چطور پرورش حلزون را به یک کسب‌و‌کار تبدیل کنیم؟

چطور پرورش حلزون را به یک کسب‌و‌کار تبدیل کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

پرورش حلزون یکی از پرسود‌ترین مشاغل کشاورزی محسوب می‌شود که از مزایا و کاربردهای متنوعی برخوردار است. اما، علیرغم سودآوری این کسب‌و‌کار،  کمتر به آن توجه شده است. نگهداری از حلزون یک تجارت پرسود است که با سرمایه نسبتا کمی قابل راه‌اندازی است. بعد از خواندن این مقاله شما دانش کافی در مورد نحوه راه‌اندازی کسب‌و‌کار نگهداری از حلزون را به دست خواهید آورد.

پرورش حلزون چه کاربردی دارد؟

حلزون‌ها تقریبا تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن ما را دارند و می‌توانند به‌عنوان یک غذای سالم مورد استفاده قرار بگیرند. گوشت حلزون چربی کمی دارد و سطح کلسترول آن بسیار پایین است. بنابراین، پادزهر مناسبی برای بیماری‌های قلبی و عروقی مانند فشار خون بالا به شمار می‌رود.

جدا از مزه فوق العاده و فواید سلامتی حلزون‌ها، بسیاری از مردم دوست دارند از آن‌ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنند. پوست حلزون آسیاب شده می‌تواند به‌عنوان جایگزین پودر استخوان در خوراک طیور استفاده شود. همچنین، از محصولات جانبی حلزون برای تولید لوازم آرایشی و دارویی استفاده می‌شود. برخی افراد نیز صدف حلزون را برای ساخت اشیاء زینتی مورد استفاده قرار می‌دهند.

معایب پرورش حلزون چیست؟

با وجود مزایای بیشماری که از آن‌ها نام بردیم، متاسفانه حلزون‌ها معایبی هم دارند. مثلا حلزون‌هایی که بعضی افراد به عنوان غذا پرورش می‌دهند، برای محصولات کشاورزی آفت هستند و به آن‌ها خسارت وارد می‌کنند.

5 گام جالب برای موفقیت در کسب‌و‌کار پرورش حلزون

قبل راه‌اندازی مزرعه پرورش حلزون باید دانش کافی را در این زمینه بدست آورید. در ادامه 5 گام مهم برای راه‌اندازی این کسب‌و‌کار پر درآمد را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

1.      محل مناسب برای راه‌اندازی مزرعه حلزون

برای شروع سرمایه‌گذاری در پرورش حلزون شما نیاز به فضا دارید. بسته به مقیاس مورد نیاز این فضا می‌تواند شامل حیاط خلوت، داخل خانه یا سایر فضاهای باز باشد. خاک بخش عمده‌ای از زیستگاه حلزون است. بنابراین، خاک یکی از فاکتورهای مهم است که در انتخاب محل نگهداری‌ حلزون باید در نظر گرفته شود. بهترین خاک برای پرورش حلزون باید دارای شرایط زیر باشد:

  • خاک باید هوموس یا لومی باشد.
  • همچنین باید سرشار از مواد عالی بوده و برای رشد سبزیجات مناسب باشد.
  • خاک مناسب باید عاری از مواد اسیدی باشد.
  • در‌صورتی‌که خاک خیلی مرطوب باشد می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌های مضر شود.

2.      عوامل اقلیمی موثر بر پرورش حلزون را بشناسید

باد سرعت از دست دادن رطوبت در حلزون را افزایش می‌دهد و منجر به خشک شدن این حیوان می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از خشک شدن حلزون‌ها، باید در مکان‌هایی قرار گیرند که از باد محافظت شود. همچنین لازم است که دما و رطوبت خانه حلزون‌ها معتدل باشد.

برای نگهداری از حلزون‌ها  لازم است که یک خانه بسازید. در ساخت این خانه باید مواردی مانند سن حلزون، آب‌و‌هوا و عوامل طبیعی مانند سیل را در نظر بگیرید. ابعاد خانه حلزون‌ها بستگی به نوع و تعداد حلزونی دارد که قصد پرورش آن‌ها را دارید. اما، به طور کلی این مکان باید جادار باشد و به خوبی در مقابل حشرات محافظت شود.

بهترین زمان پرورش حلزون ماه‌های مرطوب سال است

3.      تعیین بهترین زمان برای برداشت حلزون

بهترین زمان پرورش حلزون ماه‌های مرطوب سال است؛ زیرا در این زمان حلزون‌ها از جنگل بیرون می‌آیند. به دلیل افزایش عرضه حلزون در فصل بارندگی، قیمت آن در بازار ثابت می‌ماند. با‌این‌حال ممکن است قیمت‌ها در زمان کمبود حلزون افزایش یابند.

بالغ شدن حلزون‌ها در جنگل تا 2 سال طول می‌کشد. اما، اگر حلزون‌ها را در شرایط محیطی مطلوب و با خوراک مناسب پرورش دهید، در مدت 6 تا 8 ماه برای فروش آماده می‌شوند. لبه پوسته حلزون بالغ معمولا ضخیم‌تر و سخت‌تر از سایر قسمت‌های آن است. یادتان باشد هنگام برداشت حلزون‌های خود برای فروش، همه حلزون‌های بالغ را برداشت نکنید. تعدادی از آن‌ها را نگه دارید تا برای پرورش و تکثیر استفاده کنید.

4.      شناخت آفات و بیماری‌های اثر‌گذار بر تولید حلزون

آفاتی که از حلزون‌ها تغذیه می‌کنند عبارتند از: موش، قورباغه، کلاغ و پرندگان اهلی مانند اردک و بوقلمون، مارمولک، مار و هزارپا. بیماری‌های قارچی و باکتریایی تنها بیماری‌های حلزونی هستند که از طریق تماس فیزیکی آن‌ها با یکدیگر پخش می‌شود. بنابراین، لازم است برای جلوگیری از گسترش بیماری در مزرعه حلزون، برخی اقدامات بهداشتی را انجام دهید.

5.      هزینه راه‌اندازی کسب و کار پرورش حلزون را ارزیابی کنید

مهم‌ترین مزیت کسب‌و‌کار نگهداری از حلزون این است که می‌توانید با حداقل سرمایه آن را شروع کنید. برای خرید تجهیزات پرورش حلزون شما به هزینه زیادی نیاز ندارید. تنها چیزی که ممکن است برای شما هزینه‌بر باشد، ساخت خانه حلزون و خوراک مورد نیاز آن است.

پرورش حلزون یک تجارت سود آور و پر درآمد است.

آیا پرورش حلزون سود دارد؟

اگر شما به فکر راه‌اندازی یک مزرعه حلزون باشید، میزان درآمد پرورش حلزون اولین سوالی است که به ذهن شما خطور می‌کند. نگهداری از حلزون مانند یک معدن طلا، جریان ثابتی از درآمد را به زندگی شما سرازیر می‌کند. البته این کسب‌و‌کار تنها در صورتی سود آور است که دانش مناسبی از آن داشته باشید.

پرورش حلزون و بازار فروش آن

بعضی کشورها مانند آمریکا و استرالیا واردات حلزون زنده را ممنوع کرده‌اند. با‌وجود‌این باز هم می‌توانید حلزون‌ها را پرورش داده و به اروپا یا آمریکای شمالی (کانادا) صادر کنید. سایر بازارهای خارجی مهم برای فروش حلزون عبارتند از: سوئیس، آلمان، دانمارک، بلژیک، کانادا، ژاپن، سوئد، اتریش و هلند. البته توجه داشته باشید که قبل از صادر کردن حلزون به کشورهای دیگر، باید مجوز صادرات از کشور را دریافت کنید.

بهترین نژاد برای پرورش حلزون

حلزون آچاتینا بهترین انتخاب برای کسب‌و‌کار نگهداری از حلزون است. این نوع حلزون از نظر تجاری بادوام، قابل‌فروش و سود‌آور است. برخی از گونه‌های این حلزون به دلیل جثه و پوسته‌های رنگارنگ برای جذب گردشگران نگهداری می‌شود.

ما در این مقاله در مورد چگونگی راه‌اندازی کسب‌و‌کار پرورش حلزون صحبت کردیم. همانطور که گفتیم این کسب‌و‌کار بسیار سود‌آور بوده و برای شروع نیاز به سرمایه زیادی ندارد. تنها نکته کلیدی برای راه‌اندازی این کسب‌و‌کار پر‌ درآمد، به‌دست آوردن دانش کافی در مورد نگهداری از حلزون‌ها و تجهیزات مورد نیاز آن است.

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx