بهترین رژیم غذایی برای چربی‌سوزی

بهترین رژیم غذایی برای چربی‌سوزی

فهرست مطالب

فهرست

چربی‌سوزی اصطلاحی است که بارها در باره آن را شنیده‌ایم. چربی‌سوزی به فرآیند سوخت چربی‌های بدن اطلاق می‌شود که در حقیقت هدف اصلی از کاهش وزن است. ما در اینجا درباره بهترین رژیم غذایی برای چربی‌سوزی صحبت می‌کنیم و به شما یاد می‌دهیم که چطور در طول رژیم، بیشترین مقدار چربی را بسوزانید.

واقعیت هایچربی سوزی | هلومگ | بهترین رژیم غذایی برای چربی‌سوزی

 

 

قدم‌های مهم در چربی‌سوزی

برخلاف آنچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند، چربی‌سوزی تنها به معنای مصرف یک رژیم خاص و یا یک مکمل مخصوص نیست. برای چربی‌سوزی باید چندین فاکتور را با هم در نظر بگیرید:

 

فعالیت بدنی

فعالیت بدنی نقش بسیار بسیار مهمی در  چربی‌سوزی دارد. وقتی فعالیت می‌کنید ماهیچه‌های شما حفظ شده و حتی رشد می‌کنند. در عوض انرژی که صرف فعالیت می‌کنید برای سوزاندن چربی‌ها به‌کار می‌رود. مطالعات نشان می‌دهند، افرادی که همراه رژیم از یک فعالیت هوازی مناسب بهره می‌برند،  چربی‌سوزی بیشتری داشته و در انتهای رژیم، نسبت چربی به پروتئین بدن آن‌ها کاهش می‌یابد (چربی کاهش، و پروتئین افزایش می‌یابد)

 

یک رژیم صحیح

یک رژیم صحیح می‌تواند کمک زیادی به  چربی‌سوزی کند. رژیم‌های سالم معمولا دارای مقدار مناسبی چربی، پروتئین و کربوهیدرات هستند. آن‌ها می‌توانند در کنار تامین مواد ضروری، فاکتورهای هورمونی را که در سوخت چربی تاثیر دارند، متعادل نگه داشته و سبب سوخت چربی شوند. با این حال رژیم‌های دیگری مانند رژیم کتوژنیک بی‌تاثیر نیست. ولی این رژیم‌ها باید با توجه به شرایط فرد و با نظر متخصص تغذیه انتخاب شود.

 

مکمل‌های  چربی‌سوزی

برخی از مکمل‌ها مانند ال-کارنیتین، CLA و عصاره چای سبز، می‌توانند سوختن چربی‌ها را تسریع کنند. به‌عنوان مثال ال‌کارنیتین عبور چربی از دیواره میتوکندری (محل سوختن چربی در سلول) را افزایش داده و و آن را تسهیل می‌کند. با این حال باید در نظر بگیرید که استفاده از مکمل‌های چربی‌سوز تنها با ورزش و رعایت یک رژیم غذایی مناسب سودمند خواهد بود و بدون آن‌ها کمک زیادی به  چربی‌سوزی نمی‌کند.

علاوه‌بر موارد بالا، مردانی که از کمبود تستوسترون رنج می‌برند می‌توانند با مصرف مکمل‌های افزایش‌دهنده این هورمون، حجم ماهیچه‌های خود را افزایش داده و  چربی‌سوزی را تقویت کنند. تستوسترون یا هورمون مردانه، عامل مهمی در رشد عضلانی و کاهش توده چربی بدن است. مکمل‌های افزایش‌دهنده تستوسترون معمولا دارای روی، بروم و گیاهانی هستند که سبب افزایش این هورمون می‌شوند.

 

رژیم  چربی‌سوزی در طب سنتی

در طب سنتی چربی در نتیجه بلغم است و دلیل اینکه زنان معمولا چربی بیشتری نسبت به مردان دارند این است که زنان معمولا بلغم بیشتری دارند. بر این اساس برای کاهش چربی، لازم است از اقدامات یا غذاهایی استفاده کرد که بلغم‌زدا محسوب می‌شوند. برخی از این اقدامات و غذاها شامل موارد زیر هستند:

 

  • ورزش کافی: از نظر طب سنتی ورزش سبب کاهش بلغم می‌شود.
  • کاهش مواد غذایی سرد: در طب سنتی مواد سرد و مرطوب مانند ماست و پنیر و همچنین گوشت ماهی می‌تواند سبب افزایش بلغم و تولید چربی در بدن شوند. اگر قصد دارید بلغم خود را کم کنید، لازم است مواد غذایی سرد و مرطوب را کم‌تر استفاده کنید.
  • افزایش مصرف مواد غذایی گرم: از نظر طب سنتی، مواد غذایی با طبع گرم و خشک می‌تواند میزان چربی را بکاهد. برای مثال استفاده از ارده و شیره در صبح‌هنگام و یا مصرف شیر ولرم با عسل چنین ویژگی‌هایی دارد. با این حال باید در نظر بگیرید که مصرف زیاد مواد گرم، به دلیل افزایش کالری دریافتی می‌تواند به‌شدت تولید چربی را زیاد کند.
  • کاهش مصرف غذا: در طب سنتی نیز برای کاهش بلغم نیاز به‌کاهش مصرف غذا، یعنی کاهش مصرف کالری است

 

نکته مهم در راه‌کارهای طب سنتی برای  چربی‌سوزی این است که لازم است مزاج فرد هنگام تغییرات در غذا در نظر گرفته شود. برای مثال فردی که مزاج گرمی دارد، نباید بیش از حد از مواد غذایی گرم استفاده کند همچنین مصرف مقادیر زیاد غذاهای گرم، به دلیل افزایش کالری دریافتی می‌تواند سبب چاقی شود. به‌همین دلیل نیز بهتر است برای لاغری و  چربی‌سوزی نزد یک متخصص طب سنتی و یا متخصص تغذیه آشنا با طب سنتی بروید.

 

بهترین رژیم برای چربی‌سوزی، رژیمی متعادل است که با ورزش و برخی از مکمل‌های سوزانده چربی همراه باشد. همچنین در طب سنتی، رژیم چربی‌سوز با مصرف مقدار بیشتری مواد غذایی گرم و بلغم‌زدا و کاهش مواد غذایی سرد و تر و بلغم‌زا و همچنین فعالیت بدنی و کاهش مصرف غذا حاصل می‌شود. همچنین در طب سنتی استفاده از ماساژ‌های سخت (مانند آنچه در دستگاه‌های لاغری می‌بینید) نیز می‌تواند برای زدایش بلغم و کاهش چربی بدن موثر باشد.

اگر قصد چربی‌سوزی را دارید، بهتر است این کار را تحت نظر متخصص تغذیه انجام دهید تا هم مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کرده و هم به شیوه‌ای صحیح میزان چربی بدن خود را کاهش دهید

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx