باید با قوانین اعتراض و تجدید نظر آشنا باشد و بر ساختار مالیات بر ارزش افزوده تسلط داشته باشد. آشنایی با قوانین فوق باعث می‌شود حسابدار بتواند کار خود را به شیوه صحیح انجام دهد.

 

شیوه انجام حسابداری مالیاتی چگونه است؟

با توجه باینکه مالیات به دو نوع مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود لازم است انواع مالیات بر درآمد، مالیات بر عملکرد و مالیات بر دارایی و… به شیوه صحیح برآورد و محاسبه شوند. محاسبه هر کدام از این موارد باید با فرمول خاصی از طریق قبولی در دفاتر یا از طریق علی‌الراس برآورد شود.

 

چه شرکت‌هایی به حسابداری مالیاتی نیاز دارند؟

یکی از سوالات متداول مودیان حقیقی و حقوقی این است که کدام شرکت‌ها و سازمان‌ها به حسابداری امور مالیاتی نیاز دارند و باید از تخصص و تجربه حسابدار استفاده کنند.

پاسخ این سوال این است که تمام شرکت‌های کوچک و بزرگ برای بررسی و دسته‌بندی اطلاعات و رویدادهای مالی و مالیاتی و تشخیص درآمد خالص از درآمد ناخالص به حسابداری در امور مالیاتی نیاز دارند.

به عبارت دیگر با انجام امور حسابداری، علاوه بر محاسبه میزان دارایی و درآمد و مالیات، راه‌هایی برای کاهش مالیات و استفاده از معافیت‌های مالیاتی هم در اختیار شرکت‌های کوچک و بزرگ قرار می‌گیرد.

مجموعه‌ای از اطلاعات مالیاتی که به محاسبه و گزارش رویدادهای مالیاتی می‌پردازد، حسابداری مالیاتی نام دارد که در این مطلب سعی کردیم آن را به طور کامل به شما معرفی کنیم. مطابق این اطلاعات این مطلب می‌توانیم نتیجه بگیریم در صورتی که حسابدار مالیاتی در انجام وظایف خود کوتاهی کند، خسارات زیان‌باری به شرکت وارد می‌شود.

امیدواریم با استفاده از این اطلاعات بتوانید امور مالی شرکت یا سازمان را به درستی ثبت و گزارش کنید.

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx