فناوری چه نقشی در آینده حسابداری دارد؟

فناوری چه نقشی در آینده حسابداری دارد؟

فهرست مطالب

فهرست

در سال‌های اخیر فناوری به‌سرعت در حال رشد و توسعه است. تقریباً می‌توان گفت در حال حاضر هر چیزی تحت تأثیر پیشرفت تکنولوژی و فن‌آوری دچار تحولات عظیم شده است. حسابداری نیز از این قانون مستثنا نیست و به علت پیشرفت‌های فناوری دستخوش دگرگونی‌های بسیاری شده است. حسابداران نیز باید با این تغییرات مداوم آشنا باشند و خود را برای استفاده از آنها آماده کنند. به‌همین سبب هم ما در این گزارش قصد داریم نقش فنآوری در آینده حسابداری را بررسی کنیم. لذا در صورت علاقه‌مندی ما را تا انتها همراهی کنید.

حسابداری از جمله مشاغل مهم و حیاتی از سال‌ها پیش تا به امروز است. این شغل درگذشته با استفاده از دست انجام می‌شد، اما امروزه دیگر چنین نیست. پیشرفت‌های فناوری سبب شده است که کارهای مربوط به این حوزه دیگر کار دستی و پیش‌پاافتاده‌ای نباشد و به همین سبب هم افراد فعال در این حوزه جهت فعالیت باید تخصص و مهارت لازم و کافی را داشته باشند. در سال‌های اخیر با توجه به رشد و توسعه سریع تکنولوژی تغییرات عدیده‌ای در حسابداری ایجاد شده است. این فن‌آوری‌ها در آینده حسابداری نیز بی‌تأثیر نخواهند بود و به همین دلیل هم آینده بسیار روشنی را می‌توان برای حسابداری متصور شد.

بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز از این فن‌آوری‌های جدید حوزه حسابداری بهره لازم را می‌برند. تقریباً می‌توان گفت بیشتر فرایندهای حسابداری دیگر توسط انسان‌ها انجام نمی‌شود و ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین انجام این عملیات را برعهده گرفته‌اند. ما در ادامه به تفکیک تأثیر برخی از این فن‌آوری‌ها را در آینده حسابداری بررسی می‌کنیم.

اتوماسیون و تأثیرات آن

فن‌آوری و پیشرفت‌های آن به اتوماسیون بسیاری از فرایندهای دستی حسابداران کمک بسیاری می‌کند. به‌عنوان نمونه باوجود اتوماسیون دیگر تهیه مالیات، پردازش قراردادها و ممیزی‌ها توسط انسان‌ها انجام نمی‌گیرد و به همین ترتیب هم در هزینه و هم در زمان صرفه‌جویی می‌شود. شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون نیز با استفاده از این فناوری خدمات سطح بالاتر و باکیفیت‌تری به مشتریان خود ارائه خواهند کرد.

البته باید خاطرنشان کرد که وجود چنین فن‌آوری به معنای حذف کامل نیروهای حسابدار نیست. زیرا که اتوماسیون علی‌رغم تمام مزایا و کاربردهایش جهت انجام بعضی امور مانند بررسی دارایی‌ها دارای ابهام است و در اینجا است که وجود یک حسابدار اهمیت پیدا می‌کند.

بلاک‌ چین و آینده حسابداری

سیستم مبتنی بر اینترنت و رایانه که با استفاده از ارز رمزنگاری شده کار می‌کند و بلاک چین نام دارد نیز با توسعه روزافزون خود بر آینده حسابداری تأثیرگذار خواهد بود. با استفاده از نرم‌افزارهای مربوط به بلاک چین حسابداران قادر خواهند بود در آینده قرارداد ایجاد کنند، حساب‌وکتاب و معاملات را ثبت نمایند و حساب‌های ورودی و خروجی را به‌دقت بررسی کنند.

شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز می‌توانند معاملات انجام گرفته خود را توسط حسابدار و در بستر بلاک چین به‌طور دقیق ردیابی کنند. چنین قابلیتی احتمال کلاه‌برداری، تقلب و خطا را کاهش می‌دهد. به‌علاوه آن‌ها قادر خواهند بود برای شرکت خود قوانین مالی و معاملاتی تنظیم کنند.

رایانش ابری و آینده حسابداری

فناوری رایانش ابری نیاز حسابداران به فایل، پوشه، کاغذ و مکانی جهت حفظ و نگهداری اطلاعات مالی و حسابداری را مرتفع می‌سازد. با استفاده از این تکنولوژی حسابداران اطلاعات مالی مهم خود را در مکانی امن ذخیره می‌کنند، بدون اینکه نگران گم شدن، از دست دادن و یا تخریب این اسناد و مدارک باشند. اطلاعات ذخیره شده در این فضا تا ابد پایدار است و با قطع شدن برق و … از بین نمی‌رود. شرکت‌ها و حسابداران فن‌آوری رایانش ابری قادر خواهند بود حساب‌های مالی مشتریان خود را مرتب به‌روزرسانی و تجزیه‌وتحلیل نمایند و در صورت لزوم بهترین تصمیم ممکن را بگیرند.

باید متذکر شد که تعداد فن‌آوری‌های مؤثر بر حسابداری بیشمار است و ما اینجا فقط به سه فناوری مهم اشاره کردیم. بی‌شک این فناوری‌ها برای عملی شدن نیازمند حسابدارانی کارآزموده و متخصص هستند. حسابداران باید در این حوزه‌ها آموزش‌های لازم را ببینند، برای تغییرات مداوم و احتمالی فناوری‌ها در آینده آماده باشند و به‌مرورزمان سعی کنند اطلاعات مالی و حسابداری کسب‌وکار خود را با فناوری‌های جدید مطابقت دهند. پیش‌بینی می‌شود که روزبه‌روز فن‌آوری‌های بیشتری جهت پیشبرد اهداف و سرعت بخشیدن به امور مختلف حسابداری ایجاد شود.

بنابراین توصیه ما به حسابداران و فعالان این عرصه این است که اطلاعات خود را در این حوزه افزایش داده و آن را مدام به‌روز نمایند تا بتوانند در بازار رقابتی پرتلاطم عصر حاضر پیشرفت کنند. در انتها باید عنوان کرد که با وجود تمامی پیشرفت‌های ایجاد شده در فن‌آوری‌های مربوط به حسابداری، این فناوری‌ها هرگز جایگزین متخصصین ماهر و باتجربه حسابداری نمی‌شود و نیاز به این نیروها همیشه و در همه‌جا احساس خواهد شد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx