چگونگی ترکیب بازی‌های ویدئویی با روایت داستانی در فیلم‌ها

چگونگی ترکیب بازی‌های ویدئویی با روایت داستانی در فیلم‌ها

فهرست مطالب

فهرست

فیلم و بازی‌های ویدیویی رابطه‌ای جالب و طولانی دارند که به دهه‌های قبل بازمی‌گردد. در طول سال‌ها، بازی‌های ویدیویی و صنعت فیلم به‌‌‎گونه‌ای همسو شده‌اند که اکنون به شدت بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

دردهه 80 و 90، زمانی که کارت‌های گرافیک حرفه‌‌ای نبودند، سازندگان بازی‌های ویدئویی از طریق خلق شخصیت‌ها، طرح‌ها و جهان‌های جذاب بر روی داستان‌گوی تمرکز داشتند.

بعدها، در اواسط دهه 90 تا 2010 سازندگان بازی‌های ویدئویی شروع به ایده‌ گرفتن از صنعت فیلم‌سازی کردند و در نتیجه بازی‌های سه‌بعدی به سرعت در بازار وارد و در دسترس همگان قرار گرفت.

اما اکنون بازی‌ها و صنعت فیلم بیش از هر زمان دیگری بر روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند و توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی از تکنیک‌های سینما و سازندگان فیلم‌ها از داستان‌سرایی بازی‌ها در این دو صنعت استفاده می‌کنند.

در این مطلب قصد داریم به چگونگی ترکیب بازی‌های ویدئویی با روایت داستانی در فیلم‌ها و بالعکس در بازی‌های ویدئویی بپردازیم. اگر علاقه‌مند به این حوزه هستید با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

 

آیا داستان گویی در بازی های ویدیویی دست کم گرفته می شود؟

در حدود یک دهه گذشته، بازی‌های ویدیویی نه تنها در گرافیک و مکانیک تکامل یافته‌اند، بلکه گام‌های جدیدی در زمینه ساخت داستان‌های جذاب برداشته‌اند. از آنجایی‌که بازی‌های ویدیویی همچنان به فروش میلیونی در جهان ادامه می‌دهند و به‌عنوان شکل‌های جذاب، گیرا و به‌طور کلی تأثیرگذار از رسانه‌ها و نرم‌افزار شناخته می‌شوند، اکنون به‌عنوان قطعاتی برای داستان‌گویی عالی در سینما مورد توجه قرار گرفته‌اند و مهم‌تر از آن، آن‌ها با دیگر اشکال رسانه‌های داستان‌سرایی مانند فیلم و تلویزیون نیز رقابت می‌کنند!

Mass Effect یکی از بهترین روایات علمی تخیلی تاکنون است و می‌توان به نوعی آن را رقیب پیشتازان فضا و جنگ ستارگان دانست؛ اما در آن زمان Mass Effect به‌عنوان یک بازی ویدئویی قصه‌گو مورد توجه قرار نگرفت و این تصور را نیز به وجود آورد که داستان‌سرایی بازی‌های ویدئویی، مانند رمان‌ها، فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی دیده نمی‌شوند. به‌عنوان مثال Red Dead Redemption 2 و پیش درآمد آن، روایتی کاملاً فکر شده و قدرتمند در ژانر وسترن است، اما هرگز با فیلم‌های وسترن شاخصی مانند The Good، The Bad and The Ugly مقایسه نشده‌اند.

با این‌حال  با فرارسیدن دهه 2010 همه چیز تغییر کرد و بازی‌های ویدئویی از نظر طراحی، گرافیک و به‌ویژه داستان سرایی به موفقیت‌های تازه‌ای دست یافتند. موفقیت‌های این بازی‌های ویدیویی مانند The Last of Us و GTA V باعث علاقه به اقتباس‌های سینمایی شده است.

 

ترکیب بازی های ویدیویی برای نوشتن داستان فیلم

روایت داستانی در فیلم‌ها برگرفته از فرآیند بازی‌های ویدئویی شامل چند مرحله است که عبارتند از:

 

1. درک روایت بازی

برای نوشتن داستان فیلم و ترکیب بازی‌های ویدئویی با فیلم اولین قدم این است که روایت بازی را به‌ خوبی درک کنید. این شامل داستان بازی، شخصیت‌ها و دنیایی که بازی در آن جریان دارد، می‌شود. روایت بازی‌های ویدئویی در طول سال‌ها به‌طور قابل توجهی تکامل یافته است، به‌طوری که باز‌های مدرن دارای روایت‌های پیچیده و با ظرافت‌های احساسی خاص هستند.

2. Storyboarding

Storyboarding یا طرح داستان ابزار رایجی است که هنرمندان تجسمی و فیلمنامه‌ نویسان برای ایجاد یک روایت از آن استفاده می‌کنند.

Storyboarding به تصویرسازی و برنامه‌ریزی برای پرداختن به جزئیات و ظاهر داستان بازی کمک می‌کند. با استفاده از این روش طرح‌ها در یک دنباله ایجاد می‌شوند که اغلب شامل صحنه‌های کلیدی و خاص است.

3. گنجاندن عناصر کلیدی بازی ویدئویی

عناصر منحصر به فرد بازی‌های ویدئویی اغلب در فیلم گنجانده می‌شوند. برای مثال، فیلم Tron که در سال 1982 ساخته شد از یکی از اولین بازی‌های ویدیویی تجاری، Pong الهام گرفته است. این فیلم از گرافیک/فناوری به سبک بازی ویدیویی برای یک فیلم بلند استفاده کرده است.

4. استفاده از Cutscenes

استفاده از کات سین (Cutscenes) یا صحنه‌های رویداد بخش‌هایی از یک رویداد مهم در بازی‌های ویدئویی هستند که برای اجرای آن تعاملی با بازیکن ایجاد نمی‌شود. عمدتاً چنین صحنه‌هایی برای ساختن شخصیت‌ها و پیشبرد روایت داستان فیلم به جلو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معمولاً  چنین صحنه‌هایی برای نشان دادن مکالمات بین شخصیت‌ها، ایجاد روحیه، معرفی مدل‌های جدیدتر و عناصر گیم‌پلی، نشان دادن اثرات اعمال بازیکن، ایجاد ارتباطات عاطفی، بهبود سرعت یا پیش‌بینی رویدادهای آینده استفاده می‌شوند. کات سین ها همچنین می توانند به اشکال دیگر مانند مجموعه ای از تصاویر یا به صورت متن و صوت ساده ظاهر شوند.  این صحنه‌ها دقیقاً به همان شکل رایج فیلمنانه نوشته می‌شود.

5. بهره‌گیری از فناوری بازی

بازی‌های مدرن از فناوری پیشرفته‌ای مانند Unreal Engine استفاده می‌کنند که محیط‌های 3 بعدی گسترده و پر از اکشن را در زمان واقعی ارائه می‌کند؛ از این فناوری در فیلمسازی نیز استفاده می‌شود.

6. تاثیرگذاری در ساخت فیلم

بازی‌های ویدیویی بر نحوه ساخت فیلم‌ها تأثیر می‌گذارند. برای مثال، بازی‌ها امکان تغییر دیدگاه‌ها را فراهم می‌کنند و به بازیکن کنترل شخصیت‌ها و اعمال آن‌ها را می‌دهند. این منجر به ایجاد تکنیک‌های نوآورانه داستان‌سرایی در فیلم‌ها شده است.

به یاد داشته باشید، از ساخت فیلم‌ها براساس بازی‌های ویدئویی هدف فقط تکرار آن بازی نیست، بلکه ایجاد یک فیلم جذاب و گیرا است که به تنهایی و در عین حال وفادار به روح بازیباشد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx