با هوش مصنوعی sora آشنا شوید

با هوش مصنوعی sora آشنا شوید

فهرست مطالب

فهرست

این روز‌ها انواع ابزار‌های هوش مصنوعی توسط کمپانی‌‌های فعال در عرصه فناوری ارائه می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. کمپانی openAl سازنده هوش مصنوعی معروف ChatGPT در فوریه سال ۲۰۲۴ هوش مصنوعی دیگری به نام Sora  را رو نمایی کرد که از  قابلیت‌های پیشرفته‌ای برخوردار است. در این مقاله قصد داریم با هوش مصنوعی sora بیشتر آشنا شویم.

هوش مصنوعی sora

هوش مصنوعی sora یک نوع هوش مصنوعی مولد بوده که توسط کمپانی OpenAl ارائه شده است. سورا یک کلمه ژاپنی به معنای آسمان است. در واقع ماهیت اصلی این نوع ابزار هوش مصنوعی در جهت تبدیل متن و تصاویر به ویدئو خواهد بود که بیشتر در تولید و توسعه بازی‌های ویدئویی کاربرد خواهد داشت. خروجی‌های حاصل از این نوع هوش مصنوعی، ویدئوهای بسیار طبیعی با کیفیت بالا بوده که فعلا امکان دسترسی به این نوع هوش مصنوعی وجود ندارد و تنها گروه‌هایی محدودی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

در نظر داشته باشید، برای تولید ویدئو‌های دمو و لوپ شده، کاربران عادی نیز می‌توانند از این ابزار استفاده کنند. با توجه به ویدئو دمو انتشار یافته توسط کاربران در فضای مجازی، می‌توان گفت، خروجی هوش مصنوعی سورا بسیار قدرتمند و طبیعی جلوه می‌کند. در حال حاضر، کمپانی openAI اظهار کرده است که این نوع هوش مصنوعی درک کاملی از علت و معلولی ورودی‌های متنی و تصویر ندارد و از این جهت ممکن است در خلق ویدئو‌های پیچیده کمی دچار مشکل شود. پس بی عیب و نقص بودن هوش مصنوعی سورا با خروجی‌های قوی کمی با بحث روبرو است.

قابلیت‌های هوش مصنوعی sora

  • توانایی تولید و تبدیل متن به ویدئو‌های یک دقیقه‌ای با کیفیت و رزولوشن بالا که حتی این ویدئوها می‌توانند دارای شخصیت‌های متعدد و صحنه‌های پیچیده نیز باشند.
  • هوش مصنوعی sora قابلیت ارائه جزئیات دقیق از سوژه و نشان دادن احساسات و عواطف انسانی شخصیت‌ها و همچنین پس زمینه مناسب و بسیار طبیعی را دارد.
  • تولید ویدئو از تصاویر استاتیک از دیگر قابلیت‌های مهم هوش مصنوعی سورا است.
  • توانایی ادیت و گسترش ویدئو از توانمندیهای ویژه هوش مصنوعی سورا خواهد بود. به عنوان مثال اگر چند فریم از یک ویدئو جذف شده است، این هوش مصنوعی قابلیت گسترش و بسط آن به جذاب‌ترین شکل ممکن را دارد.
  • تولید ویدئو‌های لوپ شده و دمو؛ جلو و عقب بردن ویدئو در زمان دلخواه از دیگر قابلیت‌هایی است که هوش مصنوعی sora برای کاربران ارائه می‌دهد.
  • از دیگر توانایی‌های هوش مصنوعی سورا، تولید ویوئوهای مناسب از متن و تصاویر با بک‌گراند‌های متغیر و جذاب است.
  • طبق ادعای یکی ار کارشناسان معروف جهانی در حوزه فناوری به نام جیم فان این نوع هوش مصنوعی به صورت داده محور نیز است. یعنی سورا تنها یک ابزار برای تبدیل متن و تصاویر به ویدئو نیست و می‌تواند فیزیک یک جسم در متن یا تصاویر را نیز مجسم کرده و ویدئو‌های سه بعدی ارائه دهد.

هوش مصنوعی sora برای چه کسانی به طور کامل در دسترس است؟

در حال حاضر، کمپانی OpenAl دسترسی به هوش مصنوعی sora  را تنها در اختیار گروه‌های امنیت قرمز قرار داده است. تعیین خطر احتمالی و انواع آسیب‌هایی که ممکن است برای کاربران هوش مصنوعی سورا ایجاد شود، توسط این گروه امنیتی مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد تا به نوعی این نوع کاستی‌ها در هوش مصنوعی سورا رفع شود.

کمپانی OpenAI خالق هوش مصنوعی chatgpt همچنین مجوز استفاده از هوش مصنوعی سورا را به بعضی از فیلم سازان و طراحان بازی‌های ویدئویی داده است.

نقاط قوت هوش مصنوعی sora

  • درک کامل متون دستوری طولانی: از جمله مواردی که Sora را از دیگر ابزار‌های هوش مصنوعی متمایز می‌کند، توانمندی آن در درک کامل دستورهای متنی طولانی به عنوان ورودی است. در واقع شرکت OpenAI اظهار کرده است، هوش مصنوعی سورا حتی می‌تواند دستورات متنی بالای ۱۶۵ کلمه را نیز درک و خروجی های قابل قبول و قوی ارائه دهد.
  • خلق شخصیتها و مناظر طبیعی و خلاقانه: از دیگر توانایی هوش مصنوعی sora که باعث تمایز آن از دیگر هوش مصنوعی مولد و تبدیلی شده است: ارائه ویدئو‌هایی با طیف وسیعی از انواع شخصیت و مناظر با دید بصری بسیار طبیعی است. این نوع هوش مصنوعی قادر است، در ویدئو‌های خروجی، انواع تصاویر خلاقانه از موجودات واقعی و یا فراطبیعی تا مناظر طبیعی شهری و طبیعت را به صورت خلاقانه و جذاب خلق کند.

یکی از تازه‌ترین هوش مصنوعی‌هایِ مولد (تبدیل متن و تصویر به ویدئو) بسیار توسعه‌یافته، هوش مصنوعی sora است که توسط شرکت OpenAI عرضه شده است. این نوع هوش مصنوعی قابلیت‌های پیچیده و قدرتمندی در ادیت و تولید ویدئو‌های باکیفیت با جلوه‌های بصری ویژه دارد. فعلا دسترسی کامل به هوش مصنوعی سورا به صورت محدود بوده و فقط تیم اجرایی قادر به استفاده کامل در جهت رفع نواقص آن هستند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
سوال خود را بپرسیدx