کدام هوش مصنوعی خلاق‌تر است، گوگل بارد یا چت جی پی تی؟

کدام هوش مصنوعی خلاق‌تر است، گوگل بارد یا چت جی پی تی؟

فهرست مطالب

فهرست

جنجالی‌ترین خبر یک سال اخیر در حوزه تکنولوژی و به‌ویژه علوم کامپیوتر و یادگیری ماشینی، قطعا انتشار و ارائه چت بات‌ها است که اکثرا آن را به هوش مصنوعی می‌شناسیم. در این مطلب می‌خواهیم دو نمونه از بهترینِ این ربا‌ت‌ها را معرفی کرده و بین آنها مقایسه‌ای انجام دهیم؛ چت جی پی تی و گوگل بارد.

Picture13 | هلومگ | کدام هوش مصنوعی خلاق‌تر است، گوگل بارد یا چت جی پی تی؟

چت بات چیست؟

چت بات یا ربات چت، گونه‌ای هوش مصنوعی است که از طریق مکالمه در فضایی شبیه به چت پاسخ سوال شما را می‌دهد. شما به جای گشتن بین هزاران نتیجه جستجوی اینترنتی، خواندن و بررسی کردن تک‌تک آنها و جمع‌بندی و خلاصه‌برداری از آن، می‌توانید یک سوال صریح و مشخص را از ربات چت بپرسید.

این ربات بین منابع اطلاعاتی و داده‌های در دسترسش می‌گردد و بهترین و کامل‌ترین جواب را به شما می‌دهد. همچنین قادر است متن‌ها را به زبان‌های مختلف ترجمه کند. جواب‌هایی که برای شما ارسال می‌کند ممکن است تصویری یا متنی باشد.

چت جی پی‌ تی

ربات چت جی پی تی (ChatGPT) به عنوان اولین چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سال 2022 توسط شرکت OpenAI معرفی شد. این ربات به سرعت مورد پسند مخاطبان قرار گرفت و کاربران زیاد و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.

چت جی پی تی ابتدا با مدل زبانی GPT-3 ارائه شد. در نسخه پریمیوم آن مدل پیشرفته‌تر GPT-4 به کار رفته که برخی از معایب آن را برطرف می‌کند.

با اینکه به آن هوش مصنوعی گفته می‌شود، اما همیشه هم قابل اعتماد نیست. گاهی پیش می‌آید که منابع موثقی در دسترس چت جی پی تی نباشد و با ترکیب اشتباه اطلاعات،‌ محتوای تولیدی صحیح و قابل اتکایی به شما ندهد.

علاوه بر این،‌ چت جی پی تی مزایا و معایبی دارد که در ادامه در مقایسه با چت بات گوگل به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

گوگل بارد

شرکت گوگل با در دست داشتن یک موتور جستجوی قوی و داده‌های فراوان، بلافاصله بعد از چت جی پی تی، در عرض چند ماه از ربات چت خود با نام گوگل بارد (Google Bard) رونمایی کرد. در این چت بات نیز از ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای تحلیل و پردازش اطلاعات استفاده شده‌است.

در ابتدا بارد از مدل زبانی LaMDA استفاده می‌کرد، اما در نسخه‌های بعدی به زبان PalM 2 ارتقا یافت. گوگل مدعی است که این مدل زبانی، نسبت به مدل‌های قبلی، عملکرد بهتری در منطق،‌ استدلال و ریاضیات دارد.

گوگل بارد یا چت‌ جی پی تی؟

در اصل، ارائه خدمات گوگل بارد و چت جی پی تی به یک روش و با یک هدف صورت می‌گیرد. شما پرسشی را می‌نویسید و ربات‌ها با جستجو در منابع اطلاعاتی خود، پاسخ مناسبی آماده و برای شما ارسال می‌کنند. پس هرچه داده‌های در دسترس ربات‌ها غنی‌تر و کامل‌تر باشد، جواب شما نیز درست‌تر و موثق‌تر خواهد بود.

علوم کامپیوتر

این دو ربات یا هوش مصنوعی، تفاوت‌هایی نیز دارند. چند مورد از این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • تعداد زبان‌هایی که چت جی پی تی پشتیبانی می‌کند بیشتر از بارد است.
  • پاسخ‌های ارائه شده توسط بارد، به دلیل اتکایش به موتور جستجوی گوگل، دقیق‌تر و صحیح‌تر است. پس برای انجام تحقیق به بارد بیشتر می‌توانید اعتماد کنید.
  • متنی که چت جی پی تی به شما می‌دهد، معمولا یک محتوای طولانی‌تر و جامع‌تر است. این ویژگی برای تولید محتوا مناسب‌تر است.
  • بارد نسبت به چت جی پی تی رابط کاربری راحت‌تری دارد.
  • برای استفاده از گوگل بارد به یک اکانت گوگل و برای چت جی پی تی به یک آدرس ایمیل نیاز دارید.
  • بارد از داده‌های به‌روزی برای ارائه اطلاعات استفاده می‌کند. چت جی پی تی در حال حاضر تنها منابع اطلاعاتی پیش از 2021 را در اختیار دارد. اما بارد با دسترسی به موتور جستجوی گوگل پاسخ‌های به‌روزتری به شما می‌دهد.

جدول مقایسه بارد و چت‌ جی پی تی

در جدول زیر به طور خلاصه فهرستی از تفاوت‌ها و شباهت‌های چت جی پی تی با گوگل بارد آمده است:

ویژگی‌هاچت چی پی تیگوگل بارد
سال ارائهنوامبر 2022مارس 2023
سازندهOpenAIGoogle
نحوه دسترسیوبسایت OpenAIوبسایت Google Bard، با استفاده از اکانت گوگل
مدل زبانیGPTLaMDA، PalM 2
پاسخ‌های تولیدیخلاقانه، با توانایی پردازش سوال‌های چالشییک طرفه، مبتنی بر موتورهای جستجو
هزینه استفادهرایگان، به همراه ارائه نسخه پولیرایگان
منابع اطلاعاتیصرفا استفاده از منابع 2021 و قبل از آنهمه داده‌های اینترنتی،‌ به‌روز
کاراییمناسب برای تولید محتواهای طولانیمناسب تحقیق و دریافت اطلاعات دقیق و به‌روز
ذخیره چت‌هاهمه مکالمات را نگه می‌دارد.برای مدت محدودی سابقه چت‌ها را ذخیره می‌کند.

 

دو رقیب اصلی در دنیای فناوری هوش مصنوعی گوگل بارد و چت جی پی تی هستند. لزوما هر چیزی که زودتر در بازار ارائه شود،‌ حرف آخر و نهایی را نمی‌زند. هر دوی این ربات‌ها،‌ در حال توسعه و تازه اول راه خود هستند. علاوه‌بر اینکه طولی نخواهد کشید که رقبای جدیدتری نیز از راه برسند.

همانطور که در بالا شرح دادیم، هر یک از این دو ربات چت، مزایا و معایب خود را دارند و بسته به نوع استفاده و هدفتان می‌توانید انتخاب کنید که کدامیک برایتان مناسب‌تر است.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx