بررسی فیلم آناتومی یک سقوط، داستانی از قدرت و فساد

بررسی فیلم آناتومی یک سقوط، داستانی از قدرت و فساد

فهرست مطالب

فهرست

فیلم سینمایی «آناتومی یک سقوط» ساخته کارگردان فرانسوی ژوستین تریه، یک درام دادگاهی است که در سال 2023 ساخته شده‌است. سقوط رمزآلود پدر خانواده از طبقه بالای کلبه و عدم وجود شاهد در این ماجرا، انگشت اتهام را به سمت مادر می‌برد. اکنون باید طی یک فرایند طولانی دادرسی بفهمیم که چه کسی مقصر مرگ او است.

اگر دوست ندارید پیش از دیدن فیلم داستان آن را بدانید، این مطلب را بعد از دیدن فیلم بخوانید.

Screenshot 2024 02 14 152251 | هلومگ | بررسی فیلم آناتومی یک سقوط، داستانی از قدرت و فساد

 

داستان فیلم

ماجرا در فیلم «آناتومی یک سقوط» از مصاحبه یک دانشجوی رشته ادبیات با ساندرا آغاز می‌شود. ساندرا، مادر خانواده، یک رمان‌نویس موفق است که پیش از واقعه سقوط همسرش، در حال گفتگو با دختر دانشجو است. حین مکالمه، صدای بلند موسیقی از اتاق زیرشیروانی که محل کار ساموئل، همسر ساندار، است پخش می‌شود. ساندرا سعی می‌کند خونسردی خود را حفظ کند تا مصاحبه ناتمام نماند. اما صدای بلند موسیقی که مدام تکرار می‌شود، آنها را مجبور می‌کند که ادامه گفتگو را به زمان دیگری موکول کنند.

دنیل، پسر ۱۱ ساله ساندرا و ساموئل، پس از شستن سگش اسنوپ، دقیقا همزمان با دختر دانشجو، از خانه خارج می‌شود. از همان صحنه اول فیلم مشخص می‌شود که پسر نابینا یا کم‌بینا است، اما در عین حال از عهده کارهای شخصی خود به‌خوبی برمی‌آید.

خانه چوبی سه چهار طبقه در ارتفاعات برف‌گیر کوهستان قرار گرفته است. دنیل به همراه سگش مدتی را در جنگل قدم می‌زند و هنگام بازگشت به خانه با جنازه بی‌جان و غرق خون پدر روبرو می‌شود. پس از گفتگوی دست‌وپاچه ساندار با ماموران امداد، شاهد بررسی محل حادثه توسط پلیس و سپس بررسی جسد در پزشکی قانونی هستیم.

از اینجای فیلم مادر متهم به قتل پدر است و باید در دادگاه پاسخگوی سوالات دادستان باشد. وینسنت، وکیل او، که مشخص می‌شود در گذشته علاقه‌ای نیز به ساندرا داشته، تلاش می‌کند همه مدارک و مستندات را در جهت اثبات خودکشی ساموئل کنار هم بچیند.

در ادامه فیلم شاهد صحنه‌های مربوط به بررسی حادثه، برگزاری دادگاه‌های مختلف، شهادت کارشناسان در مورد نحوه سقوط ساموئل، انگیزه‌های خودکشی و یا قتل او توسط همسرش هستیم. در جلسات اولیه دادگاه دنیل، به‌عنوان تنها شاهد ماجرا حضور دارد. از آنجایی که بحث وارد مشکلات زناشویی ساندرا و ساموئل می‌شود، قاضی می‌خواهد که دادگاه بدون حضور او برگزار شود. اما دنیل ترجیح می‌دهد که بماند، چرا که می‌خواهد بداند واقعا چه اتفاقی برای پدرش رخ داده‌است.

در پایان فیلم، با اینکه ساندرا به کمک اظهارات پسرش تبرئه می‌شود، اما همچنان واقعیت ماجرا برای هیچ‌کس آشکار نمی‌شود و کسی نمی‌داند که ساموئل واقعا خودکشی کرده‌است یا توسط همسر خود به قتل رسیده‌است. این موضوع چندان اهمیتی هم ندارد، چرا که این سقوط، استعاره‌ای است از سقوط زندگی خانوادگی آنها و روابط زناشویی و مادر و فرزندی که مخدوش شده‌است.

Picture2 | هلومگ | بررسی فیلم آناتومی یک سقوط، داستانی از قدرت و فساد

عوامل فیلم

فیلم «آناتومی یک سقوط» را ژوستین تریه کارگردانی کرده‌است. فیلمنامه آن را نیز با همکاری همسرش آرتور هراری نوشته است.

ساندار هوله، بازیگر نقش ساندار، یک بازیگر مشهور آلمانی است که در فیلم هم نقش یک نویسنده آلمانی را بازی می‌کند.

ساموئل، با بازی ساموئل تیس، فرانسوی است. این زوج پس از مدتی زندگی در لندن و تصادفی که در چهار سالگی برای دنیل رخ می‌دهد و منجر به نابینایی او می‌شود، به خانه ساموئل در فرانسه می‌آیند.

نقش دنیل را میلو ماچادو گرانر بازی می‌کند. بازی او همانند نقشش در فیلم، بسیار ظریف و هوشمندانه است.

بازیگر نقش وینسنت، وکیل ساندار، اسوان آرلو است که یکی از بازیگران با استعداد فرانسوی است.

جوایز

فیلم «آناتومی یک سقوط» در وبسایت IMDb، امتیاز 7.8 از 10 دارد. این فیلم نامزد پنج جایزه اسکار شده‌است. تا کنون جمعا 75 جایزه دریافت کرده‌است و در 194 عنوان نامزد دریافت جایزه بوده‌است.

در جشنواره کن 2023، جایزه نخ طلا به این فیلم اهدا شد.

این فیلم همچنین در فستیوال فیلم اروپای 2023، برنده بهترین فیلم شد. در این جشنواره، ژوستین تریه جایزه بهترین کارگردانی و ساندرا هولر جایزه بهترین بازیگر را دریافت کردند. جایزه بهترین فیلمنامه نیز مشترکا به تریه و هراری تعلق گرفت.

این فیلم همچنین توانسته نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند و از آنها نیز امتیاز بالایی دریافت کند.

Picture3 | هلومگ | بررسی فیلم آناتومی یک سقوط، داستانی از قدرت و فساد

فیلم آناتومی یک سقوط از نگاه منتقدان

در ادامه اظهارات برخی از منتقدان در نقد فیلم «آناتومی یک سقوط» می‌آید:

تریز لاکسون:

بخشی از فیلم تریه جنایی حقوقی و قسمتی از آن یک درام خانوادگی است. این فیلم راوی قصه‌ای خارق‌العاده از درک متقابل، حقیقت و جاه‌طلبی است.

کورتنی هاوارد:

این فیلم تحقیقی دقیق و اثری تاثیرگذار در مورد نزاع‌ها و دعواهای حل نشده است که اگر به آنها رسیدگی نشود گسترش می‌یابد.

دیوید فیر:

فیلم تریه بیشتر از اینکه یک فیلم جنایی معمایی باشد، راوی دلایل مهم تبدیل عشق به نفرت و مشکلات کوچک زناشویی به اختلاف‌های عمیق است. همین مسئله از آن یک شاهکار ضد رمانتیک می‌سازد.

جاش کوپسکی:

فیلمنامه آناتومی یک سقوط هر اختلاف و روزنه کوچکی را که می‌توان در روابط انسانی معاصر تصور کرد، نمایش می‌دهد.

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx