بررسی تاثیرگذارترین کتاب‌های مدیریتی برای رشد سازمانی

بررسی تاثیرگذارترین کتاب‌های مدیریتی برای رشد سازمانی

فهرست مطالب

فهرست

هرجا که گزینه‌های روی میز زیاد شود، انتخاب سخت خواهد شد. این موضوع درمورد انتخاب کتاب مدیریتی مناسب برای رشد سازمانی نیز صادق است. به همین دلیل چنین انتخابی همیشه سخت و چالش‌برانگیز خواهد بود. در این یادداشت چندمورد از بهترین و تاثیرگذارترین کتاب‌های مدیریتی به همراه خلاصه‌ای از نکات کلیدی آن‌ها آورده شده است تا به شما کمک کند از این چندراهی سخت به سلامت عبور کنید.

تعدادی از بهترین کتاب‌های مدیریتی و رشد سازمانی

اگرچه تعداد کتاب‎های تاثیرگذار مدیریتی تنها محدود به این لیست نخواهد شد، اما با مطالعۀ این کتاب‌ها و توجه به ارجاعات آن می‌توانید کتا‌ب‌های مدیریتی و سازمانی خوب دیگر را نیز شناسایی کنید.

1. از خوب به عالی | جیم کالینز

این یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینۀ تجارت است که نویسنده در آن به بررسی تفاوت بین شرکت‌های خوب و عالی پرداخته است. این کتاب یک دستورالعمل برای کمک به سازمان‌ها در جهت رسیدن به سطوح عالی ارائه می‌دهد.

داشتن یک چشم‌انداز واضح، ایجاد یک فرهنگ نظم، تمرکز بر نتایج بلند مدت، ایجاد نوآوری مداوم، بهره‌گیری از افرادی که با ارزش‌ها و اهداف سازمان همسو هستند و در نهایت داشتن انضباط برای ماندن در مسیر از جمله ویژگی‌هایی هستند که کالینز آن‌ها را درمورد شرکت‌های عالی برشمرده است.

2. ساختن برای ماندن | جیم کالینز و جری پوراس

این کتاب دنباله‌ای از کتاب پرفروش از خوب به عالی است. در کتاب ساختن برای ماندن: اصول پیروزی در عصر بی‌رحمانۀ تغییرات، نویسنده به بررسی عواملی می‌پردازد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا پس از رسیدن به موفقیت، در طول زمان نیز موفق بمانند.

داشتن یک چشم‌انداز بلندمدت، داشتن رهبری درست، ایجاد یک فرهنگ اصلی قوی، ساختن یک موتور ارزشی پایدار، داشتن انضباط برای ماندن در مسیر و در نهایت داشتن شانس از جمله مواردی هستند که برای سرپا ماندن سازمان‌های موفق، در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است.

3. با چرا شروع کنید | سایمون سینک

سایمون سینک در این کتاب به قدرت و اهمیت داشتن یک هدف واضح و اشتراکی برای موفقیت سازمان می‌پردازد. سینک با معرفی مفهومی به نام دایره طلایی، توضیح می‌دهد که رهبران چگونه می‌توانند با طرح سوال، ترسیم مسیر رسیدن به پاسخ و در نهایت تولید محصول یا خدمت برای رفع آن نیاز الهام‌بخش باشند.

با چرا شروع کنید یک کتاب ارزشمند برای هر رهبری است که به دنبال الهام بخشیدن به دیگران و ایجاد یک تغییر مثبت در دنیا است.

4. کد فکری | دنیل کویل

کویل در این کتاب به کمک ترکیب تحقیقات علمی با داستان‌های واقعی، سه کلید برای ایجاد یک فرهنگ قوی را معرفی می‌کند: ایمنی روانی، اشتراک‌گذاری هدف و ساختن هنجارها.

کویل در کتاب خود مثال‌هایی از سازمان‌هایی ارائه می‌دهد که در ایجاد این سه عنصر کلیدی موفق بوده‌اند و در هر یک از آن‌ها فرهنگ قوی به سازمان کمک کرده است تا به سطوح بالایی از موفقیت برسد.

این کتاب مورد تحسین منتقدان و رهبران تجاری قرار گرفته است و مجله تایم و مجله وال استریت ژورنال آن را ه عنوان یک راهنمای ضروری برای ایجاد یک محل کار بهتر معرفی کرده‍اند.

5. مدیران بزرگ به دنیا نمی آیند، ساخته می شوند | جولی ژو

جولی ژو با استفاده از تجربیات خود در فیسبوک، هفت اصل کلیدی را برای توسعه مهارت‌های رهبری معرفی می‌کند و ادعا می‌کند که رعایت این هفت مورد می‌تواند به مدیران در هر سطحی کمک کند تا به رهبران خود کمک کنند به فرد موثرتری تبدیل شود و سازمان خود را ارتقا دهد.

این هفت مورد عبارت اند از تبدیل بازخورد به عادت، ایجاد روابط موثر، کمک به دیگران برای توسعه مهارت‌ها، گرفتن تصمیمات شجاعانه، کنار آمدن با ابهام، مراقبت از سلامت جسمی و روحی و تلاش برای تبدیل شدن به یک الگوی خود.

این کتاب از سوی مجلات فوربس و فورچن به عنوان یک کتاب عالی برای ارتقای سازمانی معرفی شده است.

6. اصل گرایی | گرگ مک کیون

در این اثر مک کیون با استدلال به ما نشان می‌دهد که ما در دنیایی پر از حواس‌پرتی زندگی می‌کنیم و اغلب وقت و انرژی خود را صرف انجام کارهایی می‌کنیم که واقعا مهم نیستند. این موضوع می‌تواند باعث اضطراب، افسردگی و فرسودگی شغلی شود.

مک کیون برای این که بتوانیم بر روی آنچه واقعا مهم است تمرکز کنیم، یک راهکار به نام اصل‌گرایی ارائه می‌دهد. اصل گرایی درمورد تمرکز آگاهانه بر روی تعداد کمی از چیزهاست که واقعا مهم است. او به خواننده کمک می‌کند تا بتواند از طریق حذف چیزهایی که مهم نیستند یا اهمیت کمتری دارند، بتواند از شر هر آنچه او را از زندگی مطلوبش دور نگه می‌دارد خلاص کند.

بدیهی است که ترجیح بر این است که هر یک از این کتاب‌ها در زبان اصلی خود خوانده شود. اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید ترجمۀ آن‌ها را مطالعه کنید بهتر است با صرف اندکی زمان برای یافتن بهترین ترجمه، متن را با کمترین میزان دستکاری و تغییر مطالعه کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx