راهنمای کامل درباره سهام عدالت متوفیان

 راهنمای کامل درباره سهام عدالت متوفیان

فهرست مطالب

فهرست

دولت نهم برای حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد طرح واگذاری سهام عدالت را شروع کرد تا یارانه‌ای را از طریق شرکت‌های تعاونی استانی در اختیار متقاضیان قرار دهد. از سال 1384 که این طرح شروع شده است، حدود 3 میلیون و 700 نفر از دارندگان سهام عدالت فوت‌کرده‌اند. سهام عدالت متوفیان بلاتکلیف مانده، در حالی که باید به ورثه آن‌ها انتقال پیدا کند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره نحوه انتقال سهام عدالت به وارثان را توضیح دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

استعلام سهام عدالت متوفیان

اولین اقدام وراث برای انتقال سهام عدالت متوفیان، استعلام سهام عدالت است. برای استعلام سهام عدالت دو شیوه وجود دارد.

روش اول: ورود وراث به درگاه یکپارچه ذینفعان

بهتر است بدانید فقط افرادی که عضو سامانه سجام باشند می‌توانند از این روش استفاده کنند. متقاضیان می‌توانند به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir مراجعه کنند. سپس به بخش میز خدمت الکترونیک مراجعه نمایند و گزینه ثبت درخواست “مشاهده پرتفوی متوفی توسط احدی از وراث” را انتخاب کنند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پاسخ این درخواست را برای متقاضیان ارسال می‌کند.

روش دوم: سامانه استعلام سهام عدالت

دولت نهم سامانه sahameedalat.ir را در اختیار متقاضیان قرار داده است تا بتوانند از تخصیص سهام عدالت و میزان دارایی مطلع شوند. کاربران می‌توانند وارد سایت شوند و با وارد کردن کد ملی از میزان سهام عدالت اختصاص یافته به متوفی مطلع شوند. در صورتی که سهام عدالت به متوفی اختصاص یافته باشد یکی از وراث به نمایندگی از سایر وراث می‌تواند در تقسیم و انتقال سهام عدالت متوفی اقدامات لازم را انجام دهد.

شیوه انتقال سهام عدالت متوفیان به بازماندگان

وراث کسانی که مشمول طرح سهام عدالت بوده‌اند و پیش از تاریخ 1/5/1399 از دنیا رفته‌اند، می‌توانند مراحل انتقال سهام متوفی را انجام دهند. اقدامات وراث برای انتقال سهام عدالت به صورت زیر است.

در اولین قدم وراث باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل طی کنند. سپس باید پرونده انتقال قهری سهام عدالت متوفی انجام شود. این روش به صورت حضوری و با مراجعه به شعب و دفاتر منتخب پیشخوان دولت قابل انجام است. کسانی هم که مایلند به صورت آنلاین این کار را انجام دهند می‌توانند نسبت به تکمیل فرم به صورت غیرحضوری اقدام نمایند.

با ثبت پرونده و طی مراحل قانونی و دریافت مدارک لازم، مطابق‌بندی زمان‌بندی درج شده در سامانه، تقسیم سهام عدالت بین متوفیان انجام می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت متوفیان به صورت غیر حضوری

مدارک موردنیاز برای دریافت سهام عدالت فوت‌شدگان برای بارگذاری در سامانه سهام عدالت متوفیان شامل موارد زیر است.

  • تصویر اصل یا کپی گواهی انحصار وراثت
  • تصویر تمام صفحات شناسنامه متوفی
  • تصویر شناسنامه یا کارت ملی وراث

در صورتی که شناسنامه متوفی گم شده باشد، امکان استفاده از تصویر کارت ملی و گواهی فوت وجود دارد.

مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت متوفیان به روش حضوری

همان‌طور که پیش از این گفتیم یکی از وراث به نمایندگی از سایرین می‌تواند به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کند و اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت را انجام دهد. فردی که مسئولیت این کار را می‌پذیرد باید مدارک زیر را آماده کند و به دفتر پیشخوان مراجعه نماید.

  • اصل یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت
  • اصل یا کپی تمام صفحات شناسنامه متوفی
  • تصویر کارت ملی یا شناسنامه وارث یا وارثان

در صورتی که شناسنامه متوفی گم شده باشد، لازم است کارت ملی و گواهی فوت معتبر در دسترس باشد. همچنین در صورتی که متوفی وصیت‌نامه رسمی داشته باشد، اصل یا تصویر برابر اصل وصیت‌نامه هم جزو مدارک مورد نیاز است.

سود سهام عدالت متوفیان چگونه پرداخت می‌شود؟

سود سهام عدالت متوفیان هم مانند افراد دیگر از طریق سامانه سجام انجام می‌شود. یعنی همه وراث باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و کد بورسی دریافت کنند. این افراد می‌توانند به سایت ذینفعان بازار سرمایه مراجعه کنند و از وضعیت سود سهام عدالتی که به آن‌ها ارث رسیده هم مطلع شوند. البته لازم است بدانید در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت برای هیچ فردی وجود ندارد و همه افراد فقط می‌توانند سود سهام عدالت را دریافت کنند. سازمان خصوصی سازی فقط به شماره‌ شباهای تایید شده و از طریق بانک‌های عامل، سود سهام عدالت را واریز می‌کند.

آخرین مهلت برای انتقال سهام عدالت متوفیان چقدر است؟

یکی از سوالات متداول وراثی که می‌خواهند سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، درباره مهلت انتقال سهام است. لازم است اطلاع داشته باشید سقف زمانی مشخصی به منظور مراجعه وراث برای دریافت سهام عدالت تعیین نشده است و فقط فراخوان مراجعه برای انتقال سهام عدالت متوفیان منتشر شده است. با اینحال بهتر است متقاضیان هرچه سریع‌تر برای انجام مراحل قانونی انتقال سهام عدالت اقدام نمایند تا با مشکل واریز سود سهام عدالت مواجه نشوند.

سهام عدالت طرح حمایتی دولتی است که از سال 1385 اجرایی شد. با توجه به اینکه تعدادی از دریافت‌کنندگان سهام عدالت فوت‌شده‌اند و وراث متقاضی دریافت سود سهام عدالت هستند، در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی درباره نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx