سینمای هند: از بالیوود تا جریان‎های مستقل

سینمای هند: از بالیوود تا جریان‎های مستقل

فهرست مطالب

فهرست

سینمای هند جزو مهم‎ترین و پول‎سازترین صنایع هند است؛ به طوری که در حال حاضر در تعداد فیلم‎های تولیدی در یک سال رتبه اول جهان را دارد. فیلم‎های سینمای هندی بیش از 3 میلیارد مخاطب در سراسر جهان دارد و همه این‎ها نشان دهنده اهمیت سینمای هند است. در ادامه این مطلب قصد بررسی روند سینمای هند از گذشته تا امروز را داریم.

آغاز بالیوود

بالیوود ترکیبی از کلمات بمبمئی و هالیوود است. در عموم از لفظ بالیوود برای کل سینمای هند استفاده می‎شود؛ اما بالیوود مربوط به فیلم‎هایی است که در بمبی و شمال هند به زبان هندی تولید می‎شود. در هند به زبان‎های گوناگون قومیتی و محلی فیلم سینمایی تولید می‎شود. در این مطلب اما با توجه به اصطلاح رایج بالیوود را نماد سینمای هند مد نظر قرار می‎دهیم.

سینما بلافاصله بعد ازفرانسه به هند آمد. در سال 1897 در شهر کلکته تصاویر یک تئاتر صحنه‎ای به صورت فیلم به نمایش درآمد؛ عکاسی از این نمایش عکس‎هایی گرفت که چند ماه بعد از روی آن یک فیلم ساخت. نمایش فیلم‎های کاملا مستند ادامه داشت تا این که مردی به اسم فالکه اولین فیلم سینمایی صامت سینمای هند را ساخت. ساخت این فیلم لحظه تولد بالیوود بود؛ به همین دلیل در تاریخ سینمای هند فالکه لقب پدر سینمای هند را دارد.

ادرشیر ایرانی در سال 1931 اولین فیلم ناطق هند و شش سال بعد اولین فیلم رنگی را ساخت. فیلم‎های آن زمان اکثرا ماهیت تاریخی و اسطوره‎ای داشتند. حالا بالیوود شبیه کودکی بود که تازه ایستادن و قدم برداشتن را یاد گرفته است.

 

در مسیر متلاطم پیشرفت

در دهه 1930 تا 1940 هند درگیر بحران‎هایی مثل جنگ جهانی دوم، استقلال طلبی پاکستان و .. شد که باعث ایجاد یک رکود نسبی در سینما شد؛ اما روند ساخت فیلم در این دوران تغییری نکرد و کاخ‎های فیلم سازی هند در این دوران ساخته شدند. فیلم‎های این دوران معمولا تحت تاثیر فضای سیاسی و اجتماعی آن روزهای هند بود. سینمای هند حالا نوجوانی بود که درگیر بحران‎های مختلف شده و سعی می‎کند هدف خود را پیدا کند.

 

بلوغ سینمای هند

بعد از پایان درگیری‎ها و در سایه آرامش سیاسی و اقتصادی دهه 1950 سینمای هند به بلوغ رسید و عصر طلایی خود را آغاز کرد. فیلم‎های خانوادگی با مضامین عاشقانه و فرم موزیکال به سرعت مورد استقبال مردم قرار گرفت. در آن سال‎ها بود که سینمای جوان هند با فیلم مادر نامزد اسکار شد و در انواع جشنواره‎ها مثل کن حضور پررنگی داشت. عصر طلایی سینمای هند عصر فیلم‎های رمانتیک با چاشنی موزیک و رقص بود.

 

هند را واقعی ببیند

در همان موقع که در همه فیلم‎ها دختر و پسری رقصان و آوازخوان با هم ازدواج می‎کردند عده‎ای از نویسنده‎ها و کارگردانان می‎خواستند از واقعیت بگویند، می‎خواستند مشکلات زندگی را مطرح کنند؛ به همین دلیل در دهه 1950 سینمایی موازی با بالیوود و به طور مستقل به وجود آمد که رویکردی واقعی داشت. فیلم‎های سینما موازی مورد توجه منتقدین قرار گرفت؛ ولی مخاطب عام هیچ علاقه‎ای به آن نداشت و نتوانست حریف سینمای قوی و تجاری بالیوود شود؛ پس کم فروغ شد و دوباره زیر سایه سینمای رمانتیک و شادخوار هند قرار گرفت.

 

بالیوود کلاسیک، همان فیلم هندی‎های معروفی که می‎گوییم

آن چیزی که مخاطب ایرانی از سینمای هند می‎شناسد مربوط به دهه 1970 به بعد است. در زمان سلطه فیلم‎های موزیکال و عاشقانه چند فیلم‎نامه نویس و کارگردان تحت تاثیر آثار پرفروش هالیوود تصمیم گرفتند از ژانر مرسوم فاصله بگیرند. تلفیق ژانرها ورود ژانر اکشن، درام، کمدی و … به آثار هندی با فیلم شاخصی مثل شعله به موفقیت بسیار زیادی رسید و دوران بسیار پر شکوهی در سینمای هند رقم خورد. فیلم‎های این دهه همان فیلم‎هایی است که بازیگر با یک ضربه ده نفر را می‎کشت، هیچ تیری به قهرمان اصابت نمی‎کرد و … . رقص و موسیقی هندی هم مکمل ژانرهای جدید، آثار این دهه را در سطح دنیا محبوب و مشهور کرد. امیتا باچان پادشاه سینمای هند هم بازیگر اصلی این فیلم‎های تلفیقی بود که به آن فیلم‎ها ماسالا گفته می‎شود.

 

بالیوود جدید

در سال‎های 1990 افزایش امکانات و توسعه اقتصادی هند جان تازه‎ای به بالیوود داد. سبک فیلم‎های ماسالا مدرن شد و بازیگرانی مثل شاهرخ‎خان و سلمان خان، کاجول و … خوش درخشیدند. فیلم‎های آن سال‎ها همان فیلم ماسالا اما در سطح استاندادهای جهانی بودند با کلیشه‎هایی که خیلی در ذوق مخاطب نمی‎زد. حالا سینمای هند در هیبت یک جوان 35 ساله در اوج پختگی و جذابیت به پر تولید ترین سینمای جهان تبدیل شد.

در همان سال‎ها با فیلم زخم دوباره جریان سینمای موازی زنده شد. این بار برخی فیلم‎های سینما موازی توانستند موفقیت تجاری کسب کنند، اما باز هم اقبال عمومی متوجه این فیلم‎ها نبود؛ و سلطه فیلم‎های ماسالا مدرن ادامه دار شد.

 

دوره گذار

بالیوود با قهرمان‎های پولادین، زنان زیبا، لباس‎های رنگی، رقص شاد و موسیقی‎های هندی تا همین چند سال پیش هم سلطان قلب مخاطب عام هند بود. محبوبیت بالیوود به قدری زیاد بود که هر جریان مستقل و هنری مثل سینمای موازی به سرعت شکست می‎خود؛ اما حالا که در دهه 2020 میلادی هستیم اقبال عمومی هندی‎ها هم به سمت فیلم‎های مفهومی و واقعی است و هر روز شاهد موفقیت فیلم‎های مستقل و غیر تجاری هند هستیم.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx