معرفی شرکت OpenAI؛ در جست‌وجوی هوش مصنوعی

معرفی شرکت OpenAI؛ در جست‌وجوی هوش مصنوعی

معرفی شرکت OpenAI؛ در جست‌وجوی هوش مصنوعی

معرفی شرکت OpenAI؛ در جست‌وجوی هوش مصنوعی

فهرست مطالب

فهرست

«OpenAI یک شرکت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی است و ماموریت ما این است که اطمینان حاصل کنیم هوش عمومی مصنوعی (AGI) به نفع همه بشریت است.»  این متنی است که مدیران کمپانی OpenAI برای معرفی شرکت خود در سایت این مجموعه قرار داده‌اند. شرکتی مرموز که با پروژه‌های خاص خود، هراز گاهی شوکی عظیم به دنیای تکنولوژی وارد می‌کند. خیلی از مردم، این شرکت و حوزه فعالیت‌ آنها را نمی‌شناسند. دلیل این موضوع کاملا مشخص است. بنیان‌گذاران اوپن آی‌ای هیچ اصراری ندارند که کسی آنها را بشناسد. چرا؟ همه چیز در مورد رقابت برای رسیدن به هوش مصنوعی است.

تاریخچه شرکت OpenAI

شرکت OpenAI در سال ۲۰۱۵ با همراهی چند غول بزرگ دنیای تکنولوژی، سم آلتمن،‌ ایلان ماسک و پیتر تیل تاسیس شد. این شرکت از ابتدا با هدف توسعه هوش مصنوعی و رسیدن به هوش مصنوعی عمومی در سطح هوش انسانی AGI  (Artificial General Intelligence) شکل گرفت. هدفی که بسیار بلندپروازانه به‌نظر می‌رسید. این روزها بزرگ‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی دنیا در رقابت برای رسیدن به این هدف هستند. بنیان‌گذاران این شرکت، با جذب مشهورترین و حرفه‌ای‌ترین متخصصان حوزه هوش مصنوعی، تیمی قوی را گلچین کرده‌اند تا با قدرت به‌سمت برنامه‌های خود بروند. ایلان ماسک البته در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که به‌دلیل مشکلاتش با تیم مدیریت، از این شرکت کناره‌گیری کرده است. حالا سم آلتمن در سمت مدیرعامل کمپانی OpenAI قبول مسئولیت کرده است. نکته جالب در مورد این شرکت، فعالیت بیش از حد مرموز آن است. هیچ‌ خبرنگاری اجازه ورود به ساختمان این شرکت را ندارد و تنها یک بار، یکی از خبرنگاران MIT‌ توانست به اتاقی که برای خبرنگاران در نظر گرفته شده وارد شود. جالب‌تر اینکه نام کارکنان این شرکت هم کاملا  مخفی است و همه‌چیز پشت درهای بسته و در سکوت خبری انجام می‌شود.

تولیدات شرکت OpenAI‌ در زمینه هوش مصنوعی

شرکت OpenAI‌ در سال‌های فعالیت خود، دست‌آورد‌های گوناگونی در حوزه هوش مصنوعی داشته که هرکدام در نوع خود تکانی به دنیای تکنولوژی داده است:

بات Open Five

این ربات که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، با سیستم هوش مصنوعی خود توانست در مسابقات Dota 2 تمامی رقبا را شکست دهد. این در واقع اولین قدم شرکت اوپن آی‌ای در راه توسعه هوش مصنوعی بود

بات GPT-2

در سال ۲۰۱۹ شرکت اعلام کرد که رباتی خاص طراحی کرده است. این ربات که GPT-2 نامیده می‌شد قابلیت این را داشت که با موضوعات مختلف،‌ مقالات متعددی تولید کند. این یک بات متن‌ باز بود که به‌جز نوشتن مقاله، قابلیت ترجمه و پاسخ به سوالات مختلف را نیز داشت. این اتفاق از جنبه‌های مختلف بسیار  خبرساز شد. در قدم اول خود کمپانی اعلام کرد که این ربات را در اختیار عموم قرار نخواهد داد، چرا که افراد سودجو با استفاده از آن می‌توانستند اطلاعات نادرست را در جوامع مختلف انتشار دهند. از طرف دیگر، دانشمندان و محققین دنیای هوش مصنوعی هم به مخالفت با این ربات برخواسته و آن را یک شلوغ‌کاری تبلیغاتی نامیدند. از نظر آن‌ها این ربات هیچ خطری نداشت و معتقد بودند که کمپانی زیاد از حد در این مورد مانور تبلیغاتی داده است.

بات Dall-E

در حالیکه مردم در بحث و جدل در مورد ربات GPT-2‌ بودند، متخصصان شرکت OpenAI یک پروژه جالب‌تر با نام Dall-E‌ را توسعه می‌دادند. این پروژه، ربات دیگری بود که می‌توانست متون مختلف را به تصاویر خاصی تبدیل کند. اتفاقی شگفت‌انگیز که به دستور مقامات شرکت از نظر عموم مردم دور نگه داشته شده بود. در سال ۲۰۲۰ شرکت با انتشار مقاله‌ای پرده از این تکنولوژی خود برداشت. Dall-E البته هنوز برای استفاده‌های خصوصی است و کماکان عرضه عمومی ندارد.

بات ساخت موسیقی Jukebox

این بات در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. با کمک آن افراد می‌توانند یک آهنگ جدید تولید کنند. کافی است متن آهنگ و نام خواننده را به بات بدهید. حالا شما یک آهنگ جدید با همان ویژگی‌ها در ژانر مورد نظر خود دارید.

بات GPT-3

این بات که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد،‌ نسخه کامل شده بات GPT-2 بود که حالا با ویژگی‌های شگفت‌انگیز خود، انقلابی در دنیای تکنولوژی ایجاد کرده است. این بات می‌تواند متن‌هایی تولید کند که کاملا شبیه به زبان انسانی است. این اتفاق حقیقتا یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دنیای هوش مصنوعی است. حالا دیگر در تمام دنیا افراد می‌توانند با کمک این بات، مقالات گوناگون با زبان‌های متفاوت بنویسند. این بات هنوز در حال توسعه و آزمون و خطا است و فعلا به‌صورت رایگان در اختیار همه مردم قرار دارد. اما سم آلتمن اعلام کرد  که شاید در آینده هزینه‌ای را برای استفاده از این بات در نظر بگیرند.

آیا هوش مصنوعی خط پایانی برای خلاقیت و رشد انسان‌هاست؟

پاسخ به این سوال شاید هنوز امکان‌پذیر نباشد. زمانی ایلان ماسک در مصاحبه خود اعلام کرد که شاید فاصله ما با هوش مصنوعی AGI خیلی کمتر از چیزی باشد که ما فکر می‌کنیم. واقعیت این است که بسیاری از فعالان حوزه هوش مصنوعی معتقدند که شرکت OpenAI‌ به این تکنولوژی دست پیدا کرده اما هنوز آن‌را برای عموم مردم رونمایی نکرده است. با وجود سیستم هوش مصنوعی AGI در واقع تمامی فعالیت‌های بشر با هوش مصنوعی انجام می‌شود. شاید در این صورت نیازی به فعالیت یا خلاقیت خاصی از طرف انسان‌ها نباشد. آنچه که در سال‌های اخیر از هوشمند شدن ابزار مختلف دیده‌ایم، نشان می‌دهد که گویا این اتفاق در آینده‌ای نه چندان دور در انتظار انسان است.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx