چگونه پول خود را سرمایه گذاری کنیم؟

چگونه پول خود را سرمایه گذاری کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

از دغدغه‌های مهمِ بسیاری از افراد در جوامع امروزی، آشنایی با بهترین روش در سرمایه گذاری مالی است. برخی از افراد بدون شناخت مسیر‌های درست سرمایه گذاری، ممکن است با شکست مالی روبرو شوند. بدون شک، با توجه به روند بازار اقتصادی، نگهداری و به‌نوعی پس‌انداز پول و منابع مالی بدون به کار بردن شیوه‌های مناسب سرمایه گذاری،می‌تواند ضررهای مالی را در دراز‌مدت در پی داشته باشد.

مفهوم سرمایه گذاری

در تعریف کلی مفهوم سرمایه گذاری، می‌توان اینگونه بیان کرد: سرمایه گذاری یعنی وارد کردن پول و سرمایه نقدی به یک بازار معین برای خرید محصول یا محصولاتی از آن بوده که در نهایت با داد‌و‌‌ستد این محصولات، سرمایه اولیه با سود همراه خواهد بود. در نظر داشته باشید، مفهوم سرمایه گذاری تنها به این تعریف کلی خلاصه نمی‌شود.به‌طور‌کلی، اصل‌های متعددی در رابطه با این مفهوم دخیل خواهد بود.

یکی از فاکتورهای مهم در به کار گیری سرمایه، توجه به اصلِ نرخ رشد سرمایه است؛ به عنوان مثال، فردی با سرمایه گذاری در خرید یک کالایی و فروش آن بعد از دو سال به سود ۲۰ درصدی از سرمایه اولیه خود رسیده است. با در نظر گیری این که سود حاصل، از بهره سرمایه گذاری در بانک نیز کمتر بوده، درواقع آن فرد در سرمایه گذاری خود با شکست مواجه شده است؛ گرچه نقدینگی سود با ارزش کمی نیز وجود دارد.

 

1640789789649invest3 | هلومگ | چگونه پول خود را سرمایه گذاری کنیم؟

 

روش‌های سرمایه گذاری پول با سوددهی بالا

اولین گام در مسیر سرمایه گذاری، آشنایی با روش‌های سرمایه گذاری با سوددهی بالا است. در نظر داشته باشید، هر یک از این روش‌ها با اینکه می‌توانند سوددهی بالایی را بر شخص سرمایه‌گذار به ارمغان آورند؛ اما طبیعتاً ریسک‌های احتمالی در این روش‌ها را نیز باید در نظر گرفت که نمی توان از آن‌ها به راحتی گذر کرد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین بازار‌های سرمایه گذاری در ایران می پردازیم:

بازار بورس

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای بازدهی سرمایه، بازار بورس است. در این بازار اغلب سهام شرکت‌های معتبر و بزرگ کشور داد‌و‌ستد شده که قیمت آن‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا برآورد می‌شود. در نوع خود، سرمایه گذاری در بازار بورس، می‌تواند مزایایی داشته باشد:

  • ورود به بازار بورس با سرمایه اندک
  • خرید و فروش سهام به صورت اینترنتی، بدون مشکلات رفت‌و‌آمد در دیگر بازارها
  • بازدهی بالا در مقایسه با دیگر بازار‌ها (بازدهی در کمتر از یک سال)
  • سرعت عمل بالا در تبادلات مالی
  • رونق اقتصادی کشور (رونق کارخانه و شرکت‌های سهام دار که در ارتقا اقتصادی کشور دخیل هستند)

بازار طلا و سکه

یکی از مرسوم‌ترین روش‌های به کارگیری سرمایه، خرید و فروش طلا و سکه است. طلا از جمله فلزات گران‌بها است که در طول تاریخ همواره با افزایش بها روبرو بوده است. قیمت طلا در ایران با قیمت جهانی این فلز برآورد می‌شود. در نظر داشته باشید، قیمت سکه در بازار ایران از نوسانات بالاتری برخوردار بوده و در‌نتیجه گزینه مناسب‌تری برای سرمایه گذاری نسبت به بازار طلا است. از مزایای سرمایه گذاری پول در بازار سکه و طلا به شرح زیر است:

  • نیاز به نقدینگی و منابع مالی متوسط
  • اطمینان از سوددهی بالا
  • در بازه زمانی طولانی مدت، احتمال سوددهی بالا است
  • درصد نقدشوندگی زیاد در بازار‌های فروش
  • ارزش مالی بالا‌تر از میزان تورم
  • بازدهی بالا در بازار سکه

بازار خودرو

بازار خودرو را می‌توان یکی دیگر از بازار‌های مهم برای سرمایه گذاری پول معرفی کرد. قیمت خودرو در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته که این روند همچنان ادامه دارد. بدون شک، می‌توان این بازار را پرسود‌ترین بازار دانست؛ اگر از سرمایه نسبتاً بالایی برخوردار هستید، بازار خودرو می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای ورود سرمایه به آن باشد. دقت داشته باشید، درصد نقد شوندگی ضعیف تا متوسط، نیاز به سرمایه بالا، استهلاک خودرو در طول زمان از معایب بازار خودرو است. از مزیت‌های به کار گرفتن سرمایه در بازار خودرو:

  • سوددهی در کوتاه مدت (با توجه به شرایط اقتصادی چند سال اخیر کشور)
  • عدم نیاز به مهارت کافی برای سرمایه گذاری پول در این بازار

بازار مِلک

بازار ملک و مسکن بنا به دلایل مختلف از مهم‌ترین بازارهای سرمایه گذاری در کشور است. بسیاری از سرمایه‌داران بزرگ‌، این نوع بازار را برترین و به نوعی جذاب‌ترین بازار در به کار بستن سرمایه‌شان می‌دانند. روند رو به رشد قیمت مسکن از جمله دلایل ویژه است که ذهن سرمایه‌داران را روی این نوع سرمایه گذاری قفل کرده است‌. بازدهی صد‌در‌صدی در طولانی‌مدت، عدم ریسک در کاهش و یا حتی از بین رفتن سرمایه از دیگ عواملی است که می‌توان این بازار را پرسود تلقی کرد. از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بازار ملک و مسکن:

  • سوددهی قطعی در بازه زمانی طولانی‌مدت
  • روند افزایشی قیمت‌ها حتی بالاتر از تورم سالیانه
  • عدم نیاز به تجربه و تخصص کافی

 

سرمایه گذاری همواره یکی از روش‌های موثر برای حفظ ارزش سرمایه و حتی سوددهی و ایجاد ارزش افزوده برای آن است. با آگاهی از شیوه‌های صحیح سرمایه گذاری و اثر تورم و گرانی بر هریک از این روش‌ها، می‌توانید بهترین نوع شیوه را انتخاب کرده و از ریسک‌های احتمالی در از دست دادن سرمایه در ‌امان باشید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx