راهنمای کامل درباره محاسبه مالیات حقوق 1403

 راهنمای کامل درباره محاسبه مالیات حقوق 1403

فهرست مطالب

فهرست

مالیات مستقیم متناسب با درآمد کارکنان تعیین می‌شود. مالیات بر درآمد حقوق هر سال در قانون بودجه آن سال مشخص می‌شود و به تصویب می‌رسد. نرخ مالیات حقوق به صورت یک جدول در اختیار کارفرمایان و کارمندان قرار می‌گیرد تا از میزان آن اطلاع داشته باشند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره نحوه محاسبه مالیات حقوق 1403 کارگران و کارمندان را بیان کنیم و شما را با میزان معافیت‌های مالیاتی آشنا کنیم.

Picture27 | هلومگ |  راهنمای کامل درباره محاسبه مالیات حقوق 1403

سقف معافیت مالیات حقوق چقدر است؟

در سال 1403 هیئت دولت با هدف ایجاد عدالت مالیاتی و تسهیل در ایجاد معافیت مالیاتی برای اقشار ضعیف و کم درآمد، مطابق ماده 84 قانون مالیات مستقیم سقف مالیات را تعیین کرده است و میزان آن را مبلغ 120 میلیون تومان در سال تعیین نموده است.

به عبارت دیگر پیش از این کارمندان دولتی که 10 میلیون تومان حقوق می‌گرفتند از مالیات معاف بودند، اما در حال حاضر کسانی که تا 12 میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند از مالیات بر درآمد معاف هستند. بهتر است بدانید میزان سقف مالیاتی با توجه به تغییر میزان تورم و با بالارفتن میزان حقوق کارکنان افزایش پیدا می‌کند.

در ادامه باید بدانید میزان مالیات درآمد افراد حقیقی که بیشتر از 120 میلیون تومان در سال است تا سقف 168 میلیون تومان با نرخ ده درصد و مبالغ مازاد بر 168 میلیون تومان تا سقف 276 میلیون تومان با نرخ 15 درصد تعیین شده است. اما در موارد دریافت حقوق سالیانه بیشتر از 276 میلیون تومان، نرخ مالیات پرداختی کارکنان 15 درصد است. به مبالغ حقوق مازاد بر 276 میلیون تومان تا 408 میلیون تومان هم 20 درصد مالیات بر حقوق تعلق می‌گیرد.

اما در مواردی که حقوق کارکنان یا کارمندان مازاد بر 408 میلیون تومان در سال  باشد، حداکثر مبلغ مالیات پرداختی آن‌ها 30 درصد محاسبه می‌شود.

آیا سقف معافیت مالیات حقوق شامل همه افراد است؟

یکی از نکات مهمی که درباره سقف معافیت مالیاتی لازم است بدانید، این است که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و آموزشی، قضات دادگستری تحت مفاد این حکم قرار نمی‌گیرند. این افراد باید مطابق ماده 85 قانون مالیات مستقیم که در سال 1394 تصویب شده است، مالیات پرداخت نمایند.

چه مواردی میزان مالیات حقوق 1403 را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

از سوالات متداول مشمولین پرداخت مالیات بر حقوق این است که چه مواردی میزان نرخ مالیات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهتر است بدانید مطابق قانون مالیات حقوق وضعیت تاهل فرد به طور مستقیم میزان مالیات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین تعداد افراد تحت تکفل هم عامل مهمی است که در محاسبه مالیات در نظر گرفته می‌شود.

راهنمای مناسب محاسبه مالیات حقوق 1403

برای اینکه بتوانید خودتان میزان مالیات حقوق را برآورد کنید باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید.

  • قدم اول: محاسبه درآمد ناخالص

برای اینکه بتوانید مبلغ مالیات تعلق گرفته به حقوق را مشخص کنید، ابتدا باید میزان درآمد ناخالص ماهیانه که شامل حقوق، اضافه کار، حق الزحمه؛ حق مشاوره، حق شرکت در جلسات، میزان پاداش، حق التدریس و کارانه نقدی و غیرنقدی را محاسبه نمایید.

  • قدم دوم: محاسبه کسور قانونی از حقوق

بعد از اینکه میزان درآمد ناخالص را محاسبه کردی، نوبت به محاسبه و اعمال کسور می‌رسد. به حقوق کارمندان کسور قانونی مانند بیمه اجتماعی و سلامت و هزینه‌های حمل و نقل و … تعلق می‌گیرد که برای محاسبه مالیات 1403 باید آن‌ها را از میزان درآمد ناخالص کسر نمایید.

  • قدم سوم: محاسبه مالیات آخرین اقدام برای محاسبه میزان مالیات تعلق گرفته به حقوق، با توجه به میزان درآمد خالص و میزان سقف معافیت مالیاتی که پیش از این بیان کردیم و باید میزان مالیات تعلق گرفته را مشخص نمایید.

مثال محاسبه مالیات حقوق 1403

با ذکر یک مثال بهتر می‌توانید میزان مالیات بر درآمد ماهیانه را محاسبه کنید. فرض کنید دریافتی یک کارمند دولت شامل حقوق و مزایا و پاداش، حق عائله‌مندی و … 25 میلیون تومان است. هزینه کسور قانونی حقوی وی مانند بیمه و موارد دیگر 2 میلیون تومان باشد. پس میزان حقوق خالص این کارمند 23 میلیون تومان است که برای محاسبه مالیات مبنا قرار می‌گیرد.

مطابق قانون بودجه مالیات حقوق 1403 به 12 میلیون تومان از حقوق این فرد مالیات تعلق نمی‌گیرد. پس باید بابت 13 میلیون باقی‌مانده مالیات بپردازد. همان‌طور که پیش از این توضیح دادیم به مبالغ بالاتر از 12 میلیون تومان تا سقف 16 میلیون و 800 هزار تومان، 10 درصد مالیات تعلق می‌گیرد. یعنی این فرد ماهیانه 1 میلیون و 300 هزار تومان باید مالیات بپردازد. با افزایش مبلغ حقوق، میزان مالیات پرداختی هم به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.

در بودجه سال آینده که در مجلس به تصویب رسیده است، درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرده و محاسبه مالیات حقوق 1403 به یک چالش و نگرانی مهم تبدیل شده است. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره محاسبه مالیات حقوق کارمندان دولت در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات راهنمای مناسبی برای شما باشد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx