پنج تفاوت اصلی حسابداری و حسابرسی

پنج تفاوت اصلی حسابداری و حسابرسی

فهرست مطالب

فهرست

کسب و کارها اغلب کارشناسان مالی ماهر را برای کمک به محاسبه مالیات، تهیه اظهارنامه مالیاتی و ارزیابی گزارش‌های مالی برای بررسی صحت آن‌ها استخدام می‌کنند. چه یک شرکت برای حصول اطمینان از رعایت مقررات به کمک نیاز داشته باشد چه برای شناسایی مغایرت‌ها در گزارش هزینه‌های شرکت، مشاغل حسابداری و حسابرسی می‌توانند با جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و تأیید سوابق مالی به شرکت کمک کنند. اگرچه وظایف حسابداران و حسابرسان در برخی وظایف مشترک است اما نقش آن‌ها آن جایی متمایز می‌شود که یک حسابدار تمام معاملات تجاری را ثبت و پیگیری می‌کند در حالی که یک حسابرس آن‌ها را برای تایید صحت بررسی می‌کند.

در این گزارش، پنج تفاوت اصلی بین حسابداری و حسابرسی را بررسی خواهیم کرد.

حسابداری

حسابدار یک انتخاب شغلی رایج برای کسانی است که دارای ذهنیت تحلیلی و تمایل کار با یک کسب‌و‌کار یا کار با داده‌های مالی شخصی هستند. یک حسابدار در درجه اول تجزیه و تحلیل عمیق و گزارش دقیق در مورد سوابق مالی را ارائه می‌دهد. حسابدار اغلب به عنوان یک نقش پشتیبانی برای مدیر ارشد مالی یا بخش مالی یک شرکت به حساب می‌آید. حسابداران همچنین مستقیما با افراد کار می‌کنند تا سوابق مالی را برای تشکیل پرونده مالیاتی برای آن افراد یا مشاغل آن‌ها بررسی کنند. فردی که به عنوان حسابدار آموزش دیده است، این فرصت را دارد که در یک شرکت کوچک، متوسط یا بزرگ در بخش دولتی یا خصوصی یا به عنوان یک فرد مستقل در شرکت خود کار کند. همچنین می‌تواند به عنوان مشاور یا پیمانکار شرکت‌ها یا سازمان‌های خصوصی مشغول به کار شود.

حسابداران به جزئیات خاص و دقیق، عملیات روزانه، دقت مالی و مالیات علاقه‌مند هستند. به عنوان مثال، یک حسابدار واقعیت فعلی یک شرکت یا امور مالی یک فرد را توصیف می‌کند.

حسابرسی

حسابرسان پشت سر حسابداران وارد می شوند و کار آن.ها را تایید می‌کنند. آن‌ها صورت‌های مالی تهیه شده توسط حسابداران را بررسی می‌کنند. هدف از این کار اطمینان حاصل پیدا کردن از این است که صورت‌های مالی، وضعیت مالی شرکت را به طور دقیق نشان می‌دهند.  مانند حسابدار، حسابرس می‌تواند به صورت داخلی برای یک شرکت خاص یا برای شخص ثالث مانند یک شرکت حسابداری عمومی کار کند. علاوه بر این، بسیاری از حسابرسان توسط نهادهای دولتی و نظارتی، به ویژه ادارات مربوط به مالیات استخدام می‌شوند.

compress actuality teaser 1606838413 | هلومگ | پنج تفاوت اصلی حسابداری و حسابرسی

تفاوت‌های اصلی حسابداری و حسابرسی

تفاوت کلی

حسابداری و حسابرسی معمولا افرادی با استعدادهای یکسان را می‌طلبد و در بیشترِ موارد به مجموعه مهارت‌های مشابهی نیاز دارند. با این حال بین حسابداری و حسابرسی تفاوت‌های ظریفی وجود دارد. حسابداری نیاز به فردی دارد که بیشتر جزئیات‌گرا و متمرکز باشد. اشتباهات کوچک می‌تواند میلیون‌ها هزینه به شرکت وارد کنند. به ویژه شرکت‌های بزرگی که با مبالغ هنگفتی سر و کار دارند. به عنوان یک حسابدار وقتی یک حسابرس پشت سر آن‌ها وارد می‌شود و اشتباهات را کشف می‌کند، ایراد چندانی به آن‌ها وارد نمی‌شود.   حسابرسان باید توجه به جزئیات را اولویت کار خود بگذارند. آن‌ها همچنین به مهارت‌های تحقیقی قوی نیاز دارند.  علاوه بر کشف اشتباهات، از یک حسابرس خوب خواسته می‌شود تا دزدی، تقلب و تحریف‌های عمدی را کشف کند. شرکت‌هایی که مرتکب چنین شیادی‌ای می‌شوند، عموما در پنهان کردن آن‌ها مهارت دارند. به همین دلیل است که مهارت‌های کارآگاهی برای یک حسابرس بسیار ارزشمند است.

تحصیلات

برای گرفتن یک جایگاه شغلی خوب در حسابداری و حسابرسی و موفقیت در آن به پایان رساندن دوره‌ی کارشناسی در دانشگاه ضروری است. هر چند ممکن است افرادی را در این مشاغل ببینید که از حداقل‌های دانشگاهی برخوردار نیستند اما باید در ذهن داشت که این افراد استثنا هستند نه قاعده. پس نمی‌توان برای داشتنِ شغلی مناسب و در سطحی بالا در حسابداری و حسابرسی از آن‌ها الگو گرفت.

مهارت‌ها

افرادی که در حسابداری و حسابرسی کار می‌کنند باید با اعداد رابطه خوبی داشته باشند. این بدان معنا نیست که دانستن حساب چند متغیره و دانش بالای محاسبتی ضروری است. امروزه ماشین‌حساب‌ها و کاربرگ‌ها بیشتر کارهای سنگین را در مورد محاسبات ریاضی انجام می‌دهند. با این حال متخصصان در هر دو شغل حسابداری و حسابرسی باید در تجزیه و تحلیل اعداد سریع باشند و با اعتماد به نفس عمل کنند. کسانی که هنگام کار با اعداد به راحتی گیج می‌شوند و دائما اشتباه می‌کنند ممکن است در این دو کار شکست‌خورده و سرخورده شوند.

دنیای حسابداری مدت‌هاست که به بهشتی برای افرادی تبدیل شده است که سر و کله زدن با اعداد را به ارتباط با مردم ترجیح می‌دهند. هر چند این کلیشه قدیمی و نادرست است. با توجه به مشاغل گوناگون در زمینه حسابداری، شغل‌های مختلفی مانند مشاوره مدیریت وجود دارد که به افراد پویا و برون‌گرا نیاز دارد که بتوانند با کارمندان ارتباط برقرار کنند و ارائه‌هایی مطمئن به هیئت مدیره ارائه دهند.  علاوه بر این، حسابداران و حسابرسان اغلب به صورت گروهی کار می‌کنند تا وظایفی مانند تهیه و بررسی صورت‌های مالی را انجام دهند.

حقوق

دامنه دستمزد مشاغل در حسابداری و حسابرسی گسترده است. حقوق یک فرد به عوامل مختلفی مانند تحصیلات، منطقه جغرافیایی و بزرگی کارِ کارفرما بستگی دارد. شغلی در یک شرکت دولتی کوچک یا شغلی مانند حسابدار صنعتی ممکن است در محدوده متوسط، حقوق دریافت کنند. حتی ممکن است از حقوقی کمتر یا بیشتر از حد متوسط برخوردار باشند.

چشم‌انداز شغلی

رشد شغلی در زمینه حسابداری و حسابرسی ارتباط نزدیکی با سلامت اقتصادی یک جامعه دارد. رشد اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار می‌تواند ارقام مشاغل حسابداری را به سمت بالا سوق دهد در حالی که یک رکود عمیق یا دوره طولانی رکود اقتصادی ممکن است تقاضا برای حسابداری و حسابرسی را در سال‌های آینده کاهش دهد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx