راهنمای کامل درباره نحوه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

 راهنمای کامل درباره نحوه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

فهرست مطالب

فهرست

طرح سهام عدالت در سال 1384 توسط دولت و برای حمایت از اقشار کم درآمد اجرایی شد. با اینکه تعداد بالایی از افراد در آن‌ سال‌ اقدام به ثبت نام سهام عدالت نمودند، اما برخی از افراد هم از ثبت نام جاماندند یا اینکه فرزند تازه‌ای در خانواده آن‌ها متولد شده است که سهام عدالت دریافت نمی‌کند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره نحوه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت در اختیار شما قرار دهیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

ابلاغ خبر اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

در تاریخ 28 اسفند سال 1401 وزارت امور اقتصادی و دارایی در مجلس با استناد به اصل 138 قانون اساسی اختصاص سهام عدالت به جاماندگان ثبت نام دوره اول را تصویب کرد. معاون اول رئیس جمهور محمد مخبر اعلام کرد افراد مشمول دریافت سهام عدالت می‌توانند برای ثبت نام سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ثبت نام کنند و این مصوبه را امضا کرد.

ارزش سهام عدالت برای جاماندگان چقدر است؟

یکی از سوالات متدوال سهام عدالت جاماندگان درباره ارزش آن است. بهتر است بدانید ارزش سهام عدالت برای هر فرد معادل حداکثر یک میلیون ریال است. سهام عدالت شامل 2 درصد از سهام بانک ملت، 3 درصد از سهام بانک تجارت و 7/2 از سهام بانک صادرات است که سازمان خصوصی‌سازی با اجازه هیئت وزیران آن را به مشمولان سهام عدالت واگذار می‌کند.

چه کسانی شرایط ثبت نام جاماندگان سهام عدالت را دارند؟

رونق بازار بورس اقشار ضعیف و کم درآمد را به فکر ثبت نام سهام مجدد سهام عدالت انداخته است. مشمولین ثبت نام در طرح جاماندگان سهام عدالت افراد زیر هستند.

  • کسانی که جزو 6 دهک کم درآمد و ضعیف جامعه محسوب می‌شوند و دولت موظف است از نیازهای معیشتی آن‌ها حمایت کند.
  • افرادی که در دوره اول ثبت نام سهام عدالت به دلیل بی‌اطلاعی از نحوه ثبت نام یا مشکلات و اختلالات زیرساخت‌های سیستمی موفق به ثبت نام در طرح سهام عدالت نشده‌اند و در حال حاضر سود این سهام را دریافت نمی‌کنند.
  • کسانی که بعد از اجرایی شدن ثبت نام سهام عدالت به عضویت کمیته مستضعفین، کمیته امداد یا سایر نهادهای حمایتی درآمده‌اند یا عضو خانواده‌های مشمول دریافت سهام عدالت شده‌اند. به طور مثال فرزندانی که بعد از طرح اولیه ثبت نام سهام عدالت به دنیا آمده‌اند جزو این گروه هستند.

کسانی که عضو یکی از این سه گروه باشند، جزو افراد جامانده از ثبت نام سهام عدالت محسوب می‌شوند و می‌توانند با ارسال مدارک مورد نیاز در طرح جاماندگان ثبت نام کنند.

مشمولین و جاماندگان سهام عدالت باید به کجا مراجعه کنند؟

اگر شما هم دنبال ثبت نام جاماندگان سهام عدالت هستید، باید بدانید با اینکه این طرح در مجلس تصویب شده است، اما جزئیاتی از زمان ثبت نام در دسترس نیست. با این حال پیشبینی می‌شود نام نویسی جاماندگان کاملا مطابق روال دوره اول سهام عدالت باشد. یعنی واجدین شرایط ثبت نام در دوره دوم سهام عدالت، با مدارک مورد نیاز به یکی از دو سایت sahamedalat.ir یا  samanese.ir  مراجعه نمایند. به عبارت دیگر امکان ثبت نام حضوری وجود ندارد و همه جاماندگان باید به صورت آنلاین مراحل ثبت نام را کامل کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد افراد جامانده از ثبت نام سهام عدالت حدود 3 میلیون و 337 هزار و 700 نفر است که به طور تقریبی 2 میلیون و 25 هزار نفر آن‌ها تحت پوشش سازمان بهزیستی و بقیه تحت پوشش کمیته امداد هستند.

ثبت نام جاماندگان سهام عدالت از چه زمانی شروع می‌شود؟

کسانی که قصد ثبت نام در طرح جاماندگان سهام عدالت دارند، ممکن است دغدغه اعلام زمان ثبت نام را داشته باشند و بخواهند بدانند تاریخ دقیق شروع ثبت نام چه زمانی است. واقعیت این است که زمان دقیق ثبت نام جاماندگان سهام عدالت مشخص نشده است، اما با توجه به اینکه وزارت کار موظف بود تا پایان بهمن سال گذشته لیست جاماندگان را اعلام کند، احتمال می‌رود تا پایان امسال ثبت نام شروع شود.

مدارک لازم برای ثبت نام سهام عدالت برای جاماندگان

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام سهام عدالت در سال 1402 شامل موارد زیر است.

  • مدارک هویتی ثبت نام کننده مانند شناسنامه و کارت ملی
  • حساب بانکی یا کارت بانکی که شماره شبا داشته باشد.
  • شماره تلفن همراه که به نام فرد متقاضی باشد.
  • کد بورسی فرد تقاضی ثبت نام در طرح ثبت نام سهام عدالت جاماندگان

بهتر است بدانید متقاضیان پیش از شروع ثبت نام باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و کد بورسی دریافت کنند. زیرا در صورت نداشتن کد بورسی، در زمان واریز سود سهام عدالت به مشکل برمی‌خورند. البته این مدارک در دوره اولیه ثبت نام سهام عدالت مورد نیاز بوده است؛ در صورتی که در طرح جدید ثبت نام مدارک دیگری هم مورد نیاز باشد، اطلاع رسانی می‌شود.

دولت نهم با عرضه سهام عدالت بخشی از سهام شرکت‌های دولتی را در اختیار اقشار ضعیف و کم درآمد قرارداده است. در این مطلب سعی کردیم اطلاعاتی درباره نحوه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx