نقد و بررسی فیلم شب، داخلی، دیوار؛ بازی متفاوت نوید محمدزاده

نقد و بررسی فیلم شب، داخلی، دیوار؛ بازی متفاوت نوید محمدزاده

فهرست مطالب

فهرست

فیلم شب، داخلی، دیوار اثری از وحید جلیلوند که نتوانست مجوز اکران در ایران را بگیرد و این روزها به‌صورت قاچاقی در فضای مجازی منتشر شده است. در این فیلم نوید محمدزاده، دایانا حبیبی و امیر آقایی ایفای نقش کرده‌اند، اما نباید از این موضوع غافل شویم که در این میان نوید محمدزاده درخشیده و بازی متفاوتی از خود ارائه داده است. در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات این فیلم آشنا شوید!

1708148084 6 | هلومگ | نقد و بررسی فیلم شب، داخلی، دیوار؛ بازی متفاوت نوید محمدزاده

داستان فیلم

فیلم با تصمیم خودکشی علی که نوید محمدزاده نقش آن را بازی می‌کند شروع می‌شود؛ البته این خودکشی نتیجه‌ای ندارد و در آن حین سرایدار درب ساختمان را به صدا در می‌آورد. سرایدار در این زمان خبر از مخفی شدن یک زن فراری در ساختمان را می‌دهد که درحال فرار از دست ماموران اطلاعاتی است.

زن فراری که در این فیلم لیلا نام دارد، یک مادر مجرد است که در اعتراض به دستمزد کم کارگران یک کارخانه شرکت کرده و توسط مامورین دستگیر می‌شود و پسر چهارساله‌ای که دارد در خیابان تنها می‌ماند. در ادامه زمانی که لیلا داخل ون مامورین قرار دارد، تصادفی رخ می‌دهد که طی این تصادف لیلا از ماشین فرار می‌کند تا بتواند پسرش را پیدا کند.

لیلا درحال فرار است که در این حین از پله‌های اضطراری یک ساختمان بالا می‌رود و وارد یک خانه می‌شود. خانه‌ای که لیلا در آن پنهان شده، در حقیقت خانه علی است که قدرت بینایی ندارد. علی بعد از آنکه متوجه حضور لیلا در خانه‌ خود می‌شود، تصمیم می‌گیرد به او کمک کند، بنابراین او را به مامورین معرفی نمی‌کند. این تصمیم علی باعث می‌شود که این دو برای چند وقت کنار یکدیگر زندگی کنند و حتی در طی فیلم متوجه می‌شویم که علی و لیلا به یکدیگر وابستگی جزئی پیدا می‌کنند.

نکته‌ای که در رابطه با فیلم شب، داخلی، دیوار وجود دارد این است که در انتهای این فیلم متوجه می‌شویم زندگی این دو نفر از گذشته به یکدیگر گره خورده و داستانی که مشاهده کردیم، یک توهم در ذهن اسکیزوفرنیک علی است. این دو در دو سمت مختلف مبارزه یکدیگر را دیده‌اند؛ یکی زندانی و دیگری راننده‌ی زندان‌بان!

همه چیز در شب، داخلی، دیوار گنگ و نا‌مفهوم است!

فیلم شب، داخلی، دیوار دو ساعت است و بیشتر از نصف این زمان، شما گیج و گم هستید! دیالوگ‌ها زمزمه‌وار گفته می‌شوند، به‌طوری‌که ممکن است آن‌ها را به‌درستی متوجه نشوید و مجبور شوید برخی از کلمات را حدس بزنید. علاوه‌بر دیالوگ‌ها، حتی بازی و میمیک صورت بازیگران نیز نامفهوم است؛ به‌طوری‌که حتی تا میان داستان نیز نمی‌توان بابت کور بودن علی مطمئن بود!

شب، داخلی، دیوار در جشنواره ونیز 2022

این فیلم اولین تجربه بین‌المللی را در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز 2022 تجربه کرد و مخاطبان بعد از مشاهده آن نظرات مثبت و منفی مختلفی داشتند. وحید جلیلوند در نشست خبری که برگزار شد در پاسخ به سوال احساس لازم برای ساخت فیلم گفت:« گاهی‌اوقات احساس نیاز فکرشده نیست و در ناخودآگاه نویسنده شکل می‌گیرد. در جهان معاصر مشخص شده است که حلقه مفقوده عشق است و برای برگشت عشق ما به از خود گذشتگی و شرافت نیاز داریم.»

نوید محمدزاده درباره نقشی که دارد اینگونه گفته است:« زمانی که فیلمنامه را خواندم، متوجه فوق‌العاده بودن آن شدم و احساس کردم نمونه‌ای از این فیلم را در سینمای ایران ندیده‌ام. من برای بازی در این فیلم در 2 ماه 17 کیلو وزن کم کردم و 7 ماه با یک رژیم سخت این وزن را نگه داشتم. بازی در این فیلم یک سفر معنوی برای من بود و توانست زندگی من را تغییر دهد.»

نقاط ضعف و قدرت شب، داخلی، دیوار

فیلم شب، داخلی، دیوار مانند هر فیلم دیگری از نقاط ضعفی برخوردار است، اما نباید از نقاط قوتی که این فیلم را دیدنی کرده‌اند غافل شد.

نقاط قوت:

  • نوید محمدزاده و دایانا حبیبی، فوق‌العاده‌ترین بازی ممکن را در این فیلم ارائه داده‌اند و به‌گونه‌ای بازی می‌کنند که گویی همه چیز واقعی و باورپذیر است.
  • وحید جلیلوند به‌عنوان کارگردان فضاسازی دقیق و ظریفی انجام داده است، به‌طوری‌که تمام حس‌ها اعم از رنج، اضطراب و … به مخاطب منتقل می‌شود.
  • موضوع فیلم یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آن به‌شمار می‌آید، زیرا موضوعاتی مانند نابینایی، فقر، سرکوب اعتراضات و … که در سینمای ایران کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود را به تصویر می‌کشد.

نقاط ضعف:

  • در برخی از سکانس‌ها، فیلم به کندی پیش می‌رود و ممکن است مخاطب را خسته کند.
  • در شب، داخلی، دیوار به برخی از شخصیت‌ها به‌صورت دقیق پرداخته نمی‌شود و بیشتر شاهد شخصیت‌های علی و لیلا هستیم.
  • پایان فیلم دقیق و مشخص نیست؛ از همین رو مخاطبانی که به پایان‌های مبهم و باز علاقه ندارند، ممکن است از دیدن فیلم لذت نبرند.

بازی متفاوت نوید محمدزاده

بدون‌شک نوید محمدزاده یکی از بهترین بازیگران ایرانی است که توانایی فوق‌العاده‌ای در این حرفه دارد؛ اما هر فیلمی از این بازیگر دیده‌اید را فراموش کنید، زیرا قرار است یک بازی متفاوت از این بازیگر مشاهده کنید. در این فیلم نوید محمدزاده که نقش علی را بازی می‌کند، یک مرد نابینا است که قصد خودکشی دارد و چنان این نقش را بازی می‌کند که شما به‌عنوان مخاطب متوجه تاریکی مطلقی اطراف او می‌شوید.

حرکات و زبان بدن، بیان، احساسات و … همگی به بهترین شکل توسط این بازیگر اتفاق می‌افتند و شما در سکانس‌های مختلف از بازی وی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرید. بازی نوید محمدزاده در فیلم شب، داخلی، دیوار یک شاهکار است که تا مدت‌ها در ذهن شما می‌ماند و برای همیشه از آن به‌عنوان یکی از بهترین بازی‌های او یاد خواهید کرد.

فیلم شب، داخلی، دیوار در جشنواره بین‌المللی ونیز 2022 به نمایش درآمد و توانست نظر مثبت منتقدان را جذب کند؛ اما متاسفانه این فیلم مجوز اکران در ایران را نگرفت و درحال حاضر نسخه قاچاق آن در فضای مجازی منتشر شده است. ما در این مقاله نقد و بررسی فیلم را انجام دادیم تا شما آگاهی نسبی نسبت به آن پیدا کنید و درصورت علاقه به مشاهده آن بنشینید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx