شنا، ورزشی عالی برای تناسب اندام و چربی‌سوزی

شنا، ورزشی عالی برای تناسب اندام و چربی‌سوزی

فهرست مطالب

فهرست

یکی از هیجان‌انگیزترین و مفرح‌ترین ورزش‌های هوازی شنا است. با شنا کردن نه تنها اوقات خوشی را در آب سپری می‌کنیم بلکه از مزایای فراوانی بهره‌مند می‌شویم که در مقایسه با سایر ورزش‌ها کم‌نظیر است. شما حتی اگر مشکلات عضلانی و حرکتی و دردهای مفصلی ناشی از آسیب‌دیدگی یا افزایش سن داشته باشید نیز، همچنان می‌توانید شنا در لیست ورزش‌های روزانه خود قرار دهید. یکی از مهم‌ترین اثرات شنا کردن کمک به تناسب اندام و چربی‌سوزی است. در این مطلب می‌خواهیم از دلایل و نحوه اثرگذاری شنا در کاهش وزن و تناسب اندام با شما سخن بگوییم.

میزان کالری سوزی شنا

ورزش‌های هوازی برای سوزاندن کالری و کم کردن وزن بدن بسیار ضروری هستند. شنا نیز یک ورزش هوازی است که عضلات مختلف بدن را درگیر می‌کند. آب باعث می‌شود فشار فوق‌العاده کمتری نسبت به سایر ورزش‌ها به مفاصل بدن وارد شود، اما این مسئله مانعی برای چربی‌سوزی نیست و شنا به‌خوبی به کالری‌سوزی کمک می‌کند.

میزان کالری که در هر ساعت شنا کردن سوزانده می‌شود به عوامل مختلفی چون وزن، شدت و سرعت تمرینات، نوع و مدت زمان شنا بستگی دارد. به‌طور متوسط در هر ساعت شنا بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری سوزانده می‌شود. این مقدار را می‌توان با تغییر عوامل کم یا زیادتر کرد. برای مثال می‌توانید برای سوزاندن کالری بیشتر سرعت یا مسافت شنا را افزایش دهید. شنا کردن منظم، برای مثال دو تا سه بار در هفته به مدت یک تا یک و نیم ساعت می‌تواند به مقدار قابل‌توجهی در کاهش وزن و چربی‌سوزی موثر باشد.

لاغر شدن با شنا

همانطور که اشاره کردیم، شنا کردن باعث چربی‌سوزی در بدن می‌شود بدون اینکه به مفاصل فشار زیادی وارد کند، پس برای لاغر شدن و کاهش وزن یک انتخاب کاملا مناسب است. لاغر شدن با شنا کردن مزایای دیگری نیز دارد:

  • هنگام انجام بدنسازی یا سایر ورزش‌های مناسب لاغری، معمولا تمرینات روی تعداد خاصی از قسمت‌های بدن متمرکز است و همین باعث می‌شود که برخی نواحی بیشتر یا کمتر از سایر مناطق لاغر شوند. اما در شنا به‌دلیل اثری که فشار آب بر اندام می‌گذارد این لاغری به‌طور یکنواخت صورت می‌گیرد.
  • در شنا کردن علاوه بر لاغری، عضلات حفظ و تقویت می‌شوند. تحلیل عضلات که گاهی در سایر روش‌های کاهش وزن اتفاق می‌افتد، با انجام شنای اصولی و مداومت بر آن رخ نمی‌دهد و برعکس به عضله‌سازی در بدن نیز کمک می‌کند.
  • یکی از اثراتی که لاغر شدن بخش‌های چاق بدن به همراه دارد، افتادگی پوست است. در شنا این مسئله به شدت کاهش می‌یابد چرا که فشار یکسان به عضلات همراه با بهبود گردش خون و عملکرد قلب، مانع از ایجاد چین و چروک و افتادگی در پوست می‌شود.

تاثیر شنا در تناسب اندام و عضله‌سازی

شنا وقتی اثرات خود در زیبایی و تناسب اندام را نشان می‌دهد که به روشی کاملا اصولی و به طور مرتب انجام شود. برای گرفتن نتیجه بهتر حتما این موارد را رعایت کنید:

منظم شنا کردن

برای گرفتن نتیجه بهتر لازم است که حتما با فواصل منظم و به مدت مناسب شنا کنید. سه تا پنج بار در هفته هر بار حدود نیم تا یک ساعت شنا، چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد و بدن شما را قوی‌تر و اندام شما را زیباتر می‌کند.

گرم کردن

قبل از ورود به آب و شروع تمرینات سنگین شنا، گرم کنید. این کار باعث افزایش جریان خون و آمادگی بیشتر عضلات شما می‌شود.

انرژی مناسب

به اندازه توان و انرژی خود شنا کنید. هر گاه خسته شدید استراحت کنید تا انرژی مورد نیاز برای تمرین بیشتر را به دست آورید. همچنین به دلیل کالری‌سوزی زیاد لازم است که انرژی خود را با خوردن خوراکی‌های مقوی و حاوی پروتئین تامین کنید.

سرد کردن

بعد از شنا کردن حتما سرد کنید. انجام حرکات کششی و نرمش کردن بعد از شنا، به عملکرد قلب و ریه شما کمک می‌کند و مانع آسیب دیدن عضلات شما می‌شود.

سایر عوامل موثر در چربی‌سوزی در کنار شنا کردن

تغذیه مناسب

برای لاغر شدن، تنها ورزش کردن کافی نیست. حتما باید یک رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش داشته باشید که کالری‌سوزی موثر باشد و شما به تناسب اندام مدنظر خود برسید. این رژیم، هم باید بتواند سوخت بدن را تامین کند و هم ارزش غذایی و کالری مناسب داشته باشد.

نوشیدن آب کافی

شنا کردن در آب مانع کاهش آب بدن شما نمی‌شود، پس هنگام شنا کردن نیز مثل سایر ورزش‌ها حتما آب کافی بنوشید. آب در دفع سموم و چربی‌سوزی موثر است.

انجام سایر تمرینات ورزشی

روزهایی که شنا نمی‌کنید، می‌توانید سایر تمرینات ورزشی را  انجام دهید. یوگا، پیاده‌روی، دویدن و طناب زدن می‌توانند کالری خوبی بسوزانند و در تناسب اندام شما موثر باشند.

اگر تا کنون برای لاغری و کاهش وزن سراغ ورزش‌هایی غیر از شنا می‌رفتید، این بار شنا را در برنامه ورزشی خود بگنجانید تا اثر آن بر تناسب اندام را تجربه کنید. شنای منظم و اصولی باعث افزایش سوخت‌وساز بدن، بهبود عملکرد قلب و ریه، لاغری یکنواخت اندام‌ها و عضله‌سازی می‌شود، بدون اینکه فشار زیادی به مفاصل و اندام‌ها وارد کند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx