چگونه برای اولین بار مالیات خود را ثبت کنیم؟

چگونه برای اولین بار مالیات خود را ثبت کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

مالیات یکی از ارکان اساسی برای تامین درآمد دولت‌هاست و اینک حکومت‌ها در مناطق مختلف جهان از افراد حقیقی و حقوقی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مالیات می‌گیرند. اگر شما فردی هستید که برای اولین بار می‌خواهید اقدام به ثبت امور مالیاتی خود کنید، باید به سامانه اظهارنامه مالیاتی کشور مراجعه کرده و فرم مورد نظر را پر کنید.

دولت‌ها از مالیات برای آبادانی و عمران شهر‌ها و جاده‌ها، ایجاد فضای سبز و پارک‌های تفریحی، ایجاد خدمات درمانی باکیفیت و بسیاری از موارد دیگر  استفاده می‌کنند. پس تا اینجا باید متوجه شده باشیم که یک شهروند خوب هرگز از مالیات فرار نمی‌کند و پرداخت آن را نوعی مسئولیت اجتماعی می‌داند.

پرداخت مالیات برای اولین بار

برای پرداخت مالیات باید وارد سامانه اظهارنامه مالیاتی کشور به آدرس tax.gov.ir شوید. بعد از اینکه وارد این وبسایت کاربرپسند شدید، به آسانی می‌توانید بقیه مراحل را طی کنید. حال باید منوی خدمات اصلی مالیاتی را پیدا کرده و بر روی ثبت‌نام و پیش‌ ثبت‌نام الکترونیک کلیک کنید. سپس گزینه ورود را انتخاب کرده و به راحتی بقیه مراحل ادامه دهید.

برای ورود به بخش ثبت‌نام باید کد ملی خود را به همراه کد امنیتی به درستی وارد کنید. اینک شما باید تعیین کنید که آیا به عنوان یک شخص حقیقی می‌خواهید مالیات پرداخت کنید یا به عنوان یک شخص حقوقی. منظور از اشخاص حقیقی همه افراد عادی یک جامعه است که مشمول قانون مالیات‌های مستقیم قرارمی‌گیرند. منظور از اشخاص حقوقی نیز شرکت‌ها و کسب و کار‌های مختلفی است که باید اظهارنامه‌های مالیاتی را پر کنند.

مالیات

اکنون باید بر روی پیش ثبت‌نام جدید کلیک کرده و وارد صفحه بعد شوید. در این صفحه جدید باید اطلاعاتی مانند کد پستی و شماره همراه خود را وارد کنید.

در ادامه می‌توانید با توجه به وضعیت خود اقدام به پر کردن اظهارنامه کرده و فرآیند را تکمیل کنید.

منظور از اظهارنامه مالیاتی چیست؟

مالیات بر درآمد یکی از انواع مالیات است که اشخاص حیقی و حقوقی باید آن را پرداخت کنند. در صورتی که افراد به هر دلیلی از پرداخت این مالیات خودداری کنند، بازرسان اداره مالیات خود مبلغ را تعیین می‌کنند. پرداخت مبلغی که توسط این ممیزین تعیین می‌شود، الزامی است.

تاجران باید اطلاعات و جزئیات مربوط به سود، زیان، مخارج و غیره را در اظهارنامه مالیاتی خود صادقانه بیان کنند. به زبان ساده می‌توان گفت که اظهارنامه نوعی کارنامه مالی است که اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف هر سال باید به اداره مالیات ارائه دهند.

امروزه خوداظهاری الکترونیک کار را بسیار راحت کرده است و هر فردی می‌تواند بدون مراجعه به اداره مالیات اظهارنامه خود را تکمیل کند. شما بهتر از هر کسی وضعیت مالی خود را می‌دانید، پس بهتر است خود اقدام به تکمیل اظهارنامه کنید و این کار را به بازرسان اداره مالیات نسپارید.

عدم پرداخت مالیات در کشور‌هایی مانند امریکا با جرائم سنگینی همراه است و حتی در بعضی موارد باعث رفتن افراد به زندان می‌شود. به طور کلی باید بگوییم که هیچ راهی برای فرار از مالیات وجود ندارد و عدم پرداخت آن در نهایت گریبان افراد را خواهد گرفت.

Picture4 | هلومگ | چگونه برای اولین بار مالیات خود را ثبت کنیم؟

چه افرادی موظف به پرداخت مالیات و تکمیل اظهارنامه هستند؟

کلیه افراد حقیقی و حقوقی که در کشور ایران مشغول به فعالیت هستند باید مالیات بپردازند و هر فردی به اندازه درآمد خود مسئول است. همچنین اشخاص حقوقی و حقیقی ایرانی که در خارج از کشور کار می‌کنند نیز باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند و دولت را در اطلاع وضعیت اقتصادی خود قرار دهند.

افرادی (حقیقی و حقوقی) که خارج از ایران ساکن هستند اما منبع درآمد آن‌ها در ایران است نیز از پرداخت مالیات معاف نیستند و باید مانند دیگران اظهارنامه‌های خود را در تاریخ اعلام‌شده از سوی اداره مالیات پر کنند. همچنین اتباع غیرایرانی که منبع درآمد آن‌ها در ایران است، مشمول مالیات بوده و باید اظهارنامه پر کنند.

حتما از کارشناسان مالیاتی کمک بگیرید

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که قوانین مالیاتی مرتب در حال تغییر هستند و همگامی با این قوانین برای افراد عادی دشوار است. به همین علت، مخصوصا برای افرادی که اولین بار اقدام به ثبت مالیات می‌کنند، مشاوره با کارشناسان مالیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است و راه را بر بسیاری از اشتباهات می‌بندد. هزینه مشاوره با این کارشناسان را جدی نگیرید زیرا اگر خود به تنهایی اقدام کنید، در نهایت هزینه‌های بسیار بیشتری را صرف خواهید کرد.

امروزه خوشبختانه ابزار‌های زیادی وجود دارند که برای تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی می‌توان از آن‌ها بهره برد. استفاده از نرم‌افزار و ابزار‌های آنلاین از بروز بسیاری از اشتباهات جلوگیری می‌کند و انجام محاسبات را بسیار ساده خواهد کرد.

در نهایت توجه داشته باشید که هر کارشناسی هم برای مشورت مناسب نیست. کارشناسی که به او مراجعه می‌کنید باید مجوز‌های حقوقی لازم را داشته و مورد تایید اداره مالیات باشد. مراجعه به سامانه مالیاتی کشور می‌تواند اطلاعات زیادی را در این زمینه فراهم آورد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx