عیدی سال 1401 را چطور محاسبه کنیم؟

عیدی سال 1401 را چطور محاسبه کنیم؟

عیدی سال 1401 را چطور محاسبه کنیم؟

عیدی سال 1401 را چطور محاسبه کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

با یک فرمول ساده می‌توانید قبل از واریز عیدی سال 1401 از رقم دقیق آن مطلع شوید و برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. خستگیِ‌ شلوغی‌ها و بدوبدوهای آخر سال را فقط عیدی می‌تواند از تن‌‌مان دربیاورد.

از اول اسفند لیست خریدمان را آرام‌آرام تکمیل می‌کنیم تا عیدی واریز شود و بتوانیم به همه‌ی خریدهایمان برسیم. محاسبه عیدی اما همیشه جزو چالشی‌ترین دغدغه‌هایی است که ما را از برنامه‌ریزی‌هایمان عقب می‌اندازد. در این گزارش روش آسان و سریع محاسبه عیدی را برای‌تان توضیح می‌دهیم تا قبل از واریز، بتوانید برای همه خریدهای‌تان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

طبق قانون کار، کارفرمایان باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندانشان عیدی بدهند. کارمندانی هم که کمتر از یک سال سابقه دارند مشمول این قانون می‌شوند و طبق فرمول (تعداد ماه کارکردx پایه حقوق ماهیانه) تقسیم بر 12 عیدی دریافت می‌کنند.

حداقل عیدی: دو برابر حداقل دستمزد (پنج میلیون و 310 هزار و 990 تومان)
حداکثر عیدی: سه برابر حداقل دستمزد (هفت میلیون و 966 هزار و 485 تومان)
اما به‌صورت کلی طبق تصمیم شورای عالی کار، شرکت‌های تحت نظر قانون وزارت کار موظف هستند به کارمندان‌شان به‌ازای یک سال کار، معادل 60 یا 90 روز دریافتی پایان سال، عیدی پرداخت کنند که با فرمول ثابنی محاسبه می‌شود.
حداقل عیدی = مزد روزانه x 60
حداکثر عیدی = مزد اعلام‌شده توسط شورای عالی کار x 90

نکات:

عیدی کارمندان دولت هم در جلسه هیئت وزیران تعیین می‌شود و مبلغ آن برای همه‌ی کارمندان یکسان خواهد بود.

کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج، بازنشسته‌شده یا به نحوی از انحا رابطه آنها با کارگاه قطع می‌شود یا کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده‌اند، محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود. مبلغ پرداختی به این کارگران باید به مأخذ شصت روز به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

سقف عیدی و پاداش سالانه کارگرانی که به‌صورت نیمه‌وقت یا کمتر از ساعات کار تمام وقت کارگاه به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال برای کارگران کارمزدی، متوسط کارمزد دریافتی آنها برحسب مدت ایام کارکرد در سال است.

در مورد کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنها در ماه متغیر است، برای محاسبه عیدی و پاداش، متوسط حقوق دریافتی آنها برحسب مدت ایام کارکرد در سال مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار در صلاحیت مراجع حل اختلاف پیش‌بینی شده در فصل نهم قانون کار است.

بررسی میزان افزایش حقوق 1400

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx