چطور به وزن ایده‌آل خود برسیم؟

چطور به وزن ایده‌آل خود برسیم؟

فهرست مطالب

فهرست

نگرانی بیشتر افراد (چه لاغر و چه چاق) رسیدن به وزن ایده‌آل و از آن مهم‌تر نگهداری آن است. در این مقاله ما به شما کمک می‌کنیم تا وزن مناسب خود را پیدا کنید و برای رسیدن به آن قدم‌های مناسبی را بردارید. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

وزن ایده‌آل چیست؟

وزن ایده‌آل وزنی است که افراد در آن بهترین وضعیت را از نظر سلامتی و ظاهر دارند. این وزن برای افراد مختلف متفاوت است و در بازه 18 تا 25 BMI قرار می‌گیرد. وزن ایده‌آل برخی از افراد در میانگین این بازه، برخی در بالاترین حد و برخی در پایین‌تر حد قرار دارد.

اگر گیج شده‌اید نگران نباشید؛ ما به شما یاد می‌دهیم که چطور وزن مناسب خود را محاسبه کنید. برای این کار اول باید BMI خود را حساب کنید.

 

محاسبه BMI

برای محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی لازم است قد خود را به متر، به توان دو برسانید و سپس وزن را به آن تقسیم کنید.

برای مثال فردی که 160 سانتی‌متر قد دارد و وزن او 60 کیلوگرم است، برای به دست آوردن BMI خود باید عدد 1.6 را به توان 2 رسانده و بعد عدد 60 را بر آن تقسیم کند. با این محاسبه به عدد 23.5 می‌رسیدم که عددی بین 18 و 25 است. بر این اساس فردی که 160سانتی‌متر قد و 60 کیلوگرم وزن دارد، دارای وزن نرمال است، زیرا BMI او در محدودره طبیعی 18 تا 24 قرار دارد.

اما آیا این فرد دارای وزن ایده‌آل هم هست؟

 

چطور وزن ایده‌آل خود را دریابیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم، وزن مناسب هر فرد، وزنی در محدوده BMI نرمال (18 تا 34) است که فرد در آن از نظر ظاهری و سلامت جسمانی وضعیت مناسبی دارد. بیایید چند مثال بزنیم:

  • افرادی که جثه بسیار ریزی دارند، معمولا وزن BMI آن‌ها وزنی است که در محدوده BMI 18 تا 20 قرار می‌گیرد. این افراد اگر وزنشان افزایش یابد احساس چاقی یا تجمع چربی می‌کنند. افراد آسیای شرقی و کره معمولا وقتی BMI 18 دارند در بهترین شرایط بدنی و سلامت خود قرار دارند.
  • در مقابل افرادی که سن بالایی دارند و یا چندین بار رژیم گرفته‌اند، وزن ایده‌ال آن‌ها در محدود BMI 23 تا 25 قرار می‌گیرد. لاغر‌شدن آن‌ها بیش از این مقدار بسیار سخت است و معمولا سبب ضعف و احساس بیماری می‌شود.
  • برای افرادی که در شرایط معمول سلامتی، جثه و سن قرار دارند، معمولا وزنی که BMI 23 را تامین می‌کند، ایده‌آل است.

با توجه به آنچه گفتیم، افراد نباید برای رسیدن به وزن خاصی خود را تحت استرس قرار دهند و یا به خود فشار وارد کنند؛ بلکه باید با توجه به وضعیت سلامتی خود، وزن مناسب را مشخص کنند.

 

چطور به وزن مناسب خود برسیم؟

برای رسیدن به وزن ایده‌آل لازم است دو جزء را با هم در نظر بگیرید:

  • کاهش مصرف غذا
  • افزایش فعالیت بدنی

برای کاهش مصرف غذا، راحت‌ترین کار این است که یک سوم از هرچیزی را که معمولا می‌خورید، کم کنید و خوردن شیرینی‌جات ته‌دیگ، مواد روغنی و تنقلات را به‌حداقل برسانید. اما یک راه بهتر هم برای برنامه‌ریزی کاهش مصرف غذا وجود دارد و آن مراجعه به یک متخصص تغذیه است. یک متخصص تغذیه نیاز انرژی شما را محاسبه کرده و براساس آن برنامه غذایی را تنظیم می‌کند که وزن شما کاهش یافته و به وزن مناسب برسید. متخصص تغذیه معمولا میزان فعالیت مورد نیاز برای کاهش وزن را نیز مشخص می‌کند.

نکته مهم این است که برای رسیدن به وزن ایده‌آل، یک رژیم کافی نیست. هر چند وقت یک‌بار (معمولا هر سه هفته) لازم است رژیم شما تغییر کرده و با وزن جدید شما هماهنگ شود. همچنین ممکن است لازم باشد برخی از مکمل‌های غذایی را نیز برای رسیدن به وزن مناسب مصرف کنید.

 

نکات مهم در رسیدن به وزن ایده‌ال

هرکدام از روش‌های فوق (کاهش غذا و مراجعه به متخصص تغذیه) را که برای رسیدن به وزن ایده‌آل انتخاب می‌کنید، باید با رعایت نکات زیر باشد. به‌عبارت دیگر، نکات زیر تضمین می‌کنند که رژیم شما نتیجه‌بخش باشد.

  • فعالیت بدنی را حداقل 5 روز در هفته و هر بار 30 دقیقه انجام دهید.
  • فعالیت بدنی باید هوازی باشد، فعالیت‌هایی ماندن بکس و کاراته برای کاهش وزن مناسب نیست.
  • در رژیم خود راسخ باشید. به یاد داشته باشید که عدم رعایت 20 درصدی رژیم سبب می‌شود که شما 80 درصد نتیجه نگیرید.
  • سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید تا راحت‌تر به وزن ایده‌آل خود برسید و آن را حفظ کنید.
  • برای خود جایزه قرار دهید. برای مثال بعد از کاهش 3 کیلو‌گرم می‌توانید یک عدد شیرینی و یا یک وعده غذای بیرون مصرف کنید.

 

اولین قدم برای رسیدن به وزن ایده‌آل، متوجه‌شدن مفهوم و شخصی‌سازی‌کردن آن است. لازم است هر فردی با توجه به شرایط خود و مطالب ارائه‌شده در این مقاله وزن ایده‌آل خود را محاسبه کرده و با برنامه‌ریزی به سمت آن حرکت کند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx