اگر کودک بد غذا دارید، این خوراکی‌ها را درست کنید

اگر کودک بد غذا دارید، این خوراکی‌ها را درست کنید

فهرست مطالب

فهرست

گاهی کودکان خردسال در مورد غذاهایی که می‌خورند، سختگیرانه عمل می‌کنند یعنی طعم، شکل، رنگ یا بافت برخی از غذاها را دوست ندارند. همچنین برخی از کودکان ممکن است یک روز چیزی را دوست داشته باشند اما روز دیگر آن را دوست نداشته باشند، از غذاهای جدید امتناع کنند و روز به روز کم و بیش غذا بخورند. در این مقاله قصد داریم علاوه بر راهنمایی رفتاری در مورد کودک بد غذا به معرفی چند خوراکی مناسب این نوع کودکان اشاره کنیم.

بد غذایی کودکان | هلومگ | اگر کودک بد غذا دارید، این خوراکی‌ها را درست کنید

نکات قابل توجه در زمان خوردن خوراکی توسط کودک بد غذا

قبل از اینکه به سراغ ایده‌هایی برای تهیه خوراکی‌های مناسبِ کودکان بد غذا رویم، بهتر است با چند نکات کلیدی در زمان خوردن انواع خوراکی توسط این نوع کودکان آشنا شویم.

  • زمان صرف وعده‌های غذایی را به محیطی شاد و تعاملی تبدیل کنید. سعی کنید نگران ریختن نوشیدنی یا غذا روی زمین نباشید.
  • مقدار کمی غذا در بشقاب کودک خود قرار دهید یا همه غذاها را در وسط میز قرار داده و اجازه دهید کودکتان خودش سرو کند.
  • هرگز کودک خود را مجبور نکنید که یک غذا را امتحان کند.
  • غذاهای سالم را سرگرم کننده کنید، به عنوان مثال، ساندویچ‌ها را به شکل‌های جالب برش دهید، یا اجازه دهید کودکتان در تهیه سالاد یا هم زدن تخم مرغ‌ها به شما کمک کند.
  • تلویزیون را خاموش کنید تا اعضای خانواده تان بتوانند با یکدیگر صحبت کنند و روی لذت بردن از غذا تمرکز کنند.
  • اگر کودک شما در زمان خوردن غذا، سر و صدا می‌کند، سعی کنید آرام باشید. این به کودک شما کمک می‌کند که زمان غذا خوردن را لذت بخش و آرامش بخش بداند.
  • محدودیت زمانی حدود 20 دقیقه برای وعده‌های غذایی تعیین کنید. هر چیزی که بیش از حد طول بکشد سرگرم کننده نیست. اگر کودک شما در این مدت غذا را نخورده است، با او با ملایمت رفتار کرده و بعد از یک ساعت او را برای خوردن غذا ترغیب نمایید.

مواردی که در تهیه خوراک برای کودکان بد غذا باید رعایت کنیم؟

اگر کودک بد غذا دارید باید این را بدانید که کودکان به جذابیت بصری اهمیت زیادی می‌دهند. پس در تهیه انواع غذا و خوراکی مخصوص کودکان، اولیه نکته توجه به دیزاین و ظاهر خوراکی‌ها است. هر چقدر دیزاین خوراکی مورد نظر را بر حسب سلیقه کودکتان، جذاب تر نمایید، احتمال ترغیب شدن آن‌ها به غذا خوردن بالا می‌رود.

طعم و مزه دلخواه و مورد پسند کودک از دیگر نکات ضروری بوده که باید در تهیه خوراک به آن توجه کرد. سعی کنید از ادویه جات، به خصوص ادویه‌جات با مزه غالب و تند کمتر استفاده کنید. به عنوان یک مادر حتما سلیقه‌ی غذایی کودک خود را می‌دانید و سعی کنید در تهیه غذا آن موارد را رعایت کنید. به یاد داشته باشید کودک شما باید تمام انواع ویتامین و ریز مغذی‌ها را دریافت نماید.

خوراکی‌های مناسب کودک بد غذا

  • ساندویچها: انواع ساندویچ از جمله خوراکی‌هایی است که به ندرت پیش می‌آید کودکان آن را دوست نداشته باشند. می‌توانید انواع ساندویچ با مواد اولیه سالم چون ساندویچ مرغ و سبزیجات، ساندویچ گوشت و سبزیجات و حتی ساندویچ تخم مرغ آبپز درست کنید. بهتر است از تان تست استفاده نمایید و دیزاین روی آن‌ها را با سس‌های خانگی فراموش نکنید.

کودک بدغذا | هلومگ | اگر کودک بد غذا دارید، این خوراکی‌ها را درست کنید

  • پورهها: انواع پوره با استفاده از سیب زمینی و دیگر افزودنی‌ها چون فلفل دلمه‌ای، خیار شور، نخود فرنگی، هویج پخته و… تهیه نمایید. پوره‌ها به دلیل خوردن راحت آن‌ها یکی از غذاهای محبوب در بین کودکان است. انواع پوره دلخواه خود را می‌توانید به صورت اشکال جذاب و مورد پسند کودک بد غذا سرو نمایید.
  • سالاد میوه: بسیاری از کودکان در خوردن میوه مقاومت می‌کنند. می‌توانید انواع میوه را با قالب‌های مختلف به اشکال متنوع (ستاره‌ای، مربع، قلب و…) درآورید. حتی می توانید از خامه شیرین شده و ماست کم چرب در کنار سالاد میوه استفاده کنید که طعم و مزه این میان وعده میوه‌ای را افزایش می‌دهند.
  • انواع املت: با تخم مرغ می‌توانید انواع مدل املت با شکل و شمایل جذاب برای کودک بد غذا تهیه کنید. املت گوجه فرنگی، املت اسفناج، املت پنیری، املت هویج و فلفل دلمه‌ای از جمله آن‌ها است.
  • ماکارونی: ماکارونی را سعی کنید با سبزیجات متنوع به خصوص نوع رنگی آن‌ها برای کودک بد غذا طبخ نمایید. استفاده از انواع سس‌های خانگی روی ماکارونی به رغبت بیشتر کودک برای خوردن آن کمک می‌کند. ماکارونی یک غذای کامل سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و انواع مواد معدنی برای کودکان است.
  • انواع سوپ: سوپ‌ها همواره دارای انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها هستند. در تهیه سوپ برای کودگ بد غذا بهتر است علاوه بر استفاده از انواع سبزیجات از گوشت یا مرغ ریش ریش شده و مواد انرژی بخش (کربوهیدرات‌ها) چون ورمیشل استفاده کنید. سعی کنید سوپ را در ظروف خاص و باب میل کودکان سرو کنید و از سبزیجات ساطوری شده مختلف برای تزئین استفاده کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx