معرفی انواع حساب‌های بانکی و مزایای آن‌ها

معرفی انواع حساب‌های بانکی و مزایای آن‌ها

فهرست مطالب

فهرست

حساب‌های بانکی انواع مختلف هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند. برای اینکه بدانید در هر کدام از حساب‌های بانکی نحوه برداشت و سودد‌هی به چه شکلی است حتما باید با نوع حساب بانکی مورد نظر آشنایی داشته باشید.

Picture3 | هلومگ | معرفی انواع حساب‌های بانکی و مزایای آن‌ها

انواع حساب بانکی و مزیت‌های آن‌ها

به طور کلی حساب‌های بانکی دارای دو نوع حساب به نام‌های حساب قرض‌الحسنه و حساب سرمایه‌گذاری مدت‌دار هستند که هر کدام از آن‌ها دارای زیر‌مجموعه‌هایی خواهند بود:

حساب قرض‌الحسنه

یکی از انواع حساب‌های بانکی، حساب سپرده قرض‌الحسنه است که این نوع حساب از طرف مشتریان حقوقی یا حقیقی قابل افتتاح است. همان طور که از نام آن مشخص است، حساب قرض‌الحسنه یک نوع حساب بدون انتفاع بوده که در آن هیچگونه سود به سپرده تعلق نمی‌گیرد. در واقع بانک‌ها از سود این سپرده‌ها تسهیلاتی را به عموم مردم چون توسعه کسب و کار‌ها، کمک به نیازمندان و بیماران در نظر می‌گیرند.

قرعه کشی جوایز به صورت دوره‌ای، داشتن دفترچه حساب یا کارت بانکی، دسترسی به موجودی حساب، داشتن خدمات الکترونیکی (اینترنت بانک، همراه بانک و…) از جمله خدماتی است که برخی بانک‌ها برای سپرده‌های قرض‌الحسنه در نظر دارند. در مجموع حساب سپرده قرض‌الحسنه دارای دو نوع حساب پس‌انداز قرض‌الحسنه و حساب قرض‌الحسنه جاری است:

  • حساب پسانداز قرض الحسنه:

افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به افتتاح حساب قرض الحسنه پس‌انداز با داشتن کارت ملی، اصل و کپی شناسنامه اقدام نمایند. همان طور که اشاره شده است، این نوع از حساب‌های بانکی سود سپرده نخواهند داشت.

  • حساب قرضالحسنه جاری:

حساب قرض‌الحسنه جاری  یک نوع دیگر از  حساب قرض‌الحسنه و بدون بهره برای پرداخت وجه در آینده است؛ یعنی با حساب جاری با صدور چک در وجه اشخاص حقیقی و حقوقی یا خود، وجه‌ای را در آینده پرداخت می‌کنید. این نوع حساب‌ها عمدتا از طریق چک قابل برداشت خواهند بود اما بعضی از بانک‌ها امکان برداشت وجه از طریق کارت بانکی را نیز ایجاد کرده‌اند.‌

Picture4 | هلومگ | معرفی انواع حساب‌های بانکی و مزایای آن‌ها

حساب سرمایه‌گذاری مدت‌دار

عموم مردم حساب‌های بانکی را بیشتر با حساب‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار که سود به آن‌ها تعلق می‌گیرند، می‌شناسند. این نوع حساب نیز دارای دو نوع حساب سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت هستند:

  • حساب سپرده کوتاهمدت:

در حساب کوتاه‌مدت با توجه به اینکه سود به آن تعلق می‌گیرد در عین حال نیز می‌توانید بدون محدودیت از آن وجه برداشت کرده و یا واریز کنید. سود این نوع سپرده در مقایسه با سپرده‌های بلند‌مدت کمتر خواهد بود اما می‌توانید انواع عملیات بانکی روزانه را از طریق شعب فیزیکی یا به صورت الکترونیکی انجام دهید. در نظر داشته باشید سود سپرده کوتاه‌مدت به صورت ماه‌شمار بوده و در پایان هر ماه از طرف بانک به حسابتان واریز می‌شود. در حال حاضر حساب کوتاه‌مدت عادی، دارای سود ۸ تا ۱۰ درصد است  و حساب‌های بانکی کوتاه‌مدت ویژه، دارای نرخ سود ۱۲ تا ۱۴ درصد هستند.

  • حساب سپرده بلندمدت:

سپرده بلند مدت درواقع یک نوع حساب بانکی است که به عنوان سرمایه‌گذاری با سود مشارکتی بین شما و بانک خواهد بود و درصدی از سود حاصل به سپرده‌گذار تعلق می‌گیرد. میزان سود این نوع سپرده از طرف بانک تعریف و تضمین می‌شود که در این صورت سپرده‌گذاران در طول مدت معین امکان برداشت از حساب را نخواهند داشت. اگر بنا به دلایلی از حساب سپرده بلند‌مدت خود برداشت نمایید با ابطال حساب روبرو خواهید شد که طبیعتا نرخ شکست برایتان به همراه خواهد داشت.

نرخ شکست به این معنا بوده که اگر سپرده‌گذار تمام یا قسمتی از مبلغ حساب بلند‌مدت را برداشت نماید، نرخ سود به غیر از نرخ سود بلند‌مدت محاسبه خواهد شد. در اغلب موارد نرخ سود در صورت برداشت با نرخ سود متناسب با حساب کوتاه‌مدت محاسبه می‌شود.  نرخ سود از طرف بانک مرکزی هر سال مشخص می‌شود. در حال حاضر نرخ سود سپرده بلند‌مدت یک‌ساله، ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده و نرخ سود سپرده‌های دوساله و بیشتر، بیش از ۲۰ درصد است. تفاوت درصد‌ها به دلیل تعیین سود از طرف بانک‌های متفاوت است و موسسه‌های مالی و بانک‌های خصوصی اغلب نرخ سود بالاتری برای حساب‌های بانکی بلند‌مدت اعمال می‌کنند.

ویژه‌ترین خدماتی که بانک‌ها به مراجعه‌کنندگان خود عرضه می‌کنند. افتتاح حساب‌های بانکی هستند که انواع متنوع را شامل می‌شوند و بر اساس هر نوع حساب، نوع برداشت و سود متفاوتی نیز خواهند داشت. برای انتخاب صحیح از انواع حساب بانکی، حتما باید با تفاوت‌هایی که بین آن‌ها وجود دارد آشنا شوید. در این راهنما سعی شده است به طور جامع به انواع حساب بانکی، ویژگی، مزایا، چگونگی سوددهی و شرایط لازم برای افتتاح هر کدام از آن‌ها پرداخته شود. با مطالعه هر کدام از حساب‌های بانکی ذکر شده، به سهولت می‌توانید حساب بانکی مناسب با شرایط و نیاز خود را انتخاب کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx