اعتبار سنجی چیست؟

اعتبار سنجی چیست؟

فهرست مطالب

فهرست

شناسنامه اعتباری، نشان می دهد که هر شخصی چه تسهیلاتی را از بانک ها و موسسات اعتباری دریافت کرده اند و چگونه نسبت به پرداخت اقساط آن اقدام نموده است. اگر شخص اقساط خودش را به موقع پرداخت کرده باشد شناسنامه اعتباری او مثبت و اگر در پرداخت اقساط تاخیر داشته باشد شناسنامه اعتباری او دارای سابقه اعتباری منفی خواهد بود. بنابراین شخص می تواند با پرداخت به موقع اقساط تسهیلات دریافتی اش باعث اصلاح شناسنامه اعتباری و ایجاد «شهرت اعتباری» برای خودش بشود.

در حقیقت، شناسنامه اعتباری شخص، معرفی نامه ای است که کارنامه و عملکرد اعتباری شخص را در زمینه پایبندی او به ایفای تعهدات نشان می دهد. از این رو وقتی این شخص برای دریافت تسهیلات به شعبه بانک مراجعه کند، متصدی شعبه با دریافت و ارزیابی شناسنامه اعتباری او متوجه خواهد شد این شخص تا چه میزان به تعهداتش پایبند بوده است.

تفاوت اعتبارسنجی مالی و اعتبارسنجی اعتباری چیست؟

اعتبارسنجی اعتباری بیشترین توجه و تمرکز خود را روی تعهد بازپرداخت تعهدات و تسهیلات مالی معطوف می دارد. به این صورت که رتبه اعتباری هر یک از افراد در سامانه های اعتبارسنجی چند می باشد. بدین ترتیب بانک ها می توانند با در نظر گرفتن پیشینه مشتریان خود نسبت به خوش حسابی یا بدحسابی آن ها تصمیم گیری کنند و سپس نسبت به اعطاء یا عدم اعطای وام ها و تسهیلات بانکی به مشتریان خود تصمیم گیری کنند.

با ذکر این اوصاف می بایست میان اعتبارسنجی مالی یا اعتبارسنجی اعتباری تفاوت قائل شد. چرا که هر یک از آن ها اعتبارسنجی مشتریان بانکی را از زاویه های مختلفی مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهند. تفاوت عمده آن ها بیشتر روی مسائلی است که بیشترین تمرکز و توجه خود را روی آن معطوف داشته اند. در اعتبارسنجی مالی کاری به رتبه اعتباری افراد نیست. بیشتر به توان مالی فرد مذکور توجه دارند. ولی در اعتبارسنجی اعتباری برعکس تنها به رتبه اعتباری افراد حقیقی و حقوقی و پای بندی آن ها نسبت به بازپرداخت اقساط یا خوش حسابی و بدحسابی آن ها در  گزارش اعتبار بانکی توجه می شود.

مزایای شناسنامه اعتباری:

شناسنامه اعتباری، میزان پایبندی شما در ایفای تعهداتان را برای استفاده کنندگان از شناسنامه منعکس نموده و به عنوان عاملی مهم در پرداخت تسهیلات به شما مورد توجه قرار می گیرد. به این معنی که شما با مدیریت پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی تان می توانید زمینه کسب شهرت اعتباری را برای خود فراهم کنید.
این موضوع از دونظر دارای اهمیت است: یکی اینکه هرچه شما از شهرت اعتباری بالاتری برخوردار باشید راحت تر و سریع تر می توانید در مواقع لزوم تسهیلات دریافت کنید. از سوی دیگر بانک ها و موسسات اعتباری نیز با اطمینان بیش تر تسهیلات را به شما پرداخت خواهند نمود. وقتی بانک ها چند مشتری را به صورت همزمان مورد ارزیابی قرار می دهند، آن شخص که از شناسنامه اعتباری مناسب تری برخوردار باشد، شانس بیشتری برای دریافت تسهیلات خواهد داشت.

بنابراین مثبت نگهداشتن شناسنامه اعتباری اهمیت بالایی دارد.
برخورداری از یک شناسنامه اعتباری مثبت از ارزش فراوانی برخوردار است. در کشورهای دیگر افراد برای انجام هرگونه معاملات اعتباری مثل خریدهای نسیه، اجاره واحد مسکونی، خرید اقساطی بیمه نامه، دریافت وام های خرد از صندوق ها و موسسات مالی خرد، انعقاد قراردادهای لیزینگ، تکمیل پرونده استخدام و از این قبیل، شناسنامه اعتباری خود را از سامانه اعتبارسنجی دریافت و به طرف دیگر ارائه می نمایند.

چه اطلاعاتی در رتبه اعتباری هر فرد وجود دارد؟

  • اطلاعات کامل هویتی مشتری از شبکه بانکی، براساس تاریخ آخرین به روزرسانی اطلاعات هر بانک
  • تشریح کامل روند بازپرداخت کلیه تسهیلات دریافتی توسط مشتری در نظام بانکی کشور به تفکیک هر قرارداد
  • ترسیم وضعیت تعهدات آتی مشتری
  • اخذ گزارش کامل وضعیت ضامن بودن مشتری در قراردادهای مختلف
  • ارائه گزارش تعداد استعلام رتبه اعتباری مشتری توسط تمامی بانک ها
  • ارائه گزارش وام ها و تسهیلاتی که از شبکه بانکی و موسسات اعتباری دریافت شده است
  • بدهی های مالیاتی
  • بدهی ها به اداره گمرکات
  • صندوق دانشجویی
  • قوه قضائیه

رتبه اعتباری چیست؟

رتبه اعتباری عددی است بین 0 تا 900 که بر مبنای رفتار هر شخص در شبکه بانکی کشور به وی اختصاص می یابد. هرچه این عدد بیشتر باشد، وضعیت اعتبـاری وی بهتـر بوده و ریسک معامله با ایشان کمتر خواهد بود.

رتبه اعتباری
رتبه اعتباری
رتبه اعتباری
رتبه اعتباری

سایت های اعتبار سنجی :

سایت های اعتبار 

سایت های اعتبار سنجیقیمت(ریال)
icescoring.com۱۰۰,۰۰۰
 tavanam.com۸۷,۲۰۰
mycredit.ir۱۰۰,۰۰۰
irancreditscoring.com۱۰۰,۰۰۰
sigma.ir۱۰۰,۰۰۰
imerat.ir۱۰۰,۰۰۰
myholoo.ir۱۰۰,۰۰۰
hamrahcard.ir_

چه پارامترهایی در رتبه اعتباری تاثیرگذارند؟

  • تعداد چک برگشتی
  • وامهایی که شخص از بانک ها و موسسات مالی و اعتباری و حتی صندوقهای رفاه دانشجویی اخذ کرده و مبالغ آنها
  • اقساط سررسید گذشته
  • ضمانت هایی که شخص برای اشخاص ثالث انجام داده است
  • بدهی های مالیاتی
سامانه اعتبار سنجی
سامانه اعتبار سنجی

رتبه اعتباری :رتبه اعتباری، بیانگر اهلیت اعتباری و تمایل به بازپرداخت اقساط تسهیلات اعتباری دریافتی توسط شخص می باشد و با استفاده از سابقه گذشته هم رفتار اعتباری مشتری به تعیین رفتار احتمالی او در آینده می پردازد.
براساس این گزارش، مشتریان بر اساس اطلاعات مندرج در گزارش اعتباری موجود در سامانه در هفت گروه مختلف طبقه بندی می شوند. سامانه علاوه بر رتبه بندی مشتریان، توصیفی نیز از رتبه مشتری ارائه کرده و استراتژی مناسب را به بانک پیشنهاد می دهد. نکته مهم این است که در تمامی این موارد، سامانه تنها وضعیت تمایل به بازپرداخت مشتری را به تصویر می کشد. به عنوان مثال وقتی رتبه مشتری A (یعنی مناسب ترین وضعیت) می باشد به این معنی است که مشتری بسیار خوبی با قابلیت اطمینان بالاست و می توان خدمات مناسب دیگری را نیز به وی پیشنهاد نمود.این رتبه به این معنی است که با توجه به رفتار مشتری در نظام بانکی کشور طی 5 سال گذشته، در صورتی که این مشتری در آینده از بانک تسهیلاتی را دریافت کند به احتمال فراوان اقساط آن را به موقع بازپرداخت خواهد نمود. همچنین در صورتی که مشتری حایز رتبه C- (یعنی بدترین وضعیت) شود به این معنی است که مشتری بی ثباتی می باشد و به احتمال فراوان تسهیلات اعطایی به وی سوخت می شود.

اعتبار سنجی و شناسه اعتباری
اعتبار سنجی و شناسه اعتباری

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx