مصاحبه کاری موفق

5نکته مهم در مصاحبه کاری موفق

مصاحبه کاری موفق

5نکته مهم در مصاحبه کاری موفق

فهرست مطالب

فهرست

یکی از موقعیت‌های چالش برانگیز در زندگی هر فردی می‌تواند مصاحبه‌های شغلی و یا قرار‌های کاری باشد زیرا آینده شغلی و مسیر موفقیت شما را تحت شعاع قرار ‌می‌دهد. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در رابطه با اصول صحیح مصاحبه می‌تواند شما را در داشتن یک مصاحبه کاری موفق یاری دهد. در این مقاله تعدادی از نکات مهم و تاثیر‌گذار را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

  1. سر وقت تعیین شده حضور داشته باشید

به موقع رسیدن در محل مصاحبه بیان‌گر این است که شما فردی وقت شناس هستید.طبیعتا فردی که با شما مصاحبه می‌کند در حال گذراندن ساعات کاری خود است و شما با به موقع رسیدن در جلسه مصاحبه نشان می‌دهید برای مصاحبه‌گر و آن مجموعه ارزش قائل‌اید و می‌توانید فردی تاثیر‌گذار باشید. همچنین دیر رسیدن شما  ممکن است ذهن مصاحبه کننده را به این سمت ببرد که شما فردی بی انضباط و غیرقابل اعتماد هستید و تمایل چندانی برای استخدام ندارید؛ چرا که آن‌ها برای شما وقت گذاشته‌اند تا فرصتی برای  ارائه خود داشته باشید. تأخیرتان شما را در نظر دیگران فردی خودخواه و بی نظم به‌نظر می‌رساند.

  1. به ظاهر خود اهمیت بدهید

نحوه پوشش و لباس شما در بدو ورود بسیار تاثیر‌گذار است و در ذهن مخاطب می‌ماند. سعی کنید آراسته و مرتب باشید. به تمیزی کفش و عطر خود دقت کنید. ممکن است شرایط و ضوابط پوشش در هر مجموعه با توجه با قوانین و ضوابط، مختلف باشد اما ترجیحا از لباس رسمی و ساعت استفاده کنید. قبل از مصاحبه دوش بگیرید تا با طراوات و سرحال به‌نظر بیایید. پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی توصیه نمی‌شود بهتر است لباس‌های خود را از میان رنگ‌های خنثی انتخاب کنید.

  1. تماس چشمی برقرار کنید

زبان بدن شما گویای همه چیز است.نکات کوچک اما مهمی در نوع رفتار و زبان بدن شما وجود دارد که ‌می‌تواند تاثیرات مهمی در روند مصاحبه داشته باشد. ضمن مصاحبه به چشم‌های مصاحبه کننده‌ نگاه کنید این کار باعث ایجاد حس اطمنیان در مخاطب می‌شود و دقت و توجه شما را به صحبت‌های مخاطب نشان می‎دهد. اگر مصاحبه کننده بیشتر از یک نفر بود، تماس چشمی ملایم و تصادفی با سایر مصاحبه کنندگان داشته باشید اما با شخصی که از شما سوال پرسیده است ارتباط چشمی مستمر برقرار کنید.

دزدیدن نگاه خود از مصاحبه کنندگان و یا نگاه مدام به اطراف نشان‌گر عدم اطمنیان خود از حضور در جلسه مصاحبه است.همچنین نگاه کردن مدام به ساعت و یا تلفن همراه جنبه مثبتی ندارد و بی‌علاقگی نسبت به حضور در جلسه را نشان می‌دهد.

مصاحبه کاری موفق
مصاحبه کاری موفق

  1. وضعیت و حالت بدن شما

نوع و حالت نشستن شما در حین مصاحبه حائز اهمیت است. در ابتدا منتظر بمانید تا از شما دعوت به نشستن کنند سپس در جایگاه تعیین شده بنشینید. این کار نشانه احترام شما به مخاطب و میزبان جلسه است. صاف و کشیده بنشینید و قوز نکنید. پای خود را روی پای دیگر نیاندازید. سعی کنید محکم و موقر  بنشینید و بیش‌ از اندازه در صندلی خود فرو نروید. پس از  شروع جلسه، ضمن صحبت‌های فرد مصاحبه کننده برای نشان دادن توجه بیشتر به مخاطب می‎‌توانید کمی به سمت جلو خم شوید.

  1. کنترل حالت دست‌ها

دست‌ها و حرکتشان از اهمیت زیادی برخوردار‎‌‌‌اند و در زبان بدن شما نقش بسزایی ایفا می‌کنند. بنابراین به مرور برخی از باید و نباید‌ها در حالت دستانتان می‌پردازیم.

هرگز دست به سینه ننشینید، این کار حالت تدافعی و حق‌ به جانب را در ذهن مخاطب تداعی می‌‌کند. همچنین دستانتان را زیاد تکان ندهید،زیرا نشانه حواس پرتی و عدم تمرکز شماست و ممکن است موجب حواس ‌پرتی مخاطب هم بشود. دست‌های خود را داخل جیبتان نگذارید چون بیان‌گر ترس و مخفی کاری است و شما را فردی خجالتی نشان می‌هد که سعی در پنهان کردن چیزی دارد. نشان دادن کف دست‌ها در حین مکالمه صداقت گفتار شما را تایید می‌کند. با قرار دادن نوک انگشتان به شکل مناره می‌توانید اعتماد به‌نفس و تسلط خود را نشان دهید.

هرگز با انگشت به میز ضربه نزنید یا خودکار را مدام تکان ندهید. این کار نشانه اضطراب و بی‌قراری شماست و شما را فردی عجول نشان می‌دهد که تاثیر منفی در روند مصاحبه شما خواهد داشت. به خاطر داشته باشید اگر نیازی به دست دادن با مصاحبه کننده بود، کمی دست او را بفشارید و لبخند بزنید.

جمع‌بندی

هر یک از موارد گفته شده طی تحقیقات و تجربه‌های کسب شده از مصاحبه‌های موفق گردآوری و در اختیار شما قرار داده شده است. اما بهترین و مهم‌ترین کاری که قبل از مصاحبه خود باید انجام بدهید، جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق درباره آن مجموعه است. با جمع‌آوری اطلاعات کافی از مجموعه‌ای که قصد مصاحبه در آنجا را دارید می‌توانید بهتر آماده شوید و شرایط حضور خود را تا حدی پیش‌بینی کنید.

برای مثال آگاهی از نحوه پوشش کارکنان، سیاست‌های کاری، اخبار و برنامه‌ها و… می‌تواند در آماده سازی شما بسیار مفید باشد. نکته دیگر که باید بخاطر داشته باشید جانمایی وسایل همراه است. هرگز هنگام مصاحبه کیف خود را روی میز نگذارید. همچنین تلفن همراه خود را در حالت سایلنت و یا خاموش در کیف خود قرار دهید.

نتیجه‌گیری

با رعایت نکات گفته شده و با حفظ آرامش و خونسردی می‌توانید یک مصاحبه موفق داشته باشید. ضمن مصاحبه فقط شنونده نباشید و شما هم صحبت کنید اما پر‌حرفی نکنید. سعی کنید بدون پرداختن به حواشی به سوالات پرسیده شده، پاسخ بدهید و هر سوالی که در رابطه با آن شغل و محیط‌کاری داشته‌اید، بپرسید. روز قبل از مصاحبه رزومه خود را مجدد مطالعه کنید و تسلط کافی برای ارائه آن داشته باشید. رزومه شما همواره باید به‌روز باشد. در انتهای مصاحبه حتما از مصاحبه‌کننده تشکر کنید و با لبخند خارج شوید.

امیداواریم که این مقاله مفید بوده و شما را در داشتن یک مصاحبه موفق یاری دهد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx