بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی از طریق ایمیل چطور انجام می‌شود؟ ایمیل‌مارکتینگ چیست؟

بازاریابی از طریق ایمیل

بازاریابی از طریق ایمیل چطور انجام می‌شود؟ ایمیل‌مارکتینگ چیست؟

فهرست مطالب

فهرست

این اواخر مردم برای توسعه کسب‌وکار خود از بازاریابی استفاده می‌کنند. شیوه‌های بازاریابی مختلفی وجود دارد. هر فرد بسته به شرایط مالی و بر حسب نیاز خود از این شیوه‌ها برای تبلیغات استفاده می‌کند. یکی از راه‌های بازاریابی رایج دنیا ایمیل‌مارکتینگ است. ما در این گزارش به معرفی ایمیل‌مارکتینگ و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

ایمیل‌مارکتینگ چیست؟
ایمیل‌مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

اگر با اینترنت و تکنولوژی سروکار داشته باشید، حتماً چندباری در پوشه دریافتی ایمیلتان چشمتان به پیام‌های تبلیغاتی خورده است. ایمیل‌مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از انواع بازاریابی دیجیتال و زیرشاخه‌ای از بازاریابی مستقیم است. از آن‌جایی که ارسال ایمیل برای شخص فرستنده هزینه چندانی ندارد، لذا با استفاده از این روش بازاریابی هزینه بسیار کمی متحمل می‌شود. این روش در عین کم‌هزینه بودن بسیار کارآمد است. با استفاده از این روش فرد به ترویج کسب‌وکار خود می‌پردازد و رابطه خود با مشتریان را توسعه می‌دهد. منعطف بودن ایمیل سبب شده تا افراد بتوانند محصول خود را در قالب تصاویر، ویدیو و محتوا برای گروه انبوهی از مخاطبان ارسال کنند.

مزایای ایمیل مارکتینگ

  • تعداد مشتری زیاد:

    اولین و بزرگ‌ترین مزیت این روش بازاریابی تعداد بالای مشتری است. شما با صرف کمترین زمان ممکن می‌توانید یک ایمیل تبلیغاتی را برای میلیون‌ها نفر ارسال کنید.

  • صرف هزینه کم:

    بسیاری از کسب‌وکارها در آغاز راه سرمایه چندانی برای بازاریابی ندارند، بنابراین به آنها توصیه می‌شود از روش‌های کم هزینه مانند ایمیل مارکتینگ استفاده کنند.

  • قابلیت دسترسی آسان:

    امروزه با پیشرفت تکنولوژی مردم در سراسر دنیا و به راحتی با در دست داشتن گوشی موبایل و وسایل هوشمند دیگر به اینترنت و ایمیل دسترسی دارند.

  • شخصی‌سازی ایمیل:

    یکی دیگر از قابلیت‌های این روش بازاریابی است که در روش‌های دیگر وجود ندارد. شما با شخصی‌سازی ایمیل‌ها در بازاریابی و جلب رضایت مشتری موفق‌تر خواهید بود.

کاربردهای ایمیل مارکتینگ

شما با استفاده از بازاریابی ایمیلی قادر هستنید آخرین اخبار مربوط به کالا، محصولات جدید ارائه شده، تجربیات مشتریان قبلی از خرید کالا، فرم نظرسنجی و مراتب تقدیر و تشکر را برای مخاطبان ارسال کنید. همچنین ارتباط مداوم خود را با مشتریان قدیمی حفظ کرده و آنها را ترغیب به معرفی خدمات به دیگران هم بکنید. در نهایت با اطلاع‌رسانی در مورد تخفیفات و خدمات ویژه حسابی سود کنید.

ایمیل‌مارکتینگ
بازاریابی از طریق ایمیل

در زیر مراحل انجام این بازاریابی گام به گام بیان شده است. این مراحل عبارت‌اند از:

  1. تعیین مخاطب:

    انجام این مرحله ساده اما بسیار حیاتی و تأثیرگذار است. اگر مخاطبان ایمیل‌های ارسالی مشخص نباشد و ارسال پیام کاملاً بی‌هدف صورت گیرد نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه زیان‌آور هم است؛ زیرا اگر مخاطب به درستی انتخاب نشود برای ایمیل ارسالی ارزشی قائل نشده و آن را اصلاً باز نمی‌کند. این حالت بارها برای خودمان هم پیش‌آمده است که چنین ایمیل‌هایی را اصلاً باز نکرده یا به پوشه اسپم انتقال داده‌ایم.

  2. طبقه‌بندی مخاطبین:

    این کار به شما کمک می‌کند که برای هر گروه متناسب با سلیقه و علایق شخصی آن گروه ایمیل ارسال کنید. حتی گاهی شما می‌خواهید چندین محتوای مختلف برای چندین گروه ارسال کنید، در این صورت است که طبقه‌بندی و گروه‌بندی مخاطبین بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

  3. انتخاب محتوای ارسالی:

    پس از طی‌کردن گام دوم نوبت به مشخص کردن محتوای ارسالی می‌رسد. همان‌طور که در قست قبل به آن اشاره کردیم محتوا به شکل‌های گوناگونی از طریق ایمیل قابل ارسال است. لذا شما می‌توانید در این مرحله محتوای مدنظر خود را به شکل‌های تصویر، ویدیو، دستورالعمل و غیره تهیه و انتخاب نمایید. این کار سبب جلب‌توجه بیشتر مشتری‌ها و مخاطبان می‌گردد.

  4. در نهایت ایمیل خود را ارسال کنید.

در حال حاضر نرم‌افزارهای بازاریابی با ایمیل مختلفی ایجاد شده‌اند که شما با اتصال به آنها می‌توانید این فرآیندها را کوتاه‌تر کنید. این نرم‌افزارها به شما در شناسایی مشتریان و مخاطبان واقعی، علایق و سلیقه آنها کمک می‌کنند.

در انتها ذکر چند نکته به بهبود ایمیل‌مارکتینگ شما کمک خواهد کرد. اول از همه، ارزیابی ایمیل قبل از ارسال است. پس از تهیه ایمیل مورد نظر عنوان، محتوا و جزئیات آن را به‌خوبی بررسی کنید. سعی کنید محتوای ارسالی صریح، واضح، مختصر و مفید باشد. به‌خاطر داشته باشید مخاطبان روزانه چندین ایمیل دریافت می‌کنند. ایمیل شما باید به‌اندازه کافی توجه را به خود معطوف کند؛ در غیر این صورت نخوانده رها می‌شود و تبلیغات شما با شکست مواجه خواهد شد.

به‌علاوه در مورد دوره‌های زمانی ارسال هم از قبل فکر کنید. تکرار و ارسال هرروزه ایمیل مخاطبان را بی‌میل کرده و با انجام این کار به‌مرور از دایره علاقه‌مندی آنها خارج می‌شوید. بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا به‌منظور بازاریابی ماهانه فقط ۲-۳ ایمیل ارسال می‌کنند و همواره در ایمیل‌مارکتینگ موفق هستند.

انتخاب شیوه صحیح بازاریابی کسب‌وکارهای جدید و نوپا را رونق می‌دهد و به بهره‌وری می‌رساند. مطالب ذکر شده در مورد ایمیل‌مارکتینگ می‌تواند در زمینه جلب‌توجه مخاطبین، ترغیب آنها برای خرید و تبدیل آن‌ها به مشتریان دائم کالا و یا خدمات به شما کمک شایانی کند. امید است با استفاده از این اطلاعات بتوانید محتوای کاربردی و مفیدی ارسال کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx