نکاتی در مورد مدیریت مالی شخصی

نکاتی در مورد مدیریت مالی شخصی

فهرست مطالب

فهرست

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند به انسان‌ها برای زندگی بهتر و ساختن آینده کمک کند، مدیریت مالی شخصی است. در صورتی که فرد برنامه‌ریزی و دیدگاهی مشخصی نداشته باشد، می‌تواند به‌راحتی تمامی درآمد خود را با تصمیمات آنی و عجولانه خرج کند و چیزی برای آینده خود باقی نگذارد. اهمیت مدیریت مالی شخصی به‌قدری است که حتی نمی‌توانید تصور کنید. اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید، حتماً مواردی را مشاهده می‌کنید که دو فرد که درآمد تقریباً مشابهی دارند، از نظر وضعیت زندگی در دو شرایط کاملاً متفاوت هستند. پس می‌توان مدیریت مالی شخصی و چگونگی هزینه‌کردن و سرمایه‌گذاری را یکی از شاخصه‌های مهم موفقیت در زندگی دانست. در این مطلب قصد داریم چند ترفند  در مورد مدیریت مالی شخصی به شما عزیزان معرفی کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید پول بیشتری را برای اهداف دوراندیشانه و آینده‌نگرانه خود ذخیره کنید.

مدیریت مالی شخصی یعنی چه؟

مدیریت مالی شخصی به معنای تنظیم هزینه‌ها بر اساس میزان درآمد است، به شکلی که هم‌نیازهای روزمره تأمین شود و هم برنامه‌ریزی‌ها برای آینده به شکل درست پیش برود. در صورتی که شما بتوانید برنامه‌ای تنظیم کنید که اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت شما را تحقق بخشد، می‌توان گفت که مدیریت مالی شخصی شما درست است. در زمینه مدیریت مالی شخصی 5 حوزه کلی و اساسی وجود دارند که عبارت‌اند از: درآمدها، مخارج، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و حفاظت. نحوه مدیریت و برخورد با این حوزه‌های مدیریت مالی، می‌تواند به موفقیت یا عدم موفقیت شما در زندگی مالی منجر شود.

ترفندهای مدیریت مالی

تا به حال کتاب‌های متعددی در مورد متدهای مدیریت مالی نوشته شده و در هر کدام ترفندهایی برای مدیریت بهتر درآمدها و ایجاد امکان سرمایه‌گذاری و پس‌انداز معرفی شده است. اما اغلب متدهای مدیریت مالی و ترفندها و پلن‌های اقتصادی که در این کتاب‌ها معرفی می‌شوند، کلیشه‌ای و غیرکاربردی هستند. در این بخش قصد داریم چند ترفند کاربردی و مؤثر را به شما معرفی کنیم.

4cd1941d32cc4d3cb112391808ba6a9f | هلومگ | نکاتی در مورد مدیریت مالی شخصی

برای ساختن منبع درآمد دوم خود تلاش کنید!

بدیهی است که هر چه درآمد شما بیشتر باشد، می‌توانید پول بیشتری را به بخش‌های سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و یا حتی تفریحات خود اختصاص دهید. نهایت تلاش خود را به کار بگیرید تا بتوانید در کنار شغل تمام‌وقت، منبع درآمد دومی را بسازید. کارهای پاره‌وقت، آنلاین و فریلنسری می‌توانند گزینه خوبی برای ساختن منبع دوم درآمد شما باشند. اگر در اهداف کوتاه‌مدت خود آموزش‌دیدن را بگنجانید، می‌توانید در مدت زمانی کوتاه درآمد خود را افزایش دهید. مشاغلی مانند مترجمی، تولید محتوا، دستیار مجازی، ادمین و… می‌توانند گزینه‌های خوبی برای منبع درآمد دوم باشند.

اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود را مشخص کنید!

شاید این راهکار کمی کلیشه‌ای و شعارگونه به نظر برسد؛ اما اگر هدفی برای خود تعیین نکنید، نمی‌توانید مسیر درستی را طراحی کنید! شما باید پیش از شروع حرکت خود در ماجراجویی زندگی‌تان، هدف خود را مشخص کنید و بر اساس آن پلن اقتصادی خود را طراحی کنید. به طور مثال، اگر قصد مهاجرت دارید، باید از همین حالا، هزینه‌های خود را مدیریت کنید تا بتوانید هزینه‌های مهاجرت خود را تأمین کنید. اگر قصد خرید یک خانه را دارید، بدون برنامه‌ریزی قطعاً موفق به خرید آن نخواهید شد. پس شاید تعیین هدف، کمی شعارگونه به نظر برسد؛ اما بدون آن نمی‌توان به سمت موفقیت گام برداشت.

درآمد ماهانه خود را بررسی کنید و میزان هزینه، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را تعیین کنید!

پیش از دریافت حقوق ماهیانه خود آن را به سه بخش هزینه‌های روزمره، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری تقسیم‌بندی کنید و پس از دریافت آن را به سه حساب بانکی یا کیف پول مختلف منتقل کنید. شما با استفاده از کیف پول هزینه‌های جاری می‌توانید مایحتاج زندگی خود و خانواده را پرداخت کنید. با استفاده از کیف پول پس‌انداز، هزینه‌های مانند بیمه درمانی یا مسائل اضطراری را مدیریت کنید. کیف پول سرمایه‌گذاری نیز می‌تواند صرف خرید خودرو، سهام، طلا، خانه و… شود. با استفاده از این ترفند می‌توانید به سمت موفقیت مالی گام بردارید.

از تصمیم‌های لحظه‌ای و خریدهای ناگهانی پرهیز کنید!

شاید سخت‌ترین نکته در مدیریت مالی شخصی صحیح، پرهیز از تصمیمات آنی باشد. تلاش کنید به برنامه‌ریزی مالی اول ماه خود پایبند باشید و بر اساس آن دست به خرید بزنید. صرفاً به دلیل اینکه کالایی را پسندیده‌اید یا به آن علاقه دارید، خرید نکنید و بر اساس نیاز خود و پلن اقتصادی‌تان جلو بروید. می‌توانید از تکنیک 24 ساعت استفاده کنید و در زمانی که قصد خرید کالایی را دارید، مدت‌زمان 24 ساعت را برای تصمیم‌گیری اختصاص دهید.

سرمایه‌گذاری کنید!

شیوه سرمایه‌گذاری و پس‌انداز پول مهم‌ترین بخش مدیریت مالی شخصی است. با توجه به شرایط اقتصادی که در سالیان اخیر مشاهده کرده‌ایم، در صورت عدم سرمایه‌گذاری درست و پس‌انداز ریالی در بانک، قطعاً در آینده با مشکلات جدی مواجه می‌شوید و به اهداف بلندمدت خود نمی‌رسید. پیشنهاد ما این است که هر زمان که می‌توانید، پول خود را که در حساب سرمایه‌گذاری قرار داده‌اید، به سرمایه‌های آینده‌دار مانند طلا، سکه، سهام، مسکن و… تبدیل کنید. با این ترفند ارزش سرمایه شما کاهش پیدا نمی‌کند و می‌توانید در آینده با جمع‌کردن این سرمایه‌گذاری‌ها کنار هم آینده درخشانی را برای خود رقم بزنید.

با اینکه موضوع مدیریت مالی شخصی بسیار گسترده است و می‌توان راهکارها و متدهای متعددی را برای مدیریت بهتر پیشنهاد کرد؛ اما رعایت این نکات ساده می‌تواند باعث زیر و رو شدن وضعیت مالی زندگی شما شود. پیشنهاد ما این است که به‌جای نشانه‌گرفتن اهداف بزرگ و عمل‌نکردن، از همین ترفندهای ساده شروع کنید و به سمت اهداف اقتصادی خود در زندگی حرکت کنید. در پایان امیدواریم که این مقاله در مورد مدیریت مالی شخصی موردپسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx