هوش مصنوعی gemini چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

هوش مصنوعی gemini چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

فهرست مطالب

فهرست

در عرصه توسعه‌ی چشمگیر فناوری اطلاعات و انواع هوش مصنوعی، شرکت گوگل همواره یکی از پیشتازان ارائه مدل‌های متنوع از هوش مصنوعی‌ها بوده است. یکی از پیچیده‌ترین و در عین حال قدرتمند‌ترین هوش مصنوعی که به تازگی توسط گوگل عرضه شده است، هوش مصنوعی gemini است.

هوش مصنوعی gemini چیست؟

گوگل جمبنی یک مدل هوش مصنوعی چند وجهی است. به معنای دقیق‌تر، این مدل هوش مصنوعی قادر است داده‌های متنی، تصاویر، فیلم و انواع صدا را به طور کامل درک و پردازش نماید. حیطه‌ی کاری هوش مصنوعی gemini بیشتر در حوزه ریاضیات، فیزیک و همچنین کدنویسی در بخش برنامه‌نویسی پیشرفته و پردازش داده‌های حوزه‌ی نرم‌افزاری است. گوگل جمینی را باید آخرین مدل هوش مصنوعی ارائه شده توسط گوگل بعد از PaLM2  دانست. از نظر توانایی و قدرتمندی، این مدل Al را می‌توان رقیب مناسب برای GPT و OpenAI  در نظر گرفت.

قابلیت‌های google gemini

تواناییهای چندوجهی قدرتمند: طراحی هوش مصنوعی gemini به گونه‌‌‌ای است که تمام محتواهای متنی، صدا، تصاویر و حتی ویدئو‌ها را می‌تواند مورد پردازش قرار دهد.

انجام مکالمه به شیوه انسانی:  گوگل جمینی، می‌تواند انواع زبان در هر نوع محتوای را درک و به نوعی تفسیر کند. این قابلیت جمینی باعث توانایی آن در انجام مکالمات به سبک طبیعی و گفتگو به سبک انسانی شده است.

قدرت درک و پردازش تصاویر: یکی از ضعف‌هایی که در بیشتر مدل‌های AI مشاهده می‌کنیم، عدم درک و تفسیر کامل تصاویر است. از مهم‌ترین قابلیت هوش مصنوعی جمینی، توانایی بارز آن در درک و پردازش دقیق تصاویر خواهد بود.

کدنویسی پیشرفته: از دیگر قابلیت‌های گوگل جمینی، قادر بودن آن در کد نویسی پیشرفته و موثر است.

تحلیل موثر دادهها: تحلیل و پردازش دقیق داده‌‌ها و نتیجه گیری مثبت بر پایه انواع محتوای داده‌ای، از ویژه‌ترین قابلیت هوش مصنوعی gemini  است.

ایجاد مدلهای جدید از Al و APIها: با استفاده از گول جمینی می‌توان مدل‌های مختلف از Alها را طراحی و ارائه کرد.

Google Gemini | هلومگ | هوش مصنوعی gemini چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

هوش مصنوعی gemini چند نسخه دارد؟

گوگل، همواره هوش مصنوعی جمینی را یکی از منعطف‌ترین مدل هوش مصنوعی‌ها توصیف می‌کند. منظور از این ویژگی اطلاق شده به گوگل جمینی، اجرای راحت آن، در تمام نرم‌افزار‌های هوشمند از مرکز داده گوگل گرفته تا یک گوشی موبایل هوشمند ساده است. برای اینکه به ویژگی انعطاف پذیری گوگل جمینی به طور کامل دست پیدا کنیم این مدل هوش مصنوعی در سه نسخه طراحی و ارائه گردیده است.

نانو جمینی؛ gemini nano

نسخه نانو جمینی برای کار روی موبایل‌های هوشمند طراحی شده است. در نظر داشته باشید، هوش مصنوعی جمینی نسخه نانو، در تلفن‌های همراه گوگل پیکسل ۸ کارایی بیشتری خواهد داشت. نانو جمینی را می‌توان به عنوان یک ابزار هوش مصنوعی قدرتمند و کارآمد برای انجام امور مختلف چون پردازش داده‌های متنی و تصویری در تلفن همراه استفاده نمود. دقت کنید، با استفاده از هوش مصنوعی نانو جمینی دیگر نیاز به اتصال به سرور‌های خارجی نخواهید داشت.

پرو جمینی؛ gemini pro

شرکت گوگل، پرو جمینی را به عنوان یک نسخه نهایی برای بخش چت بات یعنی هوش مصنوعی بارد (Bard) طراحی و ارائه داده است. درواقع این نسخه از هوش مصنوعی gemini در مراکز داده گوگل قابل اجرا خواهد بود. مهم‌ترین ویژگی پرو جمینی، درک و تفسیر انواع سوالات از نوع پیچیده و پاسخگویی سریع به آن‌ها است.

اولترا جمینی؛ gemini ultra

گوگل، این نسخه از گوگل جمینی را به عنوان فوق پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی‌ها تعریف می‌کند. در نظر داشته باشید، این نسخه فعلا در حالت آزمایشی قرار دارد و به صورت عمومی در دسترس نیست. اولترا جمینی قرار است در کارهای تحلیلی و تفسیری بسیار پیچیده در بخش آکادمیک و توسعه دیگر مدل‌های AI مورد استفاده قرار گیرد.

طراح اصلی هوش مصنوعی gemini

با اینکه بار‌ها ذکر شده است که شرکت گوگل به عنوان ارائه دهنده هوش مصنوعی جمینی است ولی در نظر بگیرد شرکت آلفا بت (گوگل مادر) و شرکت گوگل دیپ مایند هم تاثیر ویژه‌ای در طراحی کلی این هوش مصنوعی داشتند.

مراحل دسترسی به هوش مصنوعی gemini

  • یادگیری: قبل از شروع به کار با گوگل جمینی، بهتر است با مفاهیم پیرامون هوش مصنوعی و نحوه کار با این نوع ابزار جدید حوزه فناوری آشنا شوید. استفاده از منابع آموزشی و شرکت در دوره‌های آنلاین بسیار کمک کننده خواهند بود.
  • حساب کاربری گوگل: دومین مرحله برای دسترسی به گوگل جمینی یا همان هوش مصنوعی gemini، داشتن یک حساب کاربری در گوگل است.
  • دسترسی به جمینی: نانو و پرو جمینی را به می‌توانید در بات چت و یا گوشی گوگل پیکسل ۸ در دسترس داشته باشید.
  • تنظیمات: باید بر حسب کار مورد نظر و پردازش محتوا که می‌تواند از نوع متنی، تصاویر و ویدیو باشد، گوگل جمینی را پیکربندی نمایید. همچنین انتخاب زبان و سطح دسترسی نیز از دیگر مواردی است که باید در گوگل جمینی تنظیم شوند.
  • بروزرسانی: برای بهره‌مندی از بروزرسانی‌های اعمال شده بر روی گوگل جمینی حتما از آخرین نسخ بروزرسانی‌ها استفاده کنید. استفاده از پشتیانی فنی نیز در صورت داشتن سوال پیرامون این نوع هوش مصنوعی، می‌تواند کمک کننده باشد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx